Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 591 ggr
HannaRosberg
8/26/13, 5:54 PM

Buralternativ?

Har kollat väldigt mycket på alla era fina burar och inredning här på iFokus :) Men nu till saken, vilken bur är bäst till möss? Har sett att många använder samla burar (?) från IKEA. Och läste då att det helst inte ska vara någon kant på insidan så att mössen kan bita tag i det lättare och ta sönder den hårda plasten. Men vad exakt heter de burarna på IKEA? Eller om det finns någon annan affär som har bättre :)

Kom gärna med andra förslag med! Vill vara förberedd och påläst innan jag skaffar möss :)


Annons:
Itchy
8/26/13, 6:03 PM
#1

SAMLA är inga burar egentligen, utan lådor, så sök bara på samla på ikeas hemsida ;)

You can't spell Bitchy without Itchy

[Timid]
8/26/13, 6:23 PM
#2

Sammanfattningsvis kan man säga att du har att välja mellan

  • "Plastlådebur" (tex SAMLA)

  • Akvarium

  • Terrarium

  • Träbur

  • Dunaburar, och liknande.

  • Gallerbur

  • Hemmabygge. Till exempel göra en bur av ett skåp.

  • Öppen bur

Googla så får du med enkelhet upp alla positiva och negativa egenskaper hos de här olika alternativen: och sedan bestämmer du utifrån vad som passar dig bäst och vad du tror passar dina framtida möss bäst.

Det de flesta brukar varna för är att

  • Trädelar brukar ofta börja lukta, och lukten går inte att få bort.

  • Djuret kan gnaga igenom trä (och smita).

  • Det är lätt hänt att djur börjar gnaga på galler (och gör illa tänderna).

  • Det är lätt hänt att djur börjar gnaga på plastdelar (och på så sätt smiter).

  • Instängda burar av glas och plast kan lätt bli varma i ett varmt rum eller om det råkar stå i solen (vilket det inte ska göra).

  • Det kan bli dålig luft i burar som är instängda (tex glas, plast).

  • Har man en öppen bur KAN den smita, om den inte är "gjord" för att bo i en sådan. Det fungerar helt enkelt inte för alla.

Det jag vill säga är att alla olika sorters burar har sina för och nackdelar. Sen får du själv avgöra vad du själv tycker är bäst. :)

HannaRosberg
8/26/13, 7:19 PM
#3

#1 menade samla lådor :-P. Kollade på de idag. Men de jag hittade hade n såna inbuktningar som de lätt kan bita sönder. #2 jo de äär ju klart Ska kolla alternativ :-)


Sugar Mist
8/26/13, 7:23 PM
#4

#3 De biter sig inte igenom den så lätt. FIck använda tändare, nyslippad kniv och _rejält_ med kraft för att komma igenom plasten.

-

mmmaija
8/26/13, 8:18 PM
#5

Jag har en Dunabur, duger utmärkt. :D

Grodan
9/28/13, 10:52 PM
#6

#2 Jäkla bra sammanfattning! 😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: