Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 746 ggr
Grodan
2013-07-28 21:10

Tama möss

Hur är en tam mus?

Hur tam kan en mus bli?

Hur vet man att en mus är tam?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2013-07-28 21:20
#1

Jag har haft några kullar här på sista tiden med väldigt olika möss. Just nu har jag en Longhairskull som är 3½ vecka och helt ljuvliga. Korsningstyp. Varken mor eller far var i popcornåldern och dessa bäsar vet inte heller vad det är för något. De kan vara lite osäkra och lite rädda, men studsar inte iväg. De kissar och bajsar inte i handen när jag hanterar dem. De är liksom födda mycket mer tama än de möss med mer Engelsktyp.

När Nat-kullen (Engelsk typ) var i den åldern var de lite mer studsiga och oroliga. De kissade och bajsade mycket vid hantering. När de blev äldre blev de rassliga och jag fick lägga in en stor kraftansträngning för att få dem tama. Nu när de snart är 3 månader gamla är flera av dem, som är kvar här alltså, så pass tama att

  • de kommer fram självmant och hoppar upp i min hand eller är lätta att ta upp ur buren
  • de inte hoppar till och springer och gömmer sig när de hör mig
  • de inte ryggar för mina ljud (min röst och diverse konstiga ljud jag kan ha för mig)
  • de kan hålla sig från att kissa och bajsa när jag hanterar dem
  • de kan sitta stilla en stund i min hand medans jag kollar igenom päls, hud osv
  • jag kan pussa/klappa/klia dem på huvudet utan att de blir skrämda
  • de söker kontakt när jag håller dem nära och pratar med dem

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2013-07-28 21:36
#2

Instämmer nog på alla dina punkter om vad jag anser en tam mus är!
Den ska visa att den trivs. De som kraffsar i handen, försöker hoppa/springa iväg, piper osv anser jag inte trivs med människor och är alltså inga sällskapsmöss.

Men ändå tolkar alla det så himla olika. Har ju köpt möss som jag fått höra är supertrevliga men när jag plockar upp dem blir jag besviken. Alla tycker ju olika ang beteenden, och det är väl bra iofs :)

Grodan
2013-07-28 21:49
#3

#2 Jag har inte någon mall heller, nämnde nu bara Nat-kullen, hur de förändrats efter träning. Jag har behövt lägga ner väldigt mycket tid. Tid jag också haft då jag inte har så mkt djur längre och inget jobb och typ inget alls att göra annat än att vara med mina djur och på nätet.

Lägger jag ner lika mycket tid på mina Longhair kommer de nog inte ha några begränsningar alls utan bli precis så tama som jag vill och önskar. Komma när jag ropar. Hoppa glatt upp i handen osv. Dvs de har från början en medfödd orädsla och kärlek till människor, vilket min Nat-kull inte hade på samma sätt. Svårt att förklara… hm…

Mina favoritmöss under åren har också varit mycket olika möss, men det de samtliga delat har ju varit att de älskat mig och även andra människor. Varit oerhört sociala, trygga och kontaktsökande. Det jag däremot tycker är en extra bonus är att de har TID och intresse för mig. Att jag är intressant och rolig. Eller att jag i a f är en naturlig del av deras liv. Jag tycker inte det är roligt med möss som gömmer sig för mig, tycker att jag är läskig och jobbig. För att beskriva det simpelt med enkla ord…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2013-07-29 10:28
#4

Det där med hårlag är intressant!

Sandra som köpte möss av mig undrade om texlar överlag var lugnare o gosigare än andra. För hon har en hane från mig som hon tycker är supertrevlig. Jag sa att de flesta texlar jag träffar har varit bra o nämnde dig Grodan för jg har för mig du sagt att du hade apgosiga texlar förr?  Sen anser ju hon med att hanarna är mer mysmognon än honorna som heldre kilr runt o nosar lite mot o ligga i handen o mysa.

Sen är det ju intressant med möss som föds mer "tama" än ändra. Jag har haft kullar som är bra från början och som inte behöver mkt hantering för att hålla sig bra. Mensen några som är skuttigare och som behöver mkt plockande med för att de ska bli bra.

Upp till toppen
Annons: