Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1917 ggr
Sugar Mist
8/17/13, 1:44 AM

Hur länge? AKUT

Nu hoppas jag innerligt att någon snäll människa är inne nu mitt i natten…

Efter 5 natten i rad så var det värre än vanligt, det verkligen skreks i buren vilket gjorde det omöjligt för mig att somna. 

Jag satte Delta i transportlådan med strö, toapapper, lite gurka och mat, men hur länge kan hon sitta där? 
Hon sitter i en vanlig Transportbur, sådan man har på utställning.

Jag funderar på att avgränsa buren de lever i nu för tillfället och skaffa en annan bur till Roan, dela den, och sedan skaffa honor istället för min efterlängtade hane som sällskap till Delta. Men kan en hona vara ensam? Tänker mest på att jag inte riktigt vill hantera henne då hon bits så i i helsike och nu fick jag nog av bråken i buren.

EDIT: Märker redan nu att Delta blivit mer framåt och kontaktsökande och framförallt lugnare sedan jag separerade dem.

-

Annons:
Lamina
8/17/13, 2:05 AM
#1

Hon kan sitta i den buren över natten utan problem. Hon kan nog sitta där någon dag till också, om du inte kan få tag på en bättre bur direkt imorgon. Men mer än någon dag eller 2 skulle jag inte hålla en mus i en så liten bur.

Nu måste jag fråga, har Roan (för jag antar att det är Roan som bråkar och bits) alltid betett sig såhär? Eller har det dykt upp nyligen/blivit värre med tiden? För det kan ju bero på att hon är sjuk och/eller har ont nånstans. 

Om inte. Om hon bara är en väldigt aggressiv mus, tycker jag nästan att du borde ta bort henne. Ett djur som bråkar med både människor och artfränder mår uppenbarligen inte bra. Och det kommer inte må bättre av att man isolerar det. Då är det bättre att det får somna in helt enkelt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Sugar Mist
8/17/13, 2:12 AM
#2

#1 Det är tänkt att jag skulle åkt och köpt en bur på måndag eftermiddag, så det är så länge hon hade behövt sitta där och kanske vara ute på skrivbordet någon timma och sedan vara med mig någon timma vid datorn per dag. Roan bet mig första gången 30min efter att jag köpte henne, och då vågade jag inte lämna tillbaks musen även om säljaren stod 40m bort pga min oerhört trevliga(:)))) ) sociala fobi, plus att jag inte har hjärta att klaga. Jag vågar knappt ha handen inne i buren längre och sticker till Delta godsaker lite snabbt när Roan sover. Roan har alltid smågnabbats med Delta, puttat bort henne och snott mat. Delta har sagt ifrån några gånger men oftast smiter hon iväg till andra sidan buren. Jag vet inte om jag skulle klara av att ta bort ett liv och desvärre vet jag inte ens hur man gör…

-

lol girl
8/17/13, 2:34 AM
#3

Låter ju inte alls kul… Stakars Delta. Jag har en ADHD mus, som mina vänner brukar säga… ;) Men det påverkar ju inte mina andra möss… Skulle nog tyvärr ta bort Roan, även fast det inte är kul, och skaffa fler honor till Delta, vissa möss trivs inte i fångenskap och det märks ganska tydligt då! :/

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Lamina
8/17/13, 4:33 AM
#4

Dethär är dina första möss, va? Så trist att du ska behöva få en sån argsint liten sak som förstamus. 😕

Jag förstå att du tvekar inför att ta bort henne. Men det ska inte behöva vara på dethär viset. Djur och ägare ska ha glädje av varandra, annars mår ingen av dom bra. En liten mus ska inte behöva sitta ensam utan varken mänsklig eller muslig kontakt. Och du ska inte behöva ha dåligt samvete för att du inte vågar pyssla med henne. Man ska vara glad över sina möss och vilja umgås med dom. Och den största glädjen är när musen vill umgås med dig också. Som det är just nu så är alla olyckliga, och även om det är svårt så tror jag att det är för allas bästa att Roan får somna in. 😕

Annars kan du ta kontakt med uppfödaren. (Hon är köpt av en uppfödare, va?) Fråga om du får lämna tillbaka henne. Troligast är, om hon inte mot all förmodan skulle bättra sig, att hon blir avlivad iaf. (Jag skulle iaf avliva en sån mus utan att tveka.) Men då slipper iaf du göra det. 😇

Sen kan du försöka hitta några vänner till Delta. Titta runt lite bland uppfödarna här. Ställ frågor om hur deras möss är och vad dom har för mål med sin avel. Vill du ha sällskapsmöss så ska du köpa av någon som avlar sällskapsmöss. Hälsa på och kläm lite på mössen, känn efter vad du tycker. Och om något känns fel, så säg ifrån. Ingen seriös uppfödare kommer bli arg/irriterad för det. Som uppfödare är det vårat ansvar om mössen vi avlar fram beter sig fel. Och det är av allas intresse att möss och människor trivs ihop och är lyckliga den tiden dom har tillsammans.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
8/17/13, 4:34 AM
#5

Vart bor du föressten? Jag har en bur över som du kan få låna om du inte bor allt för långt bort. 😇

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Sugar Mist
8/17/13, 4:37 AM
#6

Jag har hållt Delta sällskap under natten och fixat ett kartonghus som hon ska få så fort limmet torkar. Mina möss uppskattar ett litet krypin.

Roan ska bort. Jag gillar henne inte och hon gillar inte mig, hon fick bo kvar ändå, som sällskap till Delta, men det gick ju inte.. hm…

Så nu ska jag få tag i 2 honor är det tänkt, så får Delta bo kvar ensam med jag skyfflar spån mellan de nya och henne, och under de veckorna hinner hon förhoppningsvis bli en tam, söt lite musflicka.

-

Annons:
Sugar Mist
8/17/13, 4:43 AM
#7

#4 Roan är en liten mus som kom till fel hem i princip. Hon skulle till finland egentligen, och bli avelsmus, så lite tur var det nog att hon hamnade här.  Tur i oturen. Min pappa kan nog hjälpa mig med att ta bort henne, jag är lite för känslig för sådant.. 

#5 Jag bor strax söder om göteborg.

-

Lamina
8/17/13, 4:52 AM
#8

Mycket klokt beslut, även om det inte alls är kul. Men jag hoppas du hittar några trevliga flickor som du får mycket glädje av och som är lite snällare mot Delta. Jag önskar dig lycka till i sökandet.

Göteborg är ju tyvärr några landskap för lång bort. Synd. Men jag tror Delta klarar sig. Alternativt kan du ta bort Roan så fort som möjligt och flytta in Delta i buren igen. Men detdär löser du nog. 🙂

(P.S. om du inte redan vet det så bor ajanki nära Göteborg. Hon har enligt min erfarenhet väldigt trevliga möss. *tipsar* 😇)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Velinga1984
8/17/13, 9:45 AM
#9

Tråkigt att det behövde hända, du gör rätt beslut i att ta bort henne. Hon verkar inte må så bra.

Jag finns i Falköping, igår blev jag registrerad uppfödare i Svemus 😃 och har 2 kullar på gång. Är du intresserad av utställning så har jag en mycket trevlig tjej på 9 månader. Hon blev Bästa Pet 5 nu i Alingsås. Hon kan flytta till ett hem där det inte finns så många möss, hon går bara som sällskapsfröken här hemma (och lite utställning 😉

Det går tåg till Falköping, och här finns både bröder och mamman att kika på.

StillaSinnet
8/17/13, 9:57 AM
#10

#7 även om du har social fobi bör du kontakta uppfödaren till mössen. Är det uppfödaren som sålde dem? Det behöver ju inte vara samma person alltid eftersom man kan ha köpt en mus och sedan säljer den vidare.

Det jag tänker är att jag som uppfödare gärna vill veta när han får den här typen av möss i mina linjer så jag vet om det och kan tänka på det när jag avlar vidare, alternativt inte avlar vidare på samma linjer. Det är inte lätt som uppfödare eller säljare att hjälpa till heller om man inget vet.

Det är så sällan folk blir arga om man vänder sig tillbaka till dem. Snarare blir de förtvivlade och ledsna enligt min erfarenhet för man vill ju inte sälja dåliga möss, vare sig sjuka eller aggressiva (ibland hänger det ihop). 

mejla, SMS:a eller PM:a om du inte vill ringa 🙂

Hör gärna av dig här eller i PM till mig om du vill ha hjälp och om hur det går ❤️

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Sugar Mist
8/17/13, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Nej, det är klart att jag kommer meddela uppfödaren om mitt beslut, vet även en som har systern till henne är på Mus iFokus och hon ska tydligen vara tvärt om, jätte trevlig🤔 

Jag har även gått och blivit magsjuk nu under natten men nu har Delta iaf fått sitt lilla krypin, och det verkar som om hon gillar det också!

-

[Miss_björnbär]
8/17/13, 2:40 PM
#12

#11 Försökte skriva igår men min mobil dog :(
Systern Rina som jag hade var jättetrevlig, så trevlig att jag valde att hon fick tas en kull på. Sen hände något. Hon gjorde väldigt likt som Roan, hon jagade och bet alla andra honor.
Hade låtit dem träffas på neutral mark (hon och hennes blivande bur kompisar, två andra honor som är hur snälla som helst mot alla möss)
Det gick jättebra, hälsade och sen bara va de ihop. Jag tyckte det ser ju jättebra ut, satte ihop dem. Första timmen gick det kanon, de sov ihop och putsade varandra och jag försatte fixa de andra burarna, var nästan klar när jag hörde en av tjejerna verkligen skrika fast på deras sätt. Ut ur huset for de båda tjejerna från innan och efter for Rina i en jä**a fart. Hon ville döda dem det är jag säker på. Mig bet hon flera gånger när jag försökte få upp henne så de andra två kunde lugna sig så jag fick kolla på dem.
Rina var som tokig, hon bet mig gång på gång i händerna vilket hon aldrig gjort innan. :(
Jag satte henne i en egen bur och kollade till de andra tjejerna, ena flickan hade ett riktigt bitmärke på rumpan/höften så att säga. Det blödde en del så baddade i koksaltlösning och dutta litelite helosan på (i min värld funkar helosan till allt). Den andra damen hade bara bitmärken på svansen men båda är precis som innan. De var jättestressade ett bra tag efter och fick sova bredvid sängen ifall de också började bråka så kunde jag ha koll. 
Rina fortsatte vara så knäpp i en vecka, jag funderade länge på om det var något fel på henne eftersom hon var så himla överviktig och lika så hennes dotter och son. Jättestora och överviktiga, dottern började uppvisa ett mer fientligt beteende mot de andra honorna hon gick med medans sonen fortfarande var jättesöt och härlig.
Men Rina och dottern var som förbytta :(
Så jag valde att de fick somna in, jag vill inte ha möss som hugger efter mig. Jag tror inte såna möss mår bra, de har ont någonstans men kan inte säga det.
Jag bad sambon ta bort de alla tre för såna linjer vill inte jag ha och även om hanen skulle ha fortsatt vara bra så visade inte Rina det förens efter hon särades från sina avkommor.
Hon var underbar men blev ett monster, sånt är riktigt tråkigt men hade jag varit dig hade jag nog låtit Roan somna in. Hon verkar inte heller vara helt okej och tja, du väljer kom ihåg det.

Sugar Mist
8/17/13, 6:24 PM
#13

Hur tar man på bästa sätt bort en mus? PM:a mig gärna.

-

Annons:
Sugar Mist
8/17/13, 7:49 PM
#14

Roan är borta och ensam är nu Delta. Har någon 2 supersnälla och supertama honor som behöver ett nytt hem finns jag, gärna i göteborgstrakten.

-

Grodan
8/18/13, 3:49 PM
#15

Asch vilken tråkig utveckling. Men jag är glad att du inte gett upp om möss och söker nya kamrater till Delta.

Har du pratat med uppfödaren till Roan? Tänkte lite på att hon kanske har en trevligare mus att erbjuda istället för Roan. Jag förstår om du känner dig osäker, men möss är så himla olika och om du i lugn och ro kan hälsa på några honor och känna efter, kanske t o m kan ha Delta med dig för att se hur en hona du tycker verkar trevlig hur hon sedan är med Delta.

Tänkte lite på att i en uppfödning har gärna mössen samma bakterier och att det kan vara mindre riskabelt att sätta ihop Delta med 1-2 tjejer från samma uppfödare.

Förstår givetvis om du vill köpa nya honor från annan uppfödare.

Hur du än gör bör du känna efter så att det verkligen blir rätt. Inte köpa via foto, inte under stress…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
8/18/13, 3:55 PM
#16

#15 Har tänkt slänga iväg ett mejl till henne och förklara vad som skett, jag är lite osäker om jag vill ha en till mus ifrån henne då Roans beteende och Deltas osäkerhet är lite "mjeh" tecken, jag söker ju trevliga möss, inte fina. Självklart är det ett plus i kanten om de är fina möss, men jag kräver inte det. Jag har svårt att ställa krav IRL till främlingar och är mer "ah… det blir bra" och sedan har jag världens sämsta(överdriver nu då) möss hemma tillslut.

-

Grodan
8/18/13, 5:27 PM
#17

#16 Ja, jag har ju förstått det. Ok, bra att du vet dina svagheter.❤️Du ska självklart följa din instinkter. Fast du kan ha med dig någon som är lite mer principfast om det skulle vara så att uppfödaren erbjuder dig en ny mus som kompensation. Jag själv skulle ju BAPPSOLUT göra det om jag sålt en "knäpp" mus till dig…

Då har du i a f en hel del andra uppfödare i området att vända dig till då faktiskt Göteborg är det musuppfödartätaste (nytt ord, weee!!!) området i Sverige just nu…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: