Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 978 ggr
L8sson
8/26/13, 10:47 PM

Få fram den vilda sidan

Vet ni hur man kan få fram den vilda sidan hos era möss? Ge dom mjölmask, de älskar att få levande föda. Jätte roligt att titta på när de hugger och dödar dom för att smaska i sig. Väldigt med fett i dom, så får de jobba för det goda. Någon som provat? Kanske har bilder? Tillochmed film? Jag tänkte ta kort nästa gång jag ger, kul att visa för den som inte har tillgång eller vågar själv ;) Mjölmask kan man hitta på djuraffärer. Jag har två lådor hemma som jag odlat ett tag. Väldigt lätta djur att odla! Kanske något att prova? Att ge sina möss mask? :)

Annons:
Lamina
8/26/13, 11:13 PM
#1

Jag har provat att ge mjölmask en gång. Hälften av mina möss ratade det… 🤔 Men det var kul att se Laki, hon vart helt galen! Det var dock länge sen nu, jag bor för långt bort från djuraffären för att våga köpa mjölmask. (Mjölmask på bussen känns lite fel…)

Visste inte att det var lätt att odla dom. Hur gör man?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

L8sson
8/26/13, 11:27 PM
#2

#1 det är så kul att se :D nä alla möss gillar inte det tyvärr. Men vissa visar en sida man aldrig trodde fanns :D Jag har köpt ett foder som är speciellt till mjölmaskar som innehåller vitaminer och allt som ska vara bra för de som ska äta maskarna sen. Strö ut på botten med havregryn, hundmat och cornflakes. Så fyller jag på med mat när det börjar ta slut. Så blir dom puppor som sedan blir baggar som lägger ägg och sedan blir det små maskbebisar. Som sedan växer sakta. Sen går det runt igen :) det är torrlevande djur så de behöver Inge vatten. Men det tar ett tag innan de kommer bebisar, eller det tar ett tag tills bebisarna blir stora "ätvänlig" storlek. Men kul att pyssla lite :) jag gillar sånt, ett litet projekt :)

lol girl
8/26/13, 11:29 PM
#3

Har funderat på det, men mamma tycker att det är så sjukt äckligt med det…

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

L8sson
8/26/13, 11:41 PM
#4

#3 jag tyckte det var äckligt i början med med inte längre :) Du kanske kan få göra det när inte hon är med :)?

Lamina
8/26/13, 11:45 PM
#5

Uhh, ja just det, det måste ju bli vuxna djur som gör bebisar. Tror inte syrran skulle gå med på baggar i huset. 😃

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

lol girl
8/26/13, 11:47 PM
#6

Ha! Får ha det under sängen! ;) Nen det var nog mest för att jag tog in levande mygglarver i en glasburk i kylskåpet som dog sedan… Det var äckligt! :/

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Annons:
L8sson
8/26/13, 11:59 PM
#7

#5 det braiga med mjölmasken är att baggarna flyger inte!! :D #6 haha ja ;) okej, inte trevligt :P

KickiG
8/27/13, 6:23 AM
#8

Skolan har sina mjölmaskar/baggar i större plastlådor, typ godislådor, som endera har en massa små hål som lufthål i locket, eller så har de ett finmaskigt nät typ myggnät fastspänt över. De är inte svåra att sköta om. På Exotiska djur i fokus har de lite mera info om det. http://exotiskadjur.ifokus.se/articles/4d714aa8b9cb46221d05ec12-mjolmask-uppfodning

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

hejkomochhjälpmig
8/28/13, 2:45 PM
#9

Jo det är ungefär lika kul som att ge ormar levande möss -skitkul när de sprattlar och kämpar för sina liv. 

Eller inte.

[Tilde!]
8/28/13, 4:10 PM
#10

Mjölmajsk! Det ska jag ge dom!:D Tycker de har börjat äta dåligt, och så, samt att de är liite fär smala:/

Lamina
8/28/13, 4:14 PM
#11

#9 Du har en poäng. Men samtidigt kan jag inte låt bli att se framför mig vilket lidande dom djur vars kött blir mat till mina möss har fått utstå när jag funderar på saken. I jämförelse med det tycker jag faktiskt att mjölmask är ett ganska bra alternativ. Även om jag inte skulle ge dom enbart det då da.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

AMITOLA
8/28/13, 6:03 PM
#12

Mina möss älskar mjölmask : D Men syrsor är ännu bättre. Dem jagar efter syrsorna som värsta lejonen. Smaskens!

Like ok whatever, dude.

VStromberg
8/28/13, 8:32 PM
#13

#9 Har du sett en orm ta levande byte? Tydligen inte.. För där kan mössen då fan inte sprattla och kämpa för sina liv, den hinner dö innan den ens tänker tanken på att kämpa för sitt liv.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
hejkomochhjälpmig
8/28/13, 9:03 PM
#14

#11 Det gör ju inte saken ett dugg bättre. Två fel gör inte ett rätt direkt.  Hur svårt är det att avliva en mjölmask snabbt och effektivt innan man ger den till en mus? Möss kan man aktivera på andra sätt :)

#13 Det är nog du som inte har sett särskilt många olika typer av ormar blivit matade om du tror att det går sådär blixtsnabbt varenda gång för alla olika ormar som det finns. Men ja, ormar har oftast ihjäl sina byten bra mycket snabbare än vad en mus kan ha ihjäl en mjölmask - gör ju inte heller saken bättre.

VStromberg
8/28/13, 9:09 PM
#15

#14 har du sett en mus ta en mjölmask då? Dom klipper av huvudet rätt fort…

Och jo, jag har sett många ormar ta levande byten.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

hejkomochhjälpmig
8/28/13, 9:24 PM
#16

#15 Möss som vet vad de gör, och vill döda mjölmasken snabbt kan säkert lyckas rätt fort med det. "Rätt fort" tolkar inte jag som ögonblickligen dock. Förstår inte poängen med att ge möss levande - det är inte direkt nödvändigt. Att man kör in rovfisk och reptiler på levandefoder har jag större förståelse för - så att de inte ska svälta ihjäl innan man hinner få dem att ta dött. Mössen äter ju redan dött, och att döda lite mjölmask då och då duger ändå inte som en "bra aktivering". Känns bara helt onödigt.

Grattis till att bara ha sett ögonblickliga avlivningar av möss som ges till orm.

Lamina
8/28/13, 9:30 PM
#17

#14 Du misstolkar mig. Jag menar att jag hellre skulle ge mjölmask än kött. Det är ett bättre alternativ, om man betänker hur dom flesta köttdjuren behandlas.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hejkomochhjälpmig
8/28/13, 9:51 PM
#18

#17 Oj, förlåt, mitt misstag. Då förstår jag hur du menar :) Hade kunnat tänkt mig att ha en liten mjölmaskuppfödning som avlivas och blir extra tillskott till mina möss också :)

hejkomochhjälpmig
8/28/13, 9:54 PM
#19

Fö - om man vill aktivera mössen genom "jakt" kan man ta lite tråd och binda fast i t.ex en fruktbit och låta dem jaga/brottas med den litegrann. Det är rätt kul när de verkligen tar tag i matbiten och håller fast den.

Man får vara lite försiktig bara så att man inte rycker bort den för hårt eller håller på så att de blir trötta på det och struntar i att fånga maten.

Funkar säkert inte på alla möss, funkar inte på alla mina ens men några har blivit riktigt bra på att "döda" frukt. Haha.

VStromberg
8/28/13, 9:56 PM
#20

#16 Jodå, jag har sett när det tar tid för en orm att döda. EN gång. Den ormen dog efter två veckor = mådde inte bra. En frisk orm dödar ögonblickligen.

Antar att du själv är vegan?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
hejkomochhjälpmig
8/28/13, 10:08 PM
#21

#20 Säg det till en kramgo boa ❤️

Nope, har ju uppenbarligen djur som äter kött, en hel del sådana till och med (för mitt eget höga nöjes skull) så hur skulle jag kunna vara vegan? 

Ser inte hur det är relevant heller. Är inte intresserad av att diskutera varken veganism eller ormar - har ingenting med mjölmask/möss-diskutionen att göra egentligen heller.

Så förlåt för att jag retade upp dig med att göra liknelsen mellan orm och mus - min poäng var egentligen att påpeka att utfodra möss med levandeföda är onödigt lidande och jag tycker helt enkelt inte att onödigt lidande är okej.

VStromberg
8/28/13, 10:14 PM
#22

Onödigt lidande - ja det är onödigt lidande för kossan också, att stå i ett bås och sen bli slaktad för att du ska äta kött, som du inte ens behöver för att överleva.

Jag har vart vegetarian och samtidigt BARFat mina köttätande djur, fungerade perfekt.

Så nej, denna diskussion ska du inte ta med mig, för jag vinner den ändå.
Mjölmasken lider inte av att bli dödad av en mus.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

L8sson
8/28/13, 10:19 PM
#23

Jag anser att mössen dödar mjölmasken lika fort som jag. Har aldrig sett nå fel att ge levande föda när det är insekter. Men jag kanske är konstig haha. Syrsor, kackelackor, zophobas och mjölmask är ju ett foderdjur till ödlor tex, har aldrig varit med om att man "avlivar" insekten åt djuret. Avliva? Det är ju att mosa eller hur avlivar man en insekt? Nä jag anser att djuren dödar insekten bättre än mig :)

hejkomochhjälpmig
8/28/13, 10:27 PM
#24

#22 Är dock strikt vegetarian så något animaliskt äter jag inte.

Men mina djur behöver jag inte för att överleva (eller ja, det är ju också en definitionsfråga) så jojo, på den punkten har du rätt - mina djur måste äta kött men de behöver inte äta det så färskt att det fortfarande rör på sig. Sen så kan jag ju inte garantera att alla foderdjuren haft det speciellt trevligt hela livet - men bara för det behöver jag ju inte utsätta ännu fler djur för onödigt lidande.

Spelar ingen roll vad du anser om mjölmaskens lidande eller inte. Dödsångest och smärta kan man inte prata bort - och hinner den uppleva det så är det defintivt onödigt lidande.

Är färdig med dig känner jag.

hejkomochhjälpmig
8/28/13, 10:29 PM
#25

#23 Hinner den inte fatta att den ska dö eller känna någon smärta innan den dör så nä, då är det ju inget problem alls.

L8sson
8/28/13, 10:32 PM
#26

#25 hur vet vi att mjölmasken känner det du nämner? Jag vet ej, är nyfiken om en mjölmask eller syrsa kan känna ångest.

VStromberg
8/28/13, 10:46 PM
#27

#24
Ja jisses. Tror du att en mjölmask känner ångest så är jag också klar med dig.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Lamina
8/28/13, 10:52 PM
#28

Nu tycker jag vi ska ta och tänka lite på tonen allihopa. 🙂

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

hejkomochhjälpmig
8/28/13, 10:54 PM
#29

#25 Om de känner smärta öht menar du?

Visar insekten obehag, försöker komma undan eller försvara sig kan man vara rätt säker på att den inte uppskattar behandlingen. Sprattlar, vrider sig, bits eller försöker bitas till exempel.

Tog t.ex ut en spindel här om dagen, råkade klämma spindelns ben så jag liksom höll fast den försiktigt - det gillade den inte så den bet mig🤐

De har ett nervsystem av en anledning och det fungerar på samma sätt som vårat - (nä, okej inte riktigt :P men) de kan känna smärta för att undvika att bli skadade och på så vis överleva.

Tror att man ska vara väldigt försiktig när man inte vet exakt - det var inte så länge sen man opererade bebisar utan bedövning, man trodde inte de hade någon känsel nämligen… 😮

[Timid]
8/28/13, 11:12 PM
#30

Fast maskar har väl ett primitivt nervsystem, ingen hjärna, även om de skulle kunna känna smärta i fysiologisk mening är det inte säkert de har ett medvetande som kan uppleva det. Förmodligen är de som maskiner, som bara reagerar utan att ha egna upplevelser. Men även om de kan känna smärta, så kan de väl inte lida eftersom de inte minns tidigare händelser.

Men jag har kanske fel, jag har inte direkt studerat maskar eller så.

VStromberg
8/28/13, 11:43 PM
#31

#30 Du har rätt.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

hejkomochhjälpmig
8/29/13, 12:06 AM
#32

#30 Intressant. Det är primitivt precis som du säger men de har hjärnor.

Hur det är med deras medvetande … det är en annan fråga. Och hur definierar man egentligen ett medvetande? Det är ju ett mysterium än idag.

Om de har ett faktiskt minne eller inte kanske inte spelar någon roll då de fortfarande upplever här och nu - och på olika sätt försöker komma undan något som gör ont och hotar deras liv. Men bin kommunicerar t.ex med varandra, minns och "talar om" för andra bin vart det finns nektar osv…

Sen finns det ju oändligt många olika arter av ryggradslösa djur, och vissa är mycket väl utvecklade medan andra inte är det - upplevelserna borde alltså då tolkas på olika vis.

Är inte heller någon maskforskare dock och dte är läggdags nu så ursäkta om jag är lite svamlig(are än vanligt). Det är otroligt komplicerat… Oavsett så är det nog bäst att ta det säkra före det osäkra.

Hade varit skönt om de bara hade varit maskiner dock…

L8sson
8/29/13, 9:30 PM
#33

Enligt lagen så handlar det om att ryggradsdjur inte får ges levande som foder, men insekter är ju leddjur så det är bara att mata på med insekter då det ej finns några bestämmelser om att ge levande leddjur som foder. 👍

Läs: 
Länk

hejkomochhjälpmig
8/30/13, 12:08 AM
#34

Sant. Det är fritt fram att mata med levande ryggradslösa djur, finns ingen lag mot det. Man får faktiskt göra precis vad man vill mot insekter, man kan sitta och dra av dem benen ett efter ett, hälla saltsyra över dem, bränna dem levande och hela köret utan att man gör något som enligt lagen är fel. Bara för att det är lagligt betyder dock inte att det är moraliskt försvarsbart.

Men det är väl ingen här som har påstått att det är olagligt? Kanske har jag missat något inlägg.

Jag tycker bara att det är väldigt underligt att man bara förutsätter att en levande varelse inte kan känna smärta dock. Insekter är mycket primitiva varelser, från topp till tå, jo ja… men som sagt, insekter har hjärnor, insekter har ett nervsystem, insekter kan kommunicera med varandra, de kan minnas, de kan lära sig saker och mycket forskning tyder också på att de kan känna smärta (alltså inte bara att de uppfattar att någonting är fel) och stress. Är det 100% vetenskapligt bevisat än? Nope. Därmed är tyvärr inte heller motsatsen bevisad.

Ungefär så ligger det till, sen kan man ta och göra vad man vill av den informationen.

Annons:
L8sson
8/30/13, 12:22 AM
#35

#34 Fast nu går du över gränsen inget handlar om i denna tråden att hälla saltsyra över dom.. Det handlar om att utfodra djur. Sen att jag råkade skriva "Jätte roligt att titta på när de hugger och dödar dom för att smaska i sig." var väl att ta i. Men insekterna är foder, så då använder jag det som foder. För mina möss gillar det 🙂

Jag vart osäker eftersom du reagerade som du gjorde och jämförde med möss och orm, och det är ju faktiskt olagligt att ge levande möss. Därför jag kollade upp vad lagen säger, och lade upp den här. 

Förhoppningsvis har alla sunt förnuft och inte häller saltsyra på något levande här på jorden 👍

hejkomochhjälpmig
8/30/13, 12:30 AM
#36

#35 Kan de inte kan uppleva smärtan av att en mus biter dem kan de rimligtvis inte uppleva smärta av något annat heller - det var bara det jag menade.

Du gör förstås som du vill med insekter ingen kan stoppa dig.

Aha, du tänkte så - då förstår jag. :)

Hoppas jag med.

Grodan
8/31/13, 3:43 PM
#37

Hm… hur är det i den här tråden? Är ni alla ok? Eller bråkar ni?

Jag är inte kapabel att se sådant så var vänlig tala om för mig om jag ska ingripa eller om allt är ok. Även du som bara läst kan skicka ett pm till mig om dina åsikter. ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
8/31/13, 4:43 PM
#38

För mig är det OK, det har det varit helatiden 😉

Jag förstod att någon skulle reagera när jag skrev som jag gjorde, men vi alla är olika och det respekterar jag. Sen blev jag väldigt osäkerpå om det var lagligt att ge insekter som levande föda. Så jag fick svar på mina frågor och jag lyssnar på vad alla tycker fast jag inte tycker lika. Man får försöka förstå hur den andra menar fats man inte tänker på samma sätt😂Så har jag fått min syn på saken sagt också, som jag hoppas folk läst och försökt att förstå mig hur jag menar. 

Och nu ska jag sluta babbla haha men med mig är det lugnt. ❤️

Grodan
8/31/13, 4:54 PM
#39

😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
9/8/13, 12:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Väduren fick lite smaskens ikväll.

L8sson
9/8/13, 12:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Mumsigt sa han 👍

Annons:
L8sson
9/8/13, 12:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Så kom Bill och väduren sa hej en snabbis för fortsätta att…

L8sson
9/8/13, 12:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

…. mumsa vidare.

Upp till toppen
Annons: