Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 966 ggr
ellapella01
8/16/13, 10:15 PM

Bebisar? Akut!

Hej! Idag har vi hämtat våra möss, men vi tror dem har bebisar! 🤔

Dem är ungefär 1 år. Eller lite mindre. Men iallafall. Kexet och Smulan har ganska stora magar. Och sen så har det tuttar. Om dem inte är med barn, kan dem fortfarande ha tuttar? 😓 Jag blev såklart jätte ledsen när hon bara kurade ihop sej! Hon typ slickade sig på magen eller typ bet på tuttarna… Jag vet inte. 😮 SNÄLLA HJÄLP MIG! :(

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Annons:
Grodan
8/16/13, 10:21 PM
#1

Varifrån har du köpt dessa två äldre musdamer?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ellapella01
8/16/13, 10:23 PM
#2

Aros Zooexperten i västerås.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Grodan
8/16/13, 10:24 PM
#3

Ok. Valde du ut dessa tjejer? Satt de i en bur med andra möss? Fanns det ungar där?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ellapella01
8/16/13, 10:27 PM
#4

Jag valde inte ut dem. Det var dem som jobbade där. Vi ringde dit och pratade med dem och dem sa: Just nu så har vi bara 2 mushonor till salu. För att alla andra var mammor. Så misstänker det. Men till saken: Den som jag bara såg var en annan hona (kexets syster).  Och nej, inte vad jag såg.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Grodan
8/16/13, 10:28 PM
#5

Så du såg inte var de här tjejerna bodde? Om det i samma bur fanns bebisar, hanar osv?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ellapella01
8/16/13, 10:31 PM
#6

Jag tror det. Men jag kollade bara snabbt. Så jag vet inte. Jag såg bara en. Jag kanske kolla i en halv sekund. Men hur ska jag göra då, ifall båda är dräktiga? Jag ska iaf ringa och kolla med dem. Men dem kommer nog inte berätta sanningen. men värt ett försök.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Annons:
Grodan
8/16/13, 10:33 PM
#7

Hade ni med er någon vuxen?

Funderar lite på hur ni tänkte när ni ringde till en butik, åkte hem och sedan väntade till halv elva på kvällen innan ni reagerade…

Jag kan bli lite sur.

Varför itne vända sig till en seriös uppfödare på en gång? Där Ni får träffa alla möss och välja ut de möss som ni tycker om och inte bara bli påprackade några honor som ni inte vet något om och inte ens har någon valmöjlighet.

det här är hårda ord, jag vet… någon måste säga den hårda sanningen…

Jag tycker det låter som stenålder, rubbet. Visst, det är bara små möss, men vill man bara ha en mus och inget annat? Vill man inte veta att den haft ett bra liv, när den är född, vem som är dens mor och far osv?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
8/16/13, 10:36 PM
#8

Till råga på allt så är honorna kanske dräktiga…

Hur ska folk kunna tycka om möss när det är såhär?

Hur ska möss kunna ha ett värde när sånt här händer, hela tiden?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ellapella01
8/16/13, 10:36 PM
#9

Oj. Nu fick jag lite dåligt samvete… 😐 Jag vet inte. Men dem är helt otroligt handtama, snälla och helt otroligt snälla, tills dem kissar på en. Hahaha. Men ska vi åka tillbaka med dem? Dem är ju helt underbara. Jag kommer bli helt förstörd. Vi har längtat i ca 3 månader nu. :/

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Grodan
8/16/13, 10:38 PM
#10

Jag är inget bra stöd. Förlåt. Jag lämnar tråden. Någon som är snällare får ta vid.

Men innan jag går.

Gå tillbaka med mössen till butiken imorgon och be om att få pengarna tillbaka. Vänd er sedan till en uppfödare. Gör om. Gör rätt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ellapella01
8/16/13, 10:49 PM
#11

Det går bra, men saken är bara att vi fick åka tåg till västerås, gå till zoo butiken gå tillbaks, och sedan komma hem. Släppa ner dem i buren i 3 timmar sen klappa dem. Vi har tänkt på det hela dagen, men att vi kommer inte lyckas. det vet jag. Varför gjorde vi dethär? Vilken idiot jag är -.- 😢

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Grodan
8/16/13, 11:19 PM
#12

Asch, nu var jag elak. Ville inte göra dig ledsen.

Hade ni ingen vuxen med er?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ellapella01
8/16/13, 11:21 PM
#13

Men hon var hos en kompis kanske 500 meter därifrån. :(

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Annons:
Grodan
8/16/13, 11:27 PM
#14

Hm… jag missade några av dina inlägg. Ber om ursäkt.

Jag upptäckte själv att min ena iller har öronskabb och var lite upprörd.

Längtat i 3 månader och mössen är så tama… Ja… då är saken biff. Bara pussa på dem och var glad.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
8/16/13, 11:29 PM
#15

Dock tycker jag att det är en bra idée om du ringer till butiken imorgon och frågar om dina töser. Om de har haft ungar (om ja, hur gamla ungarna är nu?), om de bott med hane, hur gamla de är, varifrån de kommer och något annat ni vill fråga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ellapella01
8/16/13, 11:32 PM
#16

okej tack! :)

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Lamina
8/16/13, 11:35 PM
#17

Det blir fel ibland… Det är inte lätt att veta, när man skaffar sina första möss, vad som är rätt och fel. Det är inte lätt att veta att det finns fler ställen att skaffa sina smådjur ifrån än djuraffärer. Visst, man bör ju läsa på innan man skaffar ett djur. Och gör man det kommer man troligen snubbla över dethär forumet och inse att det finns bra uppfödare därute. Men samtidigt så vill man ju gärna tro att djuraffärpersonal vet vad dom gör, bryr sig om djuren och kan ge en info om hur man sköter det. Man vill ju gärna tro att djuren har det bra och är friska. Det är inte lätt att föreställa sig den hemska sanningen om djuraffärsdjuren.

Den den tänker jag bespara dig ifrån just nu. Du ska inte behöva ha dåligt samvete över dina flickor. Det blev fel, det blir det ibland. Jag har också varit där. Mina första råttor och möss kom från djuraffär. Hur ovetande och naiv jag var om mina djurs ursprung, och min okunskap om deras skötsel, slog nog dom flesta rekord. Men jag har inte dåligt samvete över nånting. Så bekymra dig inte över den delen.

Nu till ditt lilla problem. Är dina möss dräktiga? Det kan jag inte svara på, men det finns en överhängande risk. Ta bild på dom och släng upp här så ska vi nog kunna svara på den saken.

Vad ska du göra med mössen om dom är dräktiga? Personligen så tycker jag det vore en tragedi att lämna tillbaka dom. Men djuraffärerna måste lära sig någon gång. Och en köpt mus ger bara pengar till att köpa in fler möss som också blir felbehandlade. Sen är frågan också om du verkligen har viljan, kunskapen och tiden att ta hand om 2 kullar med bebisar? Det är ingen lätt uppgift, och 2 kullar på uppemot 14 ungar var, eller mer, äter mycket mycket mer än man kan tro. Sen kan du ju inte behålla alla. Hanar t.ex. går sällan ihop. Lyckas du inte få dom sålda måste du alltså ha en bur till varje hane. Det blir en himla massa ansvar som du måste ta för ett misstag någon annan begått. Det gör mig så arg…

Så, vad ska du göra?

Du kan lämna tillbaka mössen och kräva pengarna tillbaka. En anmälan vore på sin plats också, då det är olagligt att sälja dräktiga djur. Sen kan du kontakta en seriös uppfödare som du kan åka till och välja ut ett par trevliga flickor som du själv fastnar för.

Eller så kan behålla mössen och ta hand om kullarna. Eller så väljer du att ta bort ungarna. Det låter grymt, men en död mus lider inte. 😇Jag antar att du redan är fäst vid dina små och inte gärna lämnar tillbaka dom till ett ovisst öde. Men det kan bli jobbigt, vara sig du väljer att ta bort eller behålla ungarna. Och det ska inte vara jobbigt med djur. Det blir fel då. Man ser inte hur roligt det egentligen kan vara med djuret. Så tror man att det inte är ett roligt djur, och så skaffar man sig ett annat slags djur istället. Som Grodan skriver: "Hur ska folk kunna tycka om möss när det är såhär?"

Oavsett vad du väljer så ska du veta att vi här på mus.iFokus alltid finns här för att hjälpa till och stötta. Det finns massor av info så du kan lära dig precis allt du behöver veta om dina nya små vänner. Jag plockar ihop ett par bra Artiklar som kan vara till hjälp för dig nu. jag tycker du bör läsa igenom dom noga.

Hjälp! Jag har blivit med mus!

Mata musen rätt!

Ta hand om musen frisk som sjuk

Min mus får ungar

Musbebisar

Från nyfödd "pinkis" till 4 veckors bebis

Se skillnad på mushona och mushane

Hur anmäler jag dålig djurhållning?

Detta är bara ett axplock av många bra och lärorika Artiklar. Du kan hitta många många fler här: Artiklar

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ellapella01
8/16/13, 11:43 PM
#18

Okej tack! Jag ska läsa igenom dem noga. Och det är liiiite svårt att ge tillbaka 2 st minimöss. Asså dem är för underbara och mysiga. Vissa säger att dem är bra "förstamus" typ.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

[Iyen]
8/16/13, 11:49 PM
#19

#18 Minimöss?

ellapella01
8/16/13, 11:51 PM
#20

#19 ja? :)

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Annons:
Lamina
8/16/13, 11:53 PM
#21

#18 Bra, och behöver du hjälp med något så är det bara att fråga. Vi svara mer än gärna på alla frågor.

Nja, djuraffärer kallar gärna möss och andra djur för lite allt möjligt för att dom ska sälja bättre. Det är antagligen bara helt vanliga svensktypade sällskapsmöss och inget annat.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Iyen]
8/16/13, 11:55 PM
Grodan
8/17/13, 12:00 AM
#23

#17 ❤️Tack Lamina!

Grodan var en ond varelse idag. *går o gömmer mig*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
8/17/13, 12:13 AM
#24

ellapella, som jag skrev här i pm till dig, ring butiken och fråga lite, fråga även vad du ska göra ifall honorna är dräktiga, hör efter om de är villiga att ta emot ungarna när de är leveransklara - ifall det nu blir så att honorna får ungar och ni behåller dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ellapella01
8/17/13, 12:45 AM
#25

Nu har jag läst alla länkar, och det tog ca 45 minuter för mig! Jag ska ta väl hand om mina möss. Tack för alla som bryr sig! ❤️

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

StillaSinnet
8/17/13, 9:46 AM
#26

#25 du är inte den första som gör så här, inte heller den sista tyvärr… Grodans reaktioner är en addition av alla de som innan dig gjort exakt likadant, och det blir tröttsamt att det hamnar i "vårt" knä, vi som föder upp möss seriöst med livslång support och kunskap. men vi tar hand om alla här på forumet. Och bryr oss gör vi, på olika sätt. 😐

Att föda upp möss är inte svårt. Två möss så har man massor! Det svåra i kråksången är att INTE para mössen. Inte när som helst, inte hipp som happ och inte vad som helst. Dessutom ska man vara redo att ta hand om ALLA om de inte blir sålda, trots att de förmodligen är inavlade utan känd historik bakåt. Känner lite som Lamina…döda möss lider inte. Kan du inte ta hand om alla (ca 20 möss på sikt) så avliva de nyfödda.

om du vill försöka ha kvar kullarna tänk då extra på:

  • Håll i sär ungarna från födseln så du vet vilken mamma som får vilka ungar. Dela honorna innan de föder

  • Sära ungarna vid 4 veckor så inte hanungarna parar sina systrar eller mammorna. Då kan utvecklingen bli lavinartad.

  • Hanarna kan börja slåss vid ca 8 veckor och måste då delas på nytt så de inte biter sönder varann. 

Planera redan nu fler burar och mycket plats och tid för 4 veckor går ruskigt snabbt och det är inte kul att stå där överraskad om ungarna inte blir sålda. Det är inte alltid så lätt att sälja möss minsann och definitivt inte hanar. Räkna med att du får ha alla hanungar kvar. 

Ja, jag målar f-n på väggen lite, men det är bara för att om du tänker så här kan det bara bli bättre.

Bäst av allt är om butiken tar tillbaka alla ungarna, speciellt hanarna. Jag tycker det dels därför att jag bir jävligt trött på zoobutiker som inte vet vad de sysslar med och som då uppenbarligen inte ska sälja djur. De ska ta sitt ansvar! Dels tycker jag det för att du inte ska tröttna på möss för det är inte deras fel.

Om du vill spara någon (man fäster sig enormt vid de små, men de blir alla stora en dag) så se till att det är en hona 🙂

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Velinga1984
8/17/13, 9:55 AM
#27

Dålig djuraffär 😡

Ifall du vill behålla mössen är att läsa länkarna och ta de råd som finns där. Samt ha en plan för hur du ska göra med ungarna, det är inte lätt att sälja möss. Och du kan få massor ungar, precis som Artlink skriver så är det vanligt att mushanar slåss och tvingas bo 1 och 1. Att plocka bort hanarna, alternativt fråga om djuraffären kan ta tillbaka alla ungar är.

Lycka till, ibland får man en lite tokig start 😉

Annons:
ariama
8/17/13, 4:33 PM
#28

#0. "Hej! Idag har vi hämtat våra möss, men vi tror dem har bebisar! 

Dem är ungefär 1 år. Eller lite mindre. Men iallafall. Kexet och Smulan har ganska stora magar. Och sen så har det tuttar. Om dem inte är med barn, kan dem fortfarande ha tuttar? Jag blev såklart jätte ledsen när hon bara kurade ihop sej! Hon typ slickade sig på magen eller typ bet på tuttarna… "

"Tror de har bebisar". Vardå? I magen?

Det jag funderar över, efter hur du skriver om deras beteende, är om de faktiskt har ungar! Kvar i djuraffären…

En vild gissning bara. I så fall kan de kan antingen tagit bort ungarna, eller låtit andra mammor ta hand även om dem. Kanske var det ännu flera honor ihop, med ungar?

En totalvild fundering bara, kanske inte alls stämmer det minsta!!!

ariama
8/17/13, 4:37 PM
#29

Vänta och se vad som händer! Du får stöd och hjälp, allt eftersom, här på Mus.iFokus. Så, det är bara att "slappna av" och glädjas åt småkrypen du har nu, det ordnar sig!!  😘

Varenda en här, har gjort sina misstag, på ena eller andra viset, värre än vad du har gjort dessutom (eller snarare råkat ut för, på grund av en av dessa vanligt förekommande oseriösa djuraffärer). Så ta det lugnt du! Och lös svårigheterna när de dyker upp. Det fixar du, du verkar seriös och kommer att vara en bra musägare.

ellapella01
8/17/13, 9:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

I buren så attakerar kexet mina fingra. Lägger ut en suddig bild på hennes mage.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Lamina
8/17/13, 9:45 PM
#31

Hon ser lite väl rund ut. Men dräktigt? Hmm.. behöver nog en bättre bild för det. Men kan iaf konstatera att det inte är någon minimus du har där, utan en helt vanlig svensktypad mus.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ellapella01
8/17/13, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Okej. Liite bättre bild.

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

[Miss_björnbär]
8/17/13, 10:10 PM
#33

Tycker inte hon ser så värst tjock ut :) 
Men helt klart en vanlig tammus.🙂

Blir inte klok på alla djuraffärer som försöker sälja dansmöss och minimöss! 😡

KickiG
8/17/13, 10:13 PM
#34

En väldigt fin mus tycker jag!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Lamina
8/17/13, 10:28 PM
#35

Ser inte det minsta dräktig ut på den bilden. Däremot verkar hon lite glespälsad i nacken. Du borde kolla så hon inte lider av några parasiter.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ellapella01
8/17/13, 10:41 PM
#36

#35 Haha nejdå! :) Hon är vit där, om du kollar som på första bilden. Blev bara fel ljus! ;)

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Grodan
8/18/13, 12:46 PM
#37

Hon ser inte dräktig ut.

Ringde du butiken och frågade om era honor suttit med hane?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: