Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 464 ggr
ariama
2013-08-17 19:57

Mina trevligaste möss - och utställningar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En anledning till att jag inte längre ställer ut möss i petclass, eller standard för den delen, är att jag inte längre vill "bli påverkad" av den gängse mallen. 🙂

Jag håller med om att de stora engelska vackra mössen är otroligt vackra!!

Jag håller med om att de bästa petclassdjuren som sitter snällt i handen och låter sig både pysslas med och undersökas grundligt, är helt fantastiska djur!!

Men de möss jag haft, som gått bäst på utställningarna, både i standard och pet, är defintivt inte de möss jag tyckt bäst om, eller som stått mig närmast, eller som jag haft bäst kommunikation med!

Nu är det ett tag sedan jag var med på utställning, och då fanns förstås inte samma hårda konkurrens som idag, när flera nya uppfödare satsat på vackra importer från hela Europa. Så de möss jag har nu, skulle jag inte komma långt med. Det är ingen större mening för mig att ställa möss i standard.

Jag bryr mig inte heller längre så mycket om vad andra tycker att en mus ska se ut, jag har mina egna ideal.

Till saken hör förstås, att jag varit med på många utställningar och kurser: tittat, lyssnat, lärt. Jag vet en hel del om både hur möss kan se ut, och hur de kan bete sig.

Cheri på fotot, var en musdam som var lite för mycket till och med för mig. I petclass skulle hon säkerligen fått B (jag provade aldrig).

Men hon var SMART! Nervig, men social och verkligt smart. Hon hade nog ADHD, för hon kunde inte vara stilla, men det var okej om JAG var den som rörde på mig, då kunde hon sitta still i handen och se sig omkring.

Satte jag ner henne på golvet, så tog hon en runda, och sedan letade hon reda på mig och klättrade upp för benet och upp i min hand. Sedan skulle JAG gå runt med henne, haha, full fart matte!

Smart var hon, för att hon visste att inte hamna under någons fötter, trots att hon sökte upp just fötterna, för att kunna klättra upp i handen.

Annons:
Smulan80
2013-08-17 20:07
#1

Men vilken underbar mus. En sån är helt i min "smak". :D

ariama
2013-08-17 20:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

När jag varit på petclassutställningar, så blir jag givetvis påverkad! Jag ÄLSKAR de snälla mössen som låter sig hanteras på alla vis.

Men hemma hos mig, i vardagen, är dessa möss inte lika roliga. De ROLIGA mössen däremot, det är de som är mer aktiva, de som kommer i full fart när jag ropar, vare sig de är i buren eller ute.

Mina bästa möss, de som jag gillar bäst, har roligast med, har bäst kommunikation med, blir lätt lite nerviga när det händer något nytt, som på en utställning till exempel, och då går det ju inte så bra.

Men här hemma är de helt underbara! Här kan jag ha med dem och pyssla med dem som jag vill.

Viktigast är att de inte bara "springer", eller "springer uppför armen" eller använder mig som "osocial brygga till friheten", jag ska ha en social kommunikation med dem.

Det svåra, tror jag, är att finna balansen precis däremellan, mellan springet och lugnet, mellan nervigheten och tålmodigheten.

När det gäller hanarna, är jag många gånger på gränsen mellan de lugna stillsamma, och de aktiva nyfikna. De lugna stillsamma bråkar aldrig och går fint med andra hanar - men är inte tillräckligt glada och öppna gentemot MIG. Tycker jag.

Medan de hanarna som är mer "tveksamma" (som aveslhanar enligt svemus) kan vara helt ljuvligt öppna och orädda gentemot människor.

Svårigheten - igen - är balansen däremellan. Att ha kvar vänligheten, fast de "törs" vara äkta frimodiga och även törs "säga ifrån".

Fotot: Blanche var en av mina första möss, även hon letade reda på mig för att klättra upp på benet till min hand, när jag satte ner henne på golvet.

ariama
2013-08-17 20:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hej Smulan! Ja Cheri var ljuvlig, men finns tyvärr inte längre.

Ja, vad är det jag vill ha sagt med mitt inlägg då?

Egentligen att "likrikting" inte alltid är helt och odelat av godo, även om det kanske verkar så vid första anblicken.

Också att jag tycker att större vikt skulle läggas vid sällskapsmössens värde. De mössen som kanske inte går så bra på utställnignar, men som är bästisen hemma i vardagen.

Möss kan vara så olika!!! De här ljuvliga små frimodiga VÄNNERNA är gudomliga!!

Men, som sagt, möss är så olika. De roligaste mössen jag haft, har jag inte kunnat ha i små instängda burar, de skulle aldrig gillat det livet! De är med andra ord krävande!! Och kanske inget man ska avla fram som regel, eftersom människor köper möss och sedan inte har tid med dem ordentligt. Eller köper möss för att avla, och då ska mössen klara av att må gott tillsammans med många ndra möss i små burar och inte särskilt mycket människorsällskap.

Fotot: Himla hette Himla för att hon var så himla söt! Hon var egentligen såld, jag skulle leverera henne, men hon satte sig i min hand och sa att hon var MIN. Det var ingen diskussionsfråga, det var faktum. Och aldrig att jag ångrade mig, bättre kompis går inte att få!!

Grodan
2013-08-18 15:34
#4

Jag tänkte lite som du när det gäller råttor. Då startade jag rått-agility i SRS, för att jag ville ha en sport där samspelet, kärleken och kontakten mellan ägare och råtta kommer fram mer. I SRS agility är det fortfarande det som bedöms, mina gamla regler om kontakt från 1995, vilket gör ett gammalt grodhjärta glatt ❤️

När det gäller möss och Pet Class utställningar så är det väl så att vi är olika vi domare. Märk att jag pratar om PC. Hur snygga mössen är har inte med PC att göra. Kan ju också lugnt säga att få av de snyggaste mössen i Sverigehar några rosetter att hämta i PC, om jag dömer…

När du dömde hade jag turen att ha fött upp några möss som var otroligt kontaktsökande och trevliga, det märktes att de tyckte om människor och de var fantastiskt närvarande och sociala. Inga springmöss, för sådana gillar jag inte - jag gillar inte ens sådana råttor längre… Och du gav dem fin kritik, en placerade du högt i Pet-finalen också. Vilket gladde mig och är ett minne jag alltid kommer att bära med mig. (Så därför tjatar jag om detta)

Själv har jag också placerat Björndalare högt i Pet-finaler…

Så även om jag gillar lugna möss, så har vi ändå samma syn någonstans. Jag vill ha en närvaro, ett lugn, en trygghet och inte ett superspring. Naturligtvis får möss springa och röra på sig, det är ju djur, det är ju möss… men jag vill att de en liten stund kan säga hej, att de ser mig att de är medvetna om mig och att de trivs med mig. Trivsel kan de visa på många sätt. Det behöver inte vara gosiga, men de ska må bra. De ska inte bli frustrerade av att sitta i bur och gnaga sönder sina hängmattor, sina kompisar eller sig själva (tugga päls och morrhår t ex) för att de mår dåligt i en bur.

Själv har jag några otroligt rörliga Engelsktypade damer, som jag tränat fram kontakt med. De hade det kanske från början men jag har fått träna fram det. Genom att mata dem från mina händer har vi fått en bättre kontakt. Innan var de mest bara rassliga. De vill komma ut minst en gång om dagen och eg bara springa omkring på mig. Sätter jag dem på en rastplats kan de gå och gömma sig. Men på mig springer och klättrar de glatt omkring. Har jag luvjacka och fickor är det desto roligare. Får de inte detta gnager de ner sin hängmatta! Ibland när jag inte har tid kan jag ta ut dem snabbt och så kan de få en färsk gren. Det kan funka, men ibland är ena hörnet i hängmattan gnagd på…

Det är tveksamt om jag anser att någon av dessa är något att avla på just pga av deras iver. Större bur och mera saker funkar inte. De vill ha kontakt. Och eftersom det ju är en bra sak känner jag att det är värt att göra ett försök. För de är jäkligt fina. Och jag tror faktiskt att de tycker om mig och sådant är guld värt, när möss tycker om människor. Jag har testat, det tycker även om andra människor. Och de klarar av resor utmärkt.

haha, sårri för pladder… men jag tror att jag någonstans ville tala om att även jag som kan vara lite konservativ eller låtsas vara det, faktiskt är högst anpassningsbar… ge mig bara lite tid… Jag kan inte allt. Jag vet inte allt. Och jag tror inte heller att jag gör det. Och om något tycker att jag låter som om jag tror jag är en allsmäktig diktator så är det fel. Jag kan uttrycka mig starkt ibland, men jag är inte någon dum blondin, även om jag är lite blond i hud o päls. Jag lär mig också, jag utvecklas också… hela tiden faktiskt. Och ibland i diskussioner kan jag anta en röst, en åsikt, som tillhör motsvarigheten till majoriteten eller den motsattes eller den underlägsnes… men det betyder inte att denna röst/åsikt är min, utan bara att jag för dess talan just för den stunden, för att ingen annan annars gör det… för att jag vågar och för att den rösten kan vara viktig i en diskussion…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-08-18 18:41
#5

Jag älskar ALLTID dina åsikter Grodan!!!!! ❤️

Och jag VET att vi i grund och botten har samma syn på hur mössen ska vara kommunikativa, och jag vet att du kan avgöra det också.

Det är inte alltid lätt att avgöra, jag är långt ifrån säker många gånger. Att tolka små musbeteenden är verkligen inte lätt.

Dina mushanar jag dömde, glömmer inte jag heller!! Jag föll fullständigt, och till och med drömde om dem på natten efter!!

Jag läser alltid vad du skriver, för det finns alltid viktiga poänger (nåja, ibland är du "bara trött" och "svamlar på skoj" men ändå). Du har sådan erfarenhet, och har "tänkt" mycket omkring alltsammans också.

Ibland har har vi haft olika åsikter, men har bara tiden fått gå en stund, märker jag, att mina egna åsikter förändrats av dina diskussioner. Du och din kunskap, dina tankar och din erfarenhet har jag lärt mig så otroligt mycket av.

Tack för att du finns, goa fina Grodis ❤️!! Du mössens tappra riddare och försvarare!! 😘

Grodan
2013-08-18 19:13
#6

#5 Så känner jag också, jag lär också massor av dig. Du får mig att tänka och jag kan behöva testa dina idéer, smaka på dem en stund och förstå att det är riktigt bra.

Haha, vad gudomligt söt du är. Du är mössens tappra riddare och försvarare precis lika mycket du. ❤️Kanske ibland mer, eller på ett annat sätt.

Jag är så glad att du är här och delar med dig av dina tankar och funderingar. Att vi ibland bara vi två för stå mot stormen.

Ta bara den där saken med mask. Det tog en stund, men nu har det sjunkit in i musvärlden, att vi inte kan behandla med Stronghold hela tiden mot det. Möss blir inte diskade på utställning nu längre (i a f inte sist). Och här var du en stor förespråkare mot "avmasking på rutin".❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2013-08-18 21:32
#7

---

*blir lite stum, vet inte vad jag ska säga*

Kan JAG "göra skillnad"?? !! Gjorde jag dessutom rätt? Jag är långt ifrån alltid så "säker" som jag kan låta när jag "tar i" för kung och fosterland.

Ibland skriver jag för att jag tycker att NU ska vi ha lite livat här, nu är det dags för en diskussion. Å andra sidan är jag också seriös i det jag skriver, och har gått och klurat på det hela en längre tid innan jag gör slag i saken.

Det känns ju viktigt också, när jag gör mina skriverier… fast jag inte tror att jag ska få något gehör … känner mig bara obstinat.

Ibland blir jag både frusterad och ledsen, och känner mig som om jag står ensam mot hela världen… Och när sedan  "världen vänder" blir jag så glad och lycklig ❤️. (det har ju hänt förr, som med nakenmössens ögon t.ex. det tog hårt på mig, att inte ge mig)

Grodan
2013-08-18 22:27
#8

#7 Absolut! Det gör du verkligen!

För att du höjer din röst, för att du säger vad du tycker och tänker.

Och innerst inne vet du det, det är jag säker på. För när du skriver så skriver du bra, du har tänkt igenom saken noga och du tar dig tid att skriva låååångt och välformulerat.Hjärta

Varför skulle vi inte lyssna på dig? Det är ju inte så att du har fel eller att du inte för musens talan, för det gör du ju. Allt handlar om musen välbefinnande.

Vi kan också nämna öppna burar. Du har presenterat dina öppna burar och nu har många sina möss på det sättet. Jag hade liknande på 90-talet, men du har designat en öppen bur. Det är DIN design att man ska skära ut en fyrkant i IKEAs Samla-låda… 

Önskar flera kunde skriva vad de tycker och tänker och inte bara tiga stilla med alla bra funderingar de har. Funderingar som kan få oss andra att lära oss, att fundera och kanske få oss att förändra något i vårt museri… som utvecklar mussverige


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2013-08-19 09:38
#9

Åh vad jag känner igen min ena underbara mus när du skriver att dina inte skulle få något högre pris på utställning.

Så är det precis med min Chelsea, en aktiv men social mus som alla kan hantera. En mus som kliver upp i handen för att få vara nära, en stund för att sen vidare på äventyr. Med jämna mellanrum får jag lite av hennes tid. Men som fått B för sin ohanterlighet på utställning då hon inter sitter still 😮 Chelsea är en sån mus som man lätt kan ge till nybörjare för hon bara traskar på som om hon är bästa vän med alla. Ju äldre hon blir desto mer lugnar hon ner sig till mattes glädje, är man 14 månader gammal så måste man inse att man är vuxen 😉

ariama
2013-08-19 20:42
#10

Vad härligt Velinga! Det är just det här jag menar, med det jag skriver. Att man inte ska tro att man har "en dålig mus" för att den inte duger på utställningar. Det kan faktiskt vara just så som du säger, att det är tvärtom!

Det är viktigt, tycker jag, att den bredden finns när man talar om möss (elller djur över huvud taget). Man får inte snöa in sig på utställningsresultat.

Grodan
2013-08-19 21:27
#11

Ni får lära domarna.

Om domarna idag bara gillar lugna och nästan lobotomerade möss så är det ju lätt fixat genom att man talar om för dem att möss faktiskt kan röra på sig… lol


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: