Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 916 ggr
kent
8/19/13, 10:36 PM

hund på musutställning ?

ska det va ok att ta med hund eller inte ?

Annons:
Sugar Mist
8/19/13, 10:46 PM
#1

Om hunden håller mun och lan betée sig och ägaren har koll på hunden, Ja.

-

Lamina
8/19/13, 10:50 PM
#2

Jag svarade ja. Jag har bara varit på en utställning än så länge. Det var en hund där, och den var jättesöt och rar. Jag tyckte det var mysigt. Men jag tycker inte det skulle vara kul med en massa hundar. ALLA behöver inte ta med sina hundar dit, särskilt inte om dom inte kan sköta sig. Min hund kommer inte få följa med på utställningar, även fast han kan sköta sig. Han behöver inte det, blir inte gladare av det. Och jag blir inte gladare för att jag måste hålla koll på honom hela tiden. Men ja, jag tycker att vill man verkligen ha med sig hunden så ska man väl få det, om den inte far runt som en galning och hoppar på folk. Men man kan ju inte kräva att alla hundar ska uppföra sig som små änglar heller.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
8/19/13, 11:17 PM
#3

Jag svarade att jag bara vill läsa… LOL 😛


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Miss_björnbär]
8/19/13, 11:21 PM
#4

Jag svarade ja, men även jag är väldigt emot hundar som skäller väldigt mycket och vaktar sina hörn eller morrar/skäller så fort en annan hund kollar på dem.
Visst nu har jag långt ifrån bra hundar, den ena är precis ett år och den andra 10 månader i skrivande stund. Så de beter sig lite sådär men jag har varken någon som kan passa dem en hel dag och jag måste få skjuts av min sambo så de måste följa med. Det hade varit väldigt surt att inte kunna ta med dem för det innebär att jag inte kan åka då tråkigt nog.
Men sen åh andra sidan kommer de aldrig lära sig att uppföra sig om de inte utsätts för sånt. MEN jag förstår om man inte riktigt orkar med de när man faktiskt är där för ett annat ändamål. 
Denna fråga är svår tycker jag, många kan inte lämna sina hundar eller har ingen hundvakt så de måste ha med sig dem. Andra vill inte vara utan dem.
Men jag däremot är inte alls förtjust i barn, kanske för att jag troligen inte kan få egna så skapar jag någon sort barrikad men det hör inte till saken. Jag hade aldrig ens kommit på tanken om ifall barn fick följa med eller inte. Om man inte hade barnvakt så fick de inte följa med.
Ibland spelar det ingen roll hur väluppfostrade barn eller hundar är hemma, hur perfekta det är men när de kommer till en helt ny och spännande miljö så blir det ofta mer livat. 

Jag vet inte om ni förstår vad jag menar, skriver nog ganska konstigt men jag tycker hundar ska få komma. Men har man en väldigt skällig hund så kanske man kan försöka att inte vara så nära domarna så de störs om ni förstår.

L8sson
8/20/13, 12:21 AM
#5

Ja! Om ägaren tar sitt ansvar att se till att hunden sköter sig :)

[Iyen]
8/20/13, 10:06 AM
#6

Absolut. För att undvika hur många hundar som helst, jan man i regler skriva in att hunden kan komma att bli avvisad från platsen om oönskad blablabla. Detta skulle göra att bara de som verkligen måste ta med hunden gör det.

Annons:
Grodan
8/20/13, 2:12 PM
#7

Jag skrev det mesta jag hade på hjärtat i den andra tråden. Sedan skrev jag lite med mina medisar också i vår egen grupp som är dold för er andra… nä nä nä nä

Men visst jag kan skriva mer… men inte just nu… Jag blir upprörd och orkar inte bli det just nu.

Säger bara såhär: när/om jag har hund igen så ska den följa med mig överallt! Så är det! Dels för att jag inte har hundvakt och dels för att det är en del av charmen med hund. De vill och kan vara med.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
8/21/13, 4:58 PM
#8

Jag har dömt några gånger, och talat om för arrangören, att kan jag inte ta med Vidar, så kommer jag inte. 

Dömer jag, ligger han i bur bredvid mig och smaskar på ben. Kommer det in andra hundar, får de helt enkelt hålla sig en bit ifrån, och jag kan hänga ett skynke för så att han får vara ifred. Nu har han kanske mindre än ett år kvar, mer om jag har tur. Men det gäller så gott som alltid, att åker jag, följer han med, så enkelt är det. Övriga hundar kan jag lämna hemma, då de klarar av att vara i hundgården.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

zickan
8/21/13, 8:42 PM
#9

Tycker det aldrig ska nekas för domare att ta med hund och dessa har alltid förtur att säga till om de tar med eller ej. 

För utställare och besökare tycker jag det är okej med hund så länge det finns utrymme till det antal hundar som önskas tas med. Och alla hundar skall för anmälas inom viss tid och godkännas att få tas med. Eller frågas i dörren om det är okej att ta med in för besökare. 

Alla hundar som är med på utställning skall hållas under kontroll att de inte stör djur och domare under bedömning. Eller har möjlighet att gå och hälsa på folk som inte vill ha en nos hos sig. 

På senare tid har jag även börjat bli anti att man låter hundar nosa runt på andras djur och hälsa på alla. Detta bör ju ses som en smittospridning. 

Så kopplad eller bur tycker jag det är helt okej att ha med.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Velinga1984
8/22/13, 7:22 AM
#10

Största nackdelen tycker är som sagt påflugna hundar, tex på årsmötet fick jag flera gånger putta bort en lös hund som var sugen på min mat. Samma lösa hund stal även en bulle från fika-bordet ;) Jag gillar hundar, har jobbat på kennel samt varit mycket på hundutställning MEN jag vill välja min kontakt med hundar själv. Kopplade hundar eller hundar likt Littlems Sniff som inte ens märks att han är lös ser jag inte som hinder. Fr.o.m. nästa år kommer jag själv ha med en bebis, vilket många kan tycka är jobbigt men bebis behöver följa med om årsmötet, utställningar ska kunna genomföras. Iom att jag väljer flaska till mitt barn så kan bebis stanna hemma hos sin pappa, men hans stora intresse är bla att skruva bil och vistas i garage. Inte lätt med bebis ;)

Muszimba
8/22/13, 8:10 AM
#11

Jag klickade på Nej. MEN domare med lydig och vettig hund ska självklart få ta med hunden då jag vet att de har pli på sina hundar.

Har man som utställare/besökare ingen pli på sin/sina hundar så anser jag att de inte ska ta med sig hund om man inte kan ha dem i bur/bilen/liknande. Men har man bra kontroll på sin hund och vet att den inte är oregerlig, skällig och mattjuv mm så är det för min del helt okej att de följer med.

Jag har haft hund i MÅNGA år och sista hunden blev 15 år och var en gudomlig hund som inte sa ett pip ens om barn under 4 år drog i päls, öron, svans eller ben, han skulle ALDRIG få för sig att skälla på utställning då han var värsta smådjursvännen och älskade att få mysa med de möss jag hade under hans sista år.

lol girl
8/22/13, 12:44 PM
#12

Min vovve är ju samma ras som Sniff… Dock ÄLSKAR hon att titta på möss, det är ju om det skulle vara ett hinder…. :/

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

VStromberg
8/22/13, 2:28 PM
#13

Jag skulle vilja att alla som har med hunden på ett evenemang har den kopplad eller i bur. Att man kanske kan ta en gemensam promenad och då släppa dem. Inga undantag.

Jag kan inte ha min hund kopplad om det finns andra hundar lösa. Springer de andra lösa hundarna fram så kan min hund försvara sig, eller börja leka och då drar hon mig till jokkmokk eller så flyger det bord och stolar över högt och lågt.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
[Iyen]
8/22/13, 3:13 PM
#14

#13 Du kan väl ändå inte mena att om man tar med sig hunden skulle bli tvingad till att släppa den? 
🤔

VStromberg
8/22/13, 3:32 PM
#15

#14 Nej, det menar jag inte. Jag menar att JAG inte kan ha min hund kopplad om någon annans är lös och springer fram till min hund stup i ett.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

zickan
8/22/13, 4:17 PM
#16

#15 jag håller med. Kommer en lös hund fram och inbjuder till lek eller min inte vill hälsa. Oavsett kommer min att låta. Och sedan den aspekten att lös hund nosar på allt och klappas av alla. Vem spritar hunden så den inte sprider smittor!
Vi är så noga på att sprita händer, speciella kläder vid bedömning. Men det hjälper ju föga när det går en lös hund som alla klappar på, som nosar och får med sig saker vidare till nästa bord.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Digitalis
8/22/13, 4:41 PM
#17

Jag tycker att det ska vara okej. Livet är tillräckligt trixigt ändå för hundägare. Förbjuder man inte barn ska man inte förbjuda hundar. Sedan ska hundägare givetvis visa så mycket respekt och hänsyn det går. Ingen är på musutställning för hundarnas skull.

//frida

Upp till toppen
Annons: