Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1904 ggr
KickiG
2013-09-16 20:25

Kala fläckar

Var idag och hälsade på mina möss som av olika orsaker bor på annan adress än jag. De har fått Stronghold för pälslöss för två veckor sedan och Smulan ser mycket bättre ut i pälsen nu. Även om jag först nu då jag ser förbättringen inser att hon inte var riktigt bra i pälsen innan. Hon är lika glad och pigg som vanligt.

Gnuttan däremot, hon såg hemsk ut. Lilla gumman. Ögat som hon har haft problem med, och som var den egentliga orsaken till varför jag tog dem till veterinären är bättre men inte bra. Hon håller det helt öppet när något händer omkring henne, och hon följer med. Men så fort hon "får tråkigt" så stänger hon det helt eller halvt. Det ena verkar irritera mera än det andra. Veterinären sade att pälslössen kunde vara en del av irritationen, men även att det kan vara frågan om ögonfrans som växer fel, allergi eller något annat. Men hennes päls! Du milde! Jag har varit på resa, och sedan totalt däckad av en förkylning, så jag har inte sett henne på två veckor. Pälsen som var gles på sina ställen har blivit värre. De ställen som var glesa innan har blivit helt kala, alltså inte ens fjuniga. Och de glesa ställena har bara blivit flera och större. Naturligtvis var jag så vimsig igen så jag fattade inte att ta ett foto, ska göra det nästa gång jag är i stan. 

I övrigt verkade hon som vanlig till beteendet. Socialare, pigg, kilade runt. Hon har alltid varit lugnare och mera passiv än Smulan, men under den dryga timme jag var där och studerade dem märkte jag ingen skillnad i hennes beteende. 

Jag klämde och kände, men hittade inga tecken på tumörer. Jag lyssnade, men andningen verkade helt normal, även då hon kilade runt i nystädade terran och undersökte allt. Huden på de kala fläckarna ser fin ut, inga sår, inga sårskorpor, inte rodnande. 

Jag trodde hon skulle bli bättre i pälsen av medicinen. Kan hon ha reagerat på den? Fläckarna är däremot inte på det ställe som hon fick medicinen. Hon är antagligen DY med vita tecken.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
2013-09-16 21:06
#1

Men gah, de ska ju vara friska nu… dumma gnuttan


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2013-09-16 21:15
#2

Jag vet! Jag lovar att jag höll en lång föreläsning åt henne, och förklarade att nu är det så att du ska vara frisk och ha fin päls. Men hon bara tittade på mig, blinkade lite med ena ögat och sedan kissade hon på min ärm. Jädrans uppstudsiga unge!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2013-09-16 22:06
#3

hihi… busa

Ja, men vet du… Rå lax är så nyttigt och innehåller så fina fetter osv att det  hjälper kroppen att åtgärda det mesta som pälsproblem och ögonproblem. 😃

Vi kan spekulera i vad som är fel hit o dit, men frågan är om ett till veterinärbesök verkligen kan hjälpa. Försöka att boosta med supernyttig mat. Jag vet att det kan vara svårt när du inte har mössen hemma… men jag är tyvärr sådan, jag tror att bra mat botar allt. Och lax är mycket bra mat anser jag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-09-17 19:01
#4

Finns foton på Gnuttans päls och ögon?

Kala fläckar beror oftast på barbering - en bur kamrat eller musen själv tuggar/rycker bort päls. Kan givetvis bero på annat också…

Gnuttans öga är däremot lite mer problematiskt. Men som jag skrivit i inlägget ovan, mat kan hjälpa. För ögonproblem kan vara symtom på vitaminbrist. Så att blanda torrfoder själv med varor gjorda för människor där det du ser är det du får (och inte någon påse med någon pellets som någon säger att mössen skall ha och du inte vet något alls och sedan efter ett par månader har sjuka möss med löss… eh…?)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2013-09-17 20:39
#5

#4 I morgon skall jag åka in till stan och fota Gnuttan. Tror att jag skall försöka få en film på hennes ögon, för de ser helt ok ut vid första ögonkastet, men sedan börjar hon blinka och kisa. 

Ska ta och slänga all mat de har och göra en räd till ekologiska affären i stan imorgon. Ska även kolla om jag hittar vitamintillskott, det som du rekommenderade i en länk har jag inte hittat i affär här, bara på zooplus.fi. 

Barbering misstänkte jag också först, men sedan så var hon ju mera tunnhårig än renplockad. Och Smulan var också tunnhårig, men hon ser massa bättre ut nu. Lägger in bilder imorgon kväll.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2013-09-22 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här kommer lite bilder på Gnuttans päls och ögon.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
KickiG
2013-09-22 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bild 2

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2013-09-22 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bild 3

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2013-09-22 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ögonen syns rätt bra här.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2013-09-22 21:14
#10

Och till sist en lite dålig videosnutt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2013-09-22 22:01
#11

Ojdå. Är ögonen sådär kladdiga?

Hon nyser ser jag på filmen. Hon ser inte kry ut…😕

Hur gammal är hon?

De kala fläckarna… jadu, jag tror ändå på barbering. Med Strongholdbehandling skall ohyra försvinna och päls växa ut. Det finns visserligen andra anledningar till pälsavfall men det är lite mer ovanligt. Mest vanligt är ju barbering. MEN jag har också en hona med några kala fläckar. För övrigt är inget fel på henne…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2013-09-23 08:15
#12

#11 Jag vet, hon börjar bli lite ynklig min Gnuttis. Pälsen blev VÄRRE efter Stronghold behandlingen, sådär har hon inte sett ut under det dryga halvår jag haft henne. Smulans päls blev ju mycket bättre av behandlingen. 

Nysningarna var nya, det har hon inte gjort förr. Och ögnonen har inte varit sådär kladdiga, när jag var till veterinären var de inte så där dåliga, då var de "bara" svullna.

Tjejerna är födda vecka 48/2012, alltså blir de 1 år i slutet av november.

Gnuttan har gått ner 1 g i vikt på en vecka, men jag vet inte om det beror på att hon mår dåligt, eller att jag har ändrat om i maten. Det var svårt att ta foto på henne för hon var inte alls stilla, och  när jag satte henne tillbaka i terran så var hon som vanligt och for runt och undersökte och grejade. Men inte ser hon bra ut, inte alls.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KickiG
2013-10-09 21:29
#13

Liten uppdatering. Gnuttans ögon är periodvis bättre och sämre. Antibiotikan som båda mössen har fått verkar inte göra någon större nytta. I alla fall har de inte blivit friska. De kala fläckarna blir större och större, men jag börjar nu misstänka att det är Smulan som håller på att barbera. Jag misstänkte det redan tidigare, sedan sa veterinären att det inte såg ut som barbering, följande gång tyckte han att det kanske var barbering i alla fall. Jag tror mer och mer på att det är det.

Smulan har också blivit sämre i sitt ena öga, men det är inte alls lika illa som Gnuttan är nu. Vad det än är vi dras med, så är det tydligen smittsamt. 

Och som krona på verket har Gnuttan nu en hård knöl på magen.

Ibland blir man bara så ledsen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Grodan
2013-10-09 23:06
#14

#13 Ja. Jag förstår att du är ledsen. Jag tycker du banne mig gjort allt du kan för dina små. Du har hittat en bra veterinär men kan ändå inte få dem helt friska. Jag vet inte riktigt vad du ska göra nu. Bara fortsätta mata bra och se till att tjejerna mår bra förutom sina krämpor. Kanske har de ett bra liv?

Men den stund du inser/upptäcker eller tror att de inte mår bra, då får du nog låta dem somna in.

Jag känner mig lite usel som skriver det, men jag tycker faktiskt att du kämpat så bra för dem. Det finns inte mycket mer du kan göra… Eller jo, det kan finnas, men är det värt det? Det kan kosta en massa massa pengar och kanske får du dem ändå inte helt friska ändå?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

KickiG
2013-10-10 08:57
#15

#14 Jag tycker som du. Funderade mycket på det här under natten. Jag tycker jag har gjort vad jag kan, och faktiskt vad jag anser vara ekonomiskt vettigt. Flickorna verkar pigga och glada, de är fortsatt nyfikna. Lite rinnande ögon verkar inte störa dem. Jag tror att barberandet kan vara en följd av sjukdom, eller stress påverkat av sjukdom, men jag är inte helt säker.

Så länge båda mår bra får de kila runt och leva livet. Sedan när en av dem blir dålig, får båda två somna in. Jag vågar faktiskt inte introducera nya möss, det är inte rätt mot nykomlingarna. Jag vågar faktiskt inte ens ta nya möss nu, av rädsla för att vad det än är ska smitta över via händer, lekplatser eller annat. De här två får hänga med så länge de är pigga. Sedan blir det en 30-40 dagars paus och total noggrann rengöring av allting, innan det blir nya muslingar hos mig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2013-10-10 15:48
#16

#15 Jag tänker som du och du har helt rätt i allt. ❤️

De där rinniga ögonen kan ju vara något som inte är sjukligt. Ovanligt på möss, men vanligare på hundar, katter och faktiskt även iller (min ena iller Abbe har rinniga ögon)::: trånga tårkanaler

Min iller Abbe har mörkt rubinröda ögon…!!! (ljuskänlighet…!!!)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: