Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1353 ggr
vevve89
2013-07-29 20:11

(K) Mushonor

Hej, har inte varit inne nu på ett bra tag då jag inte hunnit. Men nu börjar det närma sig att kolla runt efter möss. Mössen jag söker ska komma från friska föräldrar (så friskt det kan bli i dagens mussamhälle) och med bra temperament. Mössen kommer få ett livslångt hem hos mig.

Det jag söker är två st bäbis honor helst med stamtavla. Vill veta mer om föräldrarna som ålder, hälsa, temperament osv… 

Har inte alls bråttom att hitta rätt möss och kommer tidigast kunna ta hem runt 20-22 Augusti.

Det jag inte vill ha är rödögda möss!!

De ska helst finnas i Stockholm eller med kommunal förbindelse!

Lägg gärna upp bilder och info eller skicka ett PM om du har bäbisar som söker hem! =)

Annons:
Velinga1984
2013-07-29 21:55
#1

Kan du ta tåget till Falköping så kan det finnas 2 honor ur min kull födda 23 juli. Skickar nämligen inte med transport. Fakta om kullen finns i tråden om möss sökes runt Skövde/skara.

vevve89
2013-07-29 22:19
#2

#1 Tyvärr kan jag inte ta mig så långt, annars lät kullen fin! =) Måste finnas i Sthlm med SL-förbindelse… =/

vevve89
2013-08-04 15:55
#3

Putt, någon som har kullar på g?

qiiwie
2013-08-07 08:15
#4

jag kommer att få kullar snart

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Grodan
2013-08-07 13:36
#5

Jag skulle kunna skrika att jag har, men jag  tycker du förtjänar superfriska, supersnälla, superfina och superlånglivade möss… och jag vet banne mig inte om jag har det.

Nu är jag överärlig, men så är jag. Jag vill dig det bästa och jag har just nu kanske inte det ens till mig själv. Jag vet inte. Jag har Rossel här och där, jag har mycket nytt blod som inte är speciellt friskt och långlivat, mössen lever inte så länge som jag vill, flera honor har fått juvertumör på tok för tidigt, mina möss har mask osv… Nu är jag inte unik här, så ser det ut hos de flesta uppfödare idag, jag är bara ärlig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
2013-08-08 14:22
#6

#5 jo tyvärr verkar det ju vara så. =/

Annons:
ariama
2013-08-10 08:14
#7

Hej Vevve! Jag har ett par nyfödda kullar där det kanske kan finnas något som passar dig.

Vad gäller livslängd, så törs jag ju inte garantera något. En del av mina möss får tumörer, men får de inte det, så blir de istället gamla. I övrigt är de friska.

Själv tycker jag att jag har världens trevligaste möss 😉 som är både söta, rara, trevliga och goa som gull. Nyfikna och tillitsfulla. Älskansvärda!

Färgerna hos mina än så länge drygt centimeterstora rosa korvar (ljusrosa och mörkrosa, haha) bör bli recessive yellow, chocolate/tan, ev. svart/tan, kanske någon vit, samt att det kan förekomma teckningar på dem.

Hårlag är mestadels ett mellanting mellan kort och långt. De flesta är satin.

Nu dröjer det fyra veckor innan de får flytta, och åtminstone två veckor innan jag kan visa foton som säger något om hur de ser ut. Men såhär: http://tammusar.blogspot.se/   ser mina möss ut, i stort.

De kostar 100:- styck, säljes endasst i par, levereras till Bromma/Solna/Sundbyberg, och du har fyra veckors ångerrätt eftersom jag anser det viktigt att möss och ägare trivs tillsammans.

StillaSinnet
2013-08-10 09:49
#8

Jag vill bara flika in. När ariama och Grodan skriver att de inte kan garantera lång livslängd utan tumörer, så vill jag påstå att det kan ingen men de är ärliga och säger det rent ut. Om jag vid köp blir lovad lång livslängd på mössen och garanterad att musen inte får tumörer, så skulle det ringa varningsklockor hos mig. Billiga försäljningstrick!

Ännu värre är det faktiskt om säljaren inte kan/vill säga hur länge föräldrar och far/morföräldrar har levt. Det finns uppfödare som avlivar mössen när de inte kan gå i avel längre och för honor är det strax efter ett år. Då kanske inte tumörer har hunnit utvecklats ännu och felaktiskt kan uppfödaren säga att det är tumörfria linjer i så fall. 

Ja, det var bara en parenetes! Avskräcks inte av ärlighet. Ärliga uppfödare varar längst 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2013-08-10 13:51
#9

#7 ❤️Vad kul att du kan erbjuda vevve89 två honor.

Vevve89, jag rekommenderar verkligen amairas möss.

#8 Jag älskar dig för det inlägget!❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
2013-08-10 20:12
#10

Svarar lite kort då det är jobbigt att skriva på mobilen. #7; kollade lite på dina möss. Ska kolla mer ikväll när jag har mer tid=) har sett dina möss tidigare här och de är väldigt fina. =) är ju som det står ovan intresserad av 2 honor. Du får väldigt gärna skicka pm med bilder på föräldrarna till kullarna till mig och den när du visar bäbisarna skicka på dom oxå=) tycker vi kan hålla kontakten! #8 väldigt bra inlägg! #9 härligt. Ska hålla koll på bäbisarna hos ariama! =)

ariama
2013-08-12 07:51
#11

Jag återkommer till dig om nån vecka eller så. 😃

vevve89
2013-08-12 09:43
#12

#11 det låter jättebra=)

qiiwie
2013-08-14 16:17
#13

jag bor i sthlm och har en  choklad hona och två hanar dove och choklad 
väntar kullar med siames, cp, himalaya och pew
 :)

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
Annons:
ariama
2013-08-16 10:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hej igen! Jag har väl inte så himla bra nyheter precis. Det finns inte många musungar i mina två kullar som passar dig. Flertalet är hanar, flera är rödögda, och så vill jag förstås behålla själv.

Hur som helst, vi får kolla vad som kan "bli över" och om de passar dig.

Den första kullen är u. Cashmir och e. Zorri-Björn (eller Björndalens Zorri, det är "samma sak"). Presentation här:

http://mus.ifokus.se/discussions/513d9656ce12c450f9007086-varfor-mysko-svart-mus?discussions-1

Endast 3 honor i kullen (se foto). Och här kan jag tänka mig att släppa den tecknade svarta. OM hon inte, när hon växer upp, uppvisar ett beteende som är speciellt, och som jag avlar mot. Det kan jag inte avgöra nu.

ariama
2013-08-16 10:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Den andra kullen är Honey Crisp mamma till.

http://mus.ifokus.se/discussions/5154161d8e0e745934000e7c-varldens-sotaste-mus

Båda föräldrarna är långhår, så det lär bli långhårsungar. Många hanar och flera rödögda här. (ett foto säger inget än). OM det blir någon över här, så är det troligtvis en recessive yellow.

Pappan är densamma till båda kullarna, Zorri-Björn.

Både Cashmir och Crisp är trevliga och kommunikativa möss som kommer självmant upp i handen, stannar där, och gillar att vara med. De är nyfikna och glada och "öppenhjärtliga".

Zorri är nog den snällaste hane jag haft, men är då å andra sidan inte särskilt "tam". Han kommer inte självmant, han vill inte umgås, men är lätt att ta upp, sitter snällt och stilla i handen, lätt att klappa och pussa på utan att han protesterar ( i alla fall inte synligt, men han gillar bäst om han slipper). Han ärockså väldigt snäll mot andra hanar.

Zorris mamma heter Zorba, och förutom att hon gärna vill gå upp lite för mycket i vikt, är hon en perfekt sällskapsmus, sällskaplig, otroligt kommunikativ och gullig. Jag hoppas att hennes beteende ska gå i arv via Zorri.

ariama
2013-08-16 10:51
#16

Sedan har jag faktiskt en kull till, men ur den vill jag inte sälja några ungar. Det är "långtidsplan" på den linjen.

Både mormor och mormorsmor har gått bort i förtid, den ena av en tumör och den andra i en misslyckad andra förlossning. Hon visade sig vid en obduktion även ha en rejäl fettlever, varför vet jag inte. Här finns cinnamon och recessive yellow.

Hur som helst. Kanske kan jag få ihop två honor åt dig, men knappast fler att välja bland. Så, se dig omkring mera, och se om du kanske kan finna andra möss också!!

Vill tillägga att jag också har små möss. Typen är korsad, ibland ser de mer engelska ut, ibland typiskt svenska, men stora är de inte.

😘

vevve89
2013-08-16 13:28
#17

#14 Släpper du den svarttecknade är jag klart intresserad. Kollar gärna på bäbisar från den andra kullen också då jag isf vill ha från samma uppfödare och inte ta från flera. =) Så vill helt klart se även om dom är rödögda. Har blivit mer och mer förtjust i RY och tycker du har väldigt fina. Så visa gärna bilder om de är några du kan tänkas sälja. =)

Värt att kolla! Jag har som sagt inte bråttom med köp heller. Så har du andra kullar på G gör det inget om jag behöver vänta 2 månader till!

vevve89
2013-08-18 15:12
#18

#13 när är ungar beräknade? =) Tassar upp här igen oxå. Inga ungar beräknade i höst? =)

Grodan
2013-08-18 15:40
#19

Jag har sett i två trådar att ariama har i a f två kullar!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
2013-08-18 15:57
#20

#19 jo men va inte 100 att hon kunde släppa någon då det va få honor. Men håller tummarna iaf men kollar runt iaf!=) honan hon kanske skulle säljai ena kullen ser fin ut=)

Annons:
Grodan
2013-08-18 17:22
#21

hm hm dubbelhm…

jag har en kull som jag verkligen tror på… supertemperament på både mor och far… ingen av dem rosslar och ingen i närmsta släkten bakåt har rosslat heller… dock finns det annat… tumörer finns… men det finns även en hel del långlivade djur…

kullen är född 8 aug


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-08-18 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jo, jag har två kullar (till och med tre men bara två jag kan tänka mig sälja ur, pga hälsoskäl). Men det blev ont om honor!! Och Vevve ville inte ha rödögt sa hon först, och det är förstås vad jag fick då, dove till råga på allt.

Det är svårt att lova bort någon, när man (jag liksom du Grodan) avlar på beteende och temperament. Visst, jag "vill" varken ha den svartfläckiga eller en dovehona = två honor att tinga bort.

MEN, vis av erfarenhet, när jag gjort så förut, har just de bortlovade mössen bestämt sig för att vara "världsbäst" och "bli mina, pronto!" Och så får jag i sista sekunden säga tyvärr, jag har ångrat mig … det går ju inte!

För visst, jag vill INTE ha dove eller svartvitfläckig - men färgen spelar ingen som helst roll om det blir "mitt superbeteende" av dem!!! Det är så sällsynt, just de här "små hundarna" som jag älskar när de är, att jag aldrig i livet släpper en sådan när de dyker upp!!!

Det är bara tre honor i vardera kull. Och jag räknar med att en dag avla vidare på den bästa av dem. Men hur ska jag veta vilken som är bäst, om jag säljer bort urvalet?

Så, det är ett "besvärligt dilemma" varje gång jag säljer möss. Å andra sidan varken kan eller vill jag ha kvar alla.

Dove vill jag inte ha, så här är nog troligt att åtminstone en av dem säljes. Båda är dove/tan. En ljus i satin och en mörkare som jag tror inte är satin. Chocolate-damen blir kvar här.

ariama
2013-08-18 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

En till bild, fotad alldeles nyss.

ariama
2013-08-18 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Och så lilla svartvit, som av någon anleding faktiskt inte är tan! Hon är himlans gullig!! 😘 Också fotad alldeles nyss.

Så bra om Grodan också har trevliga sällskaps-salumöss, så har du något att välja bland. Jag kan ju inte precis bistå med urval…

ariama
2013-08-18 18:20
#25

Här finns ju foton på hur mian dove brukar se ut.

http://mus.ifokus.se/discussions/520a6b188e0e742bf30009c7-fragor-om-dove?discussions-2

Dessa dove-ungar lär också bli långhåriga. Lilla svartvit blir troligtvis "mittemellan" men kan bli vilket som, både lång- eller korthårig.

Littlem
2013-08-18 18:32
#26

Ja släpper du den vit/svarta och han är trevlig kan även jag tänka mig henne ;)

Men som du säger, man ska inte sålla bort först pga färg!  Då ångrar man sig garanterat :)

Grodan
2013-08-18 19:22
#27

#22 Hur hon kan motstå ljuvliga rödögda förstår jag inte. Kanske hon bara behöver vänja sig?

#25 LH åååh… jag är ute efter LH…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
vevve89
2013-08-18 20:51
#28

#22 Helt underbara. Det är dom hemma som stoppar rödögda! Men struntar i det tror jag. Kollade lite på Dove och de är ju ljuvliga. Gillar speciellt den i mitten på bilden i #23 samt. Hur kommer den "bruna" se ut som stor? Ungefär..? Gillar starkt de 2 ljusaste på bild #22 och #23, någon av dom du kanske kommer släppa? Men den svartvita är bara helt underbar, älskar teckningen.

Så om du släpper henne (svartvita) i #24 och någon av de ljusa i #22 går det bra att jag tingar redan nu? Ifallatt du skulle sälja dom.

vevve89
2013-08-18 21:04
#29

#21 har du lite bilder på dom? =)

Grodan
2013-08-18 21:14
#30

Här är en bild tagen 14 aug


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
2013-08-18 21:18
#31

#30 dom "stålgrå" Är väldigt fina, som den som ligger höst upp och den svarta. =) Hur många honor är det där?

ariama
2013-08-18 21:21
#32

Grodans möss är nog blå… Det är en jättefin färg!

Ja, du kan tinga dem!!! UTAN att behöva "bestämma dig säkert"!! Jag öronmärker dem för dig, så får vi se om jag släpper dem och/eller du önskar dem i slutänden.

Jag har ingen "panik" att jag måste sälja dem (som du kanske redan märkt), snarare tvärtom, haha.

ariama
2013-08-18 21:36
#33

#27. Ska ha dig Grodan i åtanke, om det blir någon bra långhår över.

vevve89
2013-08-18 22:03
#34

#32 jo blå är fint. =) är kass på färger bara. Det låter kanon. Förresten hur gamla är dom nu och hur gamla brukar de vara när du utvärderat ordentligt? Har som sagt inte bråttom heller men ungefär… Hinner iaf fixa till buren å få ihop lite pengar osv.

Annons:
vevve89
2013-08-28 16:17
#35

Nu letar jag möss igen!

Grodan
2013-08-29 04:09
#36

Har inte amaira några sötnötar?

Jag har några kullar. Dock ej flyttklara än.

Flyttklara möss kan jag skaka fram en Burmese LH och ev en Blue SH till dig. Eller en Siamese Satin. Har även en trevlig Cinnamon. (kan träffa dig på fredag morgon el eftermiddag om du omedelbums vill ha två tjejer)

De är inte purunga, men inte gamla heller. Vill du ha 4veckorsbebbs så har jag inte koll än på vilka som kan flytta… ev finns två systrar i trevliga färger i kullen född 8/8… jag hade hoppats på flera Blue Burmese än 2, men icke… och om du norpar den ena så har jag då bara en kvar… men jag ska kolla mer på dem imorgon när jag har tid och ork… har haft några dagar då det varit fullt upp och jag itne haft tid att ta kort och pussa på mössen så mkt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-08-29 21:46
#37

BAra några timmar till fredag… jag åker runt i södra förorterna imorgon… åker vid 8-halv nio, så behöver veta om jag ska ta med någon mus…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
2013-08-29 21:53
#38

Vore skoj men tyvärr jobbar jag heeela dagen imorgon. =/ Åker 7 på morgonen å kommer inte hem förrän 20 ungefär. Har du några bilder på enskilda möss från kullen så jag kan se dom iaf? Hade du några blå kvar?

Grodan
2013-08-29 22:11
#39

Asch då. Jag har dåligt med foton, ska försöka ta några…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

vevve89
2013-08-29 22:14
#40

#39 Jo tycker samma. Första veckan efter semester;) Låter bra det!

ariama
2013-08-30 09:33
#41

# 36. Nej, amaira har inte några sötnosar. Tyvärr dök det upp ännu en tumör i "stamtavlan", fina Zorba är avlivad nu, vid endast 13 månader. Så Vevve och jag kom överens om att hon ska söka vidare.

Själv säljer jag inga möss mer nu, men vill fortfarande ha just de jag har. Skriver mer om mina tankar omkring detta, och mina möss, när tiden räcker till. Just nu har jag åter igen en period i livet när datorn får stå tillbaka.

Lycka till Vevve, med det fortsatta sökandet. Av grodan får du säkerligen några härliga godingar som du blir glad och nöjd med!

Annons:
vevve89
2013-08-30 21:13
#42

#41 Tack. Hoppas på att hitta mina bäbisar snart. =)

Grodan
2013-08-31 15:17
#43

#41 men… VART i stamtavlan???

Om du väntar dig möss från tumörfri linje så vet jag inte vad jag ska säga. Ja, för 10 år sedan hade jag det. Men idag? Nej?

Och de som säger att de har tumörfri linje ljuger. De möss som i så fall är friskast är de svensktypade, korsningarna, men å andra sidan är de lite klenare i immunförsvaret mot smittor. De flesta uppfödare har idag engelsk typ, importer, och dessa har mkt tumörer och låg livslängd.

Det jag kan göra är att jag kan berätta mycket om mössen i stammen, men idag har jag inte några perfekta stamtavlor, tyvärr.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: