Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 391 ggr
[Iyen]
2013-08-17 18:27

Vart finns minimöss?

Vart i världen kan man hitta minimöss? Finland vet jag att vi sa i en annan tråd om minimöss. Vart annars finns dom? Denna lilla variant avslamma art som våra svensk och engelsktypade möss. Ungern? Finns det folk med tammöss där? Tjeckien? England? Tyskland? Danmark? Vet någon något?

Annons:
KickiG
2013-08-18 10:02
#1

Tror tyvärr vi får stryka Finland från listan. För än har jag inte hittat någon som på riktigt har dem…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

VStromberg
2013-08-18 11:46
#2

Jag ska kolla i Tyskland nu i september =)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[hamster-expert]
2013-08-18 12:27
#3

Jag hade en minimus som alltid kom fram till mig, men hon dog redan vid 1/2 år av luftvägsproblem. Jag har läst att de oftast inte blir mer än 1år pga att de så ofta har problem med hjärtat eller lungorna. En annan sak som kännetecknar dem förutom att de är små är att de har böjd rygg. Min minimus råkade födas så i en vanlig kull, men jag har läst att man inte avlar på dem eftersom de dör så tidigt.

Grodan
2013-08-18 12:35
#4

#3 Ok. Det låter konstigt. Minimöss föds inte i normala kullar. Det är en egen typ. De möss du pratar om kan vara sådana som ibland kallas föds i tecknade kullar. Oftast svartögda vita. Som är små och sjukliga. Man bör ta bort dem.

Jag har glömt lite nu, ang dem, men vet att de är kända och att man kallar dem för något…

Minimöss är precis som svensktypade och engelsktypade, en egen typ. Man parar dem bäst med andra minimöss. Då kan man få kull med rätt trevliga minimöss. Parar man minimus med svensktypad kan man få korsningstypade och de kan vara lite hoppiga och jobbiga i temperamentet (behöver inte vara så, men flera har märkt att det ofta är så). Dessutom är det svårt att få tillbaka den lilla minimus-typen igen efter att ha korsat, och det gynnar absolut inte de svensktypade med sådana korsningar.

Vad gäller sjukdomar så har de typ samma som alla andra möss, men de kan leva till 2 år och man kan avla på dem. De får dock inte så stora kullar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: