Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 766 ggr
StillaSinnet
2013-08-15 21:42

SE-märkta prefix i SVEMUS

I maj tog SVEMUS beslut om att höja statusen på registrerade uppfödare i SVEMUS.

I allmänhet brukar uppfödare vilja välja ett uppfödarnamn på sina djur, oavsett art. Vissa är kanske godkända hamsteruppfödare, låt säga att uppfödningen heter Trollets, och föder man då upp kaninenr och möss så hänger uppfödarnamnet med även på dessa djur.

Det gör att det finns uppfödarnamn överallt men man vet inte alls hur uppfödaren har fått namnet. är det egetpåhittat, tagit ur intet? Finns det en utbildning och uppfödarprov bakom?

SVEMUS har uppfödarprov för sina uppfödare och dokument där man förbinder sig att underkasta sig SVEMUS rekommendationer och stadgar som är klara och tydliga. Man ska också skicka in årsrapportet på alla möss som finns i uppfädarens vård, både egna och ev inneboende möss, oavsett åldrar. Man ska också tala om hur många kullar och mur många möss man har fött upp under året. 

Om man följer SVEMUS alla punkter får man ansöka om ett prefix (uppfödarnamn) som man i föreningen ska använda vid registrering av kullar. Är man inte godkänd får man inte använda sig av uppfödarnamn, men det gäller enbart i föreningen. Det innebär att folk utanför föreningen kan sälja möss med uppfödarnamn och detta kan förväxlas med kvlitén som SVEMUS registrerade uppfödare håller.

Nu får alla registrerade uppfödare som vill kvalitétssäkra sin uppfödning lägga till SE- före sitt prefix, tex SE-TAMs Queen

SE-märkningen skall jämföras med SVERAKs S*(SE)

Så ett tips är att i framtiden titta efter SE-märkta uppfödare 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ariama
2013-08-16 07:48
#1

Det där var ett himla bra initiativ!!! Toppen!!

Jag gillar ju uppfödarnamnen, oavsett om uppfödaren är registrerad eller inte, för att det säger så mycket om mössen! I alla fall säger det mig mycket, och stamtavlorna blir mycket mer informativa.

Med en SE-märkning kan man dessutom skilja ur agnarna från vetet!

Själv tillhör jag agnarna med mina Björndalsmöss som inte är registrerade och absolut INTE är berätttigade till något SE. 🙂

StillaSinnet
2013-08-16 13:52
#2

#1 Jättekul att du också tycker detta är en fördel 🙂

Om jag inte skulle vara med i SVEMUS skulle jag också vilja ha mitt signum på mina möss, så folk som stöter på namnet förstår var de kommer ifrån, som ett varumärke. Jag tror alla vill det. Precis som du beskriver så säger det mer i tex ett härstamningsbevis eller stamtavla

Därför är det ju så bra att man nu har kommit på ett sätt att "märka" SVEMUS-uppfödarna i mängden.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2020-02-28 13:33
#3


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

zombivarg75
2020-02-28 17:54
#4

Jag förstår fortfarande inte "varför" jag inte får registrera ett prefix utan SE- märkningen?

Precis som ni skriver här så säger ju SE- märkningen allt. Så varför får inte andra använda sina prefix UTAN SE- märkningen?

ajanki
2020-02-28 18:37
#5

#4 Håller med dig! Vi tar upp det på årsmötet! Mailade du om det?

Littlem
2020-02-28 18:49
#6

Jag har skrivit upp punkten ang prefix under övrigt på dagordningen!

Annons:
zombivarg75
2020-02-28 18:55
#7

#5 japp har mailat

#6 Tack Littlem

Upp till toppen
Annons: