Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 2166 ggr
KickiG
9/15/13, 11:44 PM

Bantningsmat

Jag sitter här och försöker knåpa ihop en smalmat-fröblandning till mina möss. Den skulle ersätta både den nuvarande fröblandningen (köpt) och de pellets de har haft. Förutom detta skulle de få animaiska proteiner och frukt några gånger i veckan och färska grönsaker och rotsaker dagligen. Solrosfrön och kanske mandel etc skulle ges som godis.

Som bas har jag använt en fröblandning som Grodan någonstans skrev att hon brukar ge, men jag har ändrat lite. Bl a böt jag ut vete mot dinkel eftersom dinkel har mera fibrer i sig än vete.

Havre 2 delar

Dinkel 3 delar

Korn 2 delar

Vetegroddar 2 delar

Havrekli 1 del

Bovete 1 del

Råg 2 delar

Hela linfrön 1 del

Oskalade sesamfrön 1 del

Skalade pumpafrön 1 del

Blandningen skulle ge ett näringsvärde på proteiner 16 %, fett 12 %, kolhydrater 45 % och fibrer 12 %.

Vad tycker ni? Blir det för lite proteiner och fett? För mycket? Skulle det vara vettigare att byta ut något.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
9/15/13, 11:48 PM
#1

Jag tycker hel vete är mkt viktigt och skulle inte avvara den alls. Havre är också supernyttigt.

Råg kommer de ev inte att äta. VAd är det för råg?

Mina föredrar rågbröd framför hel råg. Jag har sedan ca 15 år tillbaka slopat råg helt…

Linfrödelen … Jag måste erkänna att jag är väldigt dålig på delar, men den känns på tok för stor. Samma sak med vetegroddar… på tok för stor del… det river i magen…

Mandel och solrosfrö tycker jag är ok att ha i. Problemet med folk när de matar sina möss är

  • att de ger dem för mycket mat
  • fyller på innan mössen ätit upp allt

och på så sätt kommer mössen att kunna "pilla i maten" och larva sig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
9/15/13, 11:57 PM
#2

#1 Dinkel är väl en sorts vete? Men lite hälsosammare? Eller har jag fått det om bakfoten?

Rågen är bara teoretisk på papper som allt annat, inget inköpt ännu. Tänkte att det blir billigare att fråga först och köpa sedan :)

Med solrosfrön har jag det problemet att Gnuttan snor nästan alla solrosfrön. Hon till och med sliter dem ur tassarna på Smulan. Så jag har övergått till att handmata dem med solrosfrön för att undvika tjafs och att den redan smällfeta Gnuttan äter sig mätt på solrosfrön.

Jag ska ta och göra lite förändringar i mitt "recept" enligt dina kommentarer.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Sugar Mist
9/16/13, 12:03 AM
#3

Jag kikade lite på andra sidor och läste om folk som givit för mycket frukt och söta grönsaker att gnagarna börjat rata foderblandningarna och därav bara ätit frukt och söta grönsaker vilket inte är bra i längden. Morötter, frukt och andra söta grönsaker är jag försiktig med att ge, inte mer än kanske 2-3ggr i månaden. Kött/Fisk/Larver och vanliga grönsaker fick mina flera gånger i veckan dock.

Edit: Frukter, söta grönsaker och söta rotfrukter ska man inte ge för mycket av heller då det är just socker i de :)

-

Lottavo
9/16/13, 12:07 AM
#4

Mathavre, havregryn eller helt havre? vilket bör man ge?

KickiG
9/16/13, 12:10 AM
#5

Havre 3 delar

Dinkel eller vete 3 delar

Korn 3 delar

Vetegroddar 0,5 delar

Havrekli 1 del

Bovete 1 del

Hela linfrön 0,5 delar 

Hackad mandel 1 del

Oskalade sesamfrön 1 del

Skalade pumpafrön 1 del

Protein 15 %, Fett 15 %, Kolhydrater 46 % och Fibrer 10 %

Slopar jag linfröna helt hålls proteinet lika, fettet sjunker till 14 %, kolhydraterna stiger till 48 % och fibrerna hålls lika. Dinkel innehåller mera proteiner och fiberer än vete, medan fett och kolhydratmängden är lika.

Förr hade jag alltid lab-pellets framme åt mössen, och fyllde på frön då de var slut. Men sedan så sa veterinären att pellets blir man tjock av så de skulle bort. Har tyvärr inte hittat någon innehållsförteckning på labpellets, men jag trodde de var hälsosamma. Lite tråkiga var de i alla fall, för det mesta åt mössen bara då de inte hade något annat att äta på. Så jag lutar lite åt att lägga pelletsen tillbaka i alla fall, och snika lite på fröblandningen istället.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
9/16/13, 2:19 PM
#6

#2 Dinkel är väl en sorts vete? Men lite hälsosammare? Eller har jag fått det om bakfoten?

Jo… så säger en del… jag säger att det bara är ett dyrare vete… klart du ska ha med det, men uteslut inte vanligt helt vete för det… möss älskar det och det är bra för dem

mer orkar jag inte… jag har ju tusan JOBBAT några timmar idag… helt slut


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
KickiG
9/16/13, 4:09 PM
#7

#6 Du är för underbar! :) Bara jag hittar här i lilla staden någon som säljer helt vete eller whatever i mindre säckar än 40 kg ska jag börja fixa blandning.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
9/16/13, 4:13 PM
#8

#7 😃Jag vet inte hur Finlands mathyllor skiljer sig från Sveriges. Noll koll på det. Men i Sverige finns ju matvete bland couscous, bulgur mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
9/16/13, 4:23 PM
#9

#8 I mataffärerna hittade jag bara mjöl. Inga hela eller krossade gryn. Djuraffärärna här är bara inriktade på hund, katt och häst. Och "bondbutikerna" som säljer gifter och byggmaterial och traktorer och sådant hade då 40 kg säckar… Ska finnas en kvarn här någonstans i krokarna, ska hitta den och fråga om man kan köpa direkt därifrån.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
9/16/13, 4:26 PM
#10

Hur hittar du de andra sakerna som du har i din blandning då?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
9/16/13, 7:49 PM
#11

#10 Jaa du :) NÅGOT måste jag väl hitta i mataffären :) Annars är det väl bara att köpa biljetter till en kryssning och komma över till Sverige för ett besök på Granngården :D

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
9/16/13, 7:52 PM
#12

hm… men alltså… klart det måste finnas samma sortiment i Finland… kanske även bättre?

men granngården… eh, de har ju bara säd i 20-25 kg säckar… Du har två möss…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
9/16/13, 8:12 PM
#13

#12 Jo, det finns samma sortiment här, mer eller mindre. Problemet är närmast det att jag har bott på annan ort så länge, och inte har haft behov av att hitta liknande produkter, så jag vet inte riktigt var jag ska leta. Det löser sig. Jag tar det hela som en "bli bekant med din hemstad"-expedition.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
9/16/13, 9:07 PM
#14

#13 Ja, bli bekant med matbutikerna snarare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
9/17/13, 9:01 AM
#15

#9 Jag köper all min mat från Citymarket i Kuppis (Åbo) eftersom att de mindre affärerna har ganska dåligt utbud. Eventuellt kan man hitta fyrkornsflingor, men inte mer än så, och helst ska ju mössen få något att gnaga på med mera näring i.

Citymarket säljer säd från Kimito kvarn (blink blink 😉) som jag ger till mina möss (ohra hiutaleita, vehnä, ruis ja kaura - kokonainen). Lite dyrare, men ekologiskt, närproducerat och nyttigt 😃

#13 Ett tips är att köpa strö och sådant när du åker in till Åbo. Stockmann säljer aspspån för 7,90 euro/per 20 l, vilket är ganska dyrt, men faktiskt billigare än i en del djuraffärer jag besökt!! I vanliga mataffärer har de ju tyvärr bara spån gjort på barrträd… gah. När jag var i kimito sist och kollade in sortimentet i vanliga k-market där så hade de just bara sånt spån. Men du kanske får från Brusaby, eller?

p.s. Fröer och sånt borde du nog hitta i vanliga småbutiker :)

KickiG
9/17/13, 9:13 AM
#16

#15 Åh. Glömt uppdatera presentationen min! Är ju utflyttad från Kimito nuförtiden. "Hemma" i Borgå igen. Men Citymarket har vi även här, och så finns det en ekologisk butik som lär sälja allt möjligt spännande. 

Spånor är nog helt hopplösa att hitta till vettiga priser. Åtminstone i Borgå är Faunatar bäst utrustad vad gäller "udda" husdjur som gnagare, fåglar och reptiler. Håll ett öga på Peten Koiratarvikes webbutik, de brukar ibland ha erbjudanden på gnagarprylar, även om de bara gör reklam för hund och katt.

Tror jag skall gå till ekologiska butiken, har man bara två möss kan man lyxa till det med ekologiska produkter. 

Mandel, sesamfrön, solrosfrön etc hittade jag i våran lilla K-butik :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[cessi]
9/17/13, 9:20 AM
#17

Fauntar i skanssi har spån vet jag, men tror jag betalde 12,90 e för 20 l där, så där är ju stockmann betydligt billigare!!

Jo men precis, har man inte så många möss så kan man ju lägga lite mer pengar på dem, jag fattar dock om man har en hel koloni att ekologiska produkter i små förpackningar kan bli liiiiite dyra i längden :P

[cessi]
9/17/13, 9:22 AM
#18

Förresten, helt OT: Är brusaby en bra skola? Studerar för tillfället hissa vid Åbo Akademi, men jag är sååå sugen på att ta en djurskötarexamen i framtiden och då är ju kimito närmast..

Grodan
9/17/13, 6:52 PM
#19

#5 Angående pellets så… hm…

För det första finns det så jäkla många olika pellets. Det finns många företag som har specialinriktat sig på att göra pellets till laboratoriedjur där djuren skall få näringsrik mat baserat på vad de behöver, vad de är i för skede i livet samt som inte påverkar ev försök på dem. Dessutom skall alla djur få samma mat. Försök kan påverkas om mössen får olika mat.

Så ska man diskutera pellets behöver man nämna märke och sort, för att vi till fullo skall kunna veta vad vi pratar om.

Man ska ALDRIG köpa pellets i lösform, eller från en påse som någon packat ihop. Pga att det inte går att veta märke, innehåll, tillverkningsdatum och sista bästdatum samt att det kan vara kontaminerat!

Pratar vi då om underhållningspellets som är framtagna till lab.möss från bra företag. Att det är sådana du, KickiG, gett dina möss, så näe, då ska de itne kunna bli feta av dem. Faktum är att dessa är rätt snåla på det mesta och mössen behöver rejäla tillskott av animaliskt protein och fett samt omegafetter för att kunna leva bra på dessa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: