Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 963 ggr
Galenidjur
2013-09-07 22:50

Skrämda?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag kom hem idag märkte jag att det var rätt dött i buren, vilket är konstigt för det brukar vara full rulle från ca klockan 19, och då var klockan nästan nio! 

Jag öppnar iallafall locket till buren för att byta vatten och då sticker ett nyfiket huvud ut och ut kommer den ena av mina möss, Thymus och hälsar lite på mig, slickar lite på mina fingrar, klättrar in i min tröja och beter sig rätt normalt. Men så plötsligt händer något jättemärkligt. Hon klättrar tillbaka ner i buren igen och så ställer hon sig och bara stirrar ut i luften. I flera minuter står hon på samma ställe och så helt plötsligt piskar hon med svansen mot burens sida! Efter det fryser hon till igen och står bara och stirrar.

Min andra mus, Lucy har knappt vågat sig ut ur boet alls. Hon kom ut i några sekunder men sen rusade hon snabbt som tusan in igen och har inte syns till sen dess….

Jag förstår verkligen inte vad som har hänt! Igår var de ju supermysiga och utåt båda två… 

P.S. Nu när jag kollar på buren så är de båda ute, men Lucy är jättelättskrämd och Thymus sitter bara och trycker i ett hörn, som att hon är rädd för att röra på sig..😕

Här är en bild på hur det ser ut. Lucy sitter i matskålen och Thymus är längst bak. Bilden är vääääldigt otydlig, men ville inte skrämmas genom att komma allt för nära eller använda blixt.  

Vet nån vad som kan ha hänt?

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Lindb
2013-09-08 19:36
#1

Märkligt. Det är så oerhört svårt när djur såklart inte kan prata och berätta om vad som är felet. Mina möss har också fått sådana ryck, och det jag tänkt är väl att jag kanske råkat göra något som skrämt dom.

Men annars tänker jag att man får iaktta för att få reda på vem de är rädd för, eller vad. Min ena mus har vibrerat med svansen två gånger, ena gången verkade det vara riktat mot den andra musen - och inte mot mig.

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

Galenidjur
2013-09-08 21:31
#2

Ja jag har inga gissningar alls när det gäller det här. Tror dock inte det handlar om mig, iallafall inte när den ena slog med svansen. Då var jag knappt ens i närheten och den andra musen låg inne i boet så det var nog inte henne det handlade om heller.  

Det verkar mer som att de känner hör eller luktar nånting som de inte tycker om, men jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara :/ Får hoppas det går över… 😕

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
2013-09-08 22:13
#3

#0 Sådär blir mina råttor när det kommer folk på besök som har katt hemma. De "fryser" och kommer inte fram. Piska med svansen gör de inte. De sitter bara helt stelt i burarna med stora stora ögon och är paralyserade. Antagligen av skräck.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenidjur
2013-09-08 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Alltså..det enda jag kommer på som jag gjort annorlunda är att jag var på Universum igår…Men jag gick ju inte direkt runt och tog på djuren. Fast det kanske satte sig nån lukt i mina kläder ändå? Jag vet fakiskt inte… Ingen var hemma under dagen igår så de var helt ensamma. Känns jättemysko. Och de beter sig typ likadant idag också. Lucy gömmer sig och Thymus kommer ut och smyger runt ibland och sen när hon går in i boet igen täpper hon till öppningen så mycket det bara går. Detta har de aldrig gjort förr.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
2013-09-08 22:49
#5

Har de fått nya saker att gömma sig i?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenidjur
2013-09-08 22:53
#6

Det enda de har fått är nya toarullar…Och sen la jag in nån ny gren i fredags.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Grodan
2013-09-10 01:07
#7

Det är ju konstigt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenidjur
2013-09-10 10:11
#8

#7 Hur menar du Grodan? 

De var lite bättre igår faktiskt..men sen runt kvällstid började Lucy piska med svansen igen. Bara helt plötsligt började hon med det och blev sådär skygg. MEN tror inte det var riktat till mig dock för hon hade varit framme och låtit mig ta ut henne och tagit emot godis från handen och sånt utan problem bara minuter tidigare…Men jag vet inte :/

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Lamina
2013-09-10 10:14
#9

Hur bor du? I lägenhet? Hus? Finns det risk för att det skulle kunnat komma in råttor eller något i hemmet?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Galenidjur
2013-09-10 10:24
#10

Bor i ett radhus. Möss och sånt kan det möjligtvis finnas på vinden, ja..Men råttor i själva huset tror jag inte det skulle finnas..

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Lamina
2013-09-10 10:52
#11

Är du helt säker? Råttor är skygga och påhittiga djur som inte behöver särskilt stora hål för att ta sig in. Bara för att man inte märker av dom betyder det inte att dom inte finns där. Jag har t.ex. just insett att det finns råttor i vårat område och soprum. Jag har aldrig sett dom, och kan för mitt liv inte lista ut hur dom tar sig in. Men problemet är tydligen såpass stort att hyresvärden har satt ut råttgift. O.o

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Galenidjur
2013-09-10 17:30
#12

Jo i platser såsom soprum,förråd , källare och vindar brukar det finnas sånna typer av djur, men det är för att människor inte är särskilt mycket på de ställena och just soprum är verkligen en riktig djurmagnet: Gratis mat liksom!

Ja, råttor och möss och sånt  söker sig till våra hus, det gör de, för där finns det mat och värme, men att faktiskt gå in i våra rum där vi vistas är något de helst undviker för det är ju där vi människor finns… Så har jag förstått det som iallafall… Jag är ju verkligen ingen expert på ämnet hehe.  Sen finns det ju alltid undantag..men..Jag skulle inte tro att vi har råttor…

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Lamina
2013-09-10 17:55
#13

Nej, vildråttor vet jag inte mycket om. Men jag tror som du, att dom inte gärna går in. Men dom kan ju ändå ha varit i närheten, det kan räcka att mössen känner lukten av dom för att dom ska bli rädda. Råttor kan ju faktiskt äta möss. Hur är det med burens placeringen? Står den nära en dörr eller fönster så det kan komma in lukter och ljud utifrån? Dom kan ju ha blivit skrämda av kattlukt, eller rentav att det kanske hoppat upp en katt på fönsterbläcket! Eller det kanske rentav är något ljud utifrån som skrämmer dom. Jag bara funderar lite här.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Galenidjur
2013-09-10 20:59
#14

de står nära ett fönster ,  men på andra våningen.. Jag tänkte också att det kan har varit något ljud eller nån lukt som har kommit utifrån, men samtidigt har de ju stått på samma plats sen jag skaffade dem och de har stått ut med alla möjliga ljud utan några problem. Fast självklart kan man aldrig veta, det som finns ute förändras ju hela tiden. 

Det går bar att spekulera i vad som har hänt , men konstigt är det verkligen… 

Åå, varför kan inte djur bara tala om vad som stör dem haha

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
2013-09-11 20:24
#15

#8 Jag menar att det är konstigt att de bara byter beteende över en natt och visar upp ett skrämt beteende när ingenting hänt. Ljud och dofter borde eg faktiskt inte påverka dem.

Du får gå tillbaka till tämjningsstadiet, tyvärr. Vänja dem vid dig igen, att du inte är farlig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenidjur
2013-09-11 22:32
#16

#15 Ja det är konstigt och jag förstår det inte, men…Ja. Nu har de dock i stort sett återgått till sina gamla jag igen,  förutom att de är lite mindre sociala än förut… Iallafall den ena. Men jag tror inte läget är hopplöst, det blir ju bättre varje dag. 

Nånting skrämde dem, så måste det ju vara, men vad kommer jag aldrig få svar på. Var mest bara nyfiken om någon annan varit med om något liknande och hade något svar.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
2013-09-12 18:40
#17

Mina kan reagera om det kommer in en till människa i rummet. Då är det inte bara en figur/skugga utan två. Speciellt reagerar de om personen kommer ovanifrån. Och prassliga jackor gillar de inte ljudet av… 

Men detta är ju inget som varar i flera dagar, det går ju över när det störande momentet försvinner…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: