Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1068 ggr
ariama
8/14/13, 10:11 AM

Rödögda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På tal om rödögonfärg (mörk- eller ljusröd) i tråden om dove, så fick jag lust att visa några röda ögon med olika pälsfärg till.

Mest "kända" är väl de rödögda vita mössen, albino (pinkeys white). Men det finns flera olika gener som ger röda ögon, och flera olika kombinationer av pälsfärg-röda ögon. Flera av varianterna är mycket, mycket läckra!

Argentevarianterna har ju röda ögon. Det vill säga agoutivarianterna som också har rödögongenen p/p.

Björndalens Gaby på fotot är champagne-argente. Den färgen kan enbart finnas med röda ögon. Är ögonen svarta, blir musen i stället en cinnamon.

Hon är även tecknad (even). En vacker raring som blev internationell guld-pet på sin tid (2009)

Annons:
ariama
8/14/13, 10:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Två andra argentevarianter, vars pälsfärg endast kan finnas ihop med rödögongenen är pale-lilac och silver.

ariama
8/14/13, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En av mina absoluta favoriter genom åren är argente-creme-damen Hurra (hon är även fox). En trevligare, tamare och mer kommunikativ mus får man leta länge efter!! Och såå himla snäll, utan att för den skull ha förlorat sin nyfikenhet och framåtanda.

ariama
8/14/13, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Drakblod var otroligt vacker! Blue-argente i satin. (eller var det lilac-argente? minns inte, skäms).

Hon var snällo ch lätthanterlig, men tyvärr inte särskilt kommunikativ eller människo-älskande. Inte ett beteende som jag önskar.

ariama
8/14/13, 10:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Dove är ingen tickad variant, utan en svart mus med rödögongenen. Inte heller denna färg kan finnas med svarta ögon.

Björndalens Rosalyn, dove/tan satin, var en tuff tjej med mycket go och samtidigt oerhört kommunikativ och trevlig.

ariama
8/14/13, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Två till dove, utan satin, en utan tan och en med tan. (och så en cinnamon bakom)

ariama
8/14/13, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ännu en dove, med lysande röda ögon.

Annons:
ariama
8/14/13, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Recessive yellow kan finnas med både svarta och röda ögon.

Med röda ögon (RY-fawn) blir pälsfärgen ljusare än när musen har svarta ögon, som synes på fotot av de tre unga systrarna.

ariama
8/14/13, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Honey Love, RY-fawn.

ariama
8/14/13, 10:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

"I lingonröda skogar … trallalla … "

Champagne-argente.

ariama
8/14/13, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hurra igen, argente-creme.

ariama
8/14/13, 10:37 AM
#11

Röda ögon kan finnas i flera olika nyanser, från riktigt ljust röda till mörk rubin. Förutom det, så blir färgen även olika beroende på hur ljuset faller in i ögonen.

Grodan
8/14/13, 2:27 PM
#12

Härligt, amaira! ❤️

#6 Har en mycket blå nyans… 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
8/14/13, 5:54 PM
#13

Mmm, jag vet. (om blåfärgen på #6). Ärligt talat vet jag inte om han var mörk silver, eller dove. Inte bara att han är "blå", utan också den här "flammigheten" som mer hör hemma på silver än dove. Men färgen är så mörk … kan silver vara så mörk? Jag bestämde mig för dove till slut i alla fall. Vad tror du Grodan?

Annons:
Grodan
8/14/13, 6:08 PM
#14

#13 Jag vet ju inte hur mkt bilden ljuger, men jag skulle gissa på Silver faktiskt. Jag har haft rätt mörka sådana… eller snarare de har sett mörka ut i o m att de inte varit släta riktigt korthåriga Shorthair, utan några Astrex, några Texel osv…

Gick han i avel? Tänkte på om du fick Blue/Silver efter honom…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
8/14/13, 6:54 PM
#15

Det är jättekul att se, men…blixt på rödögda ger inte så bra resultat 😐… jag vill gärna se samma möss utan blixt måste jag säga. Det är så man ser mössen när man tittar på dem utan kameran, som i #2 och #9 ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: