Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 694 ggr
StillaSinnet
2013-09-19 06:57

Lugna hanar=låg testosteron

jag klipper och klistrar lite ur min andra tråd Kryper till korset, som spårade i väg en aning i ett ämne som ändå är värt att diskutra.

Jag började urspårningen med mina reflektioner:

jag har fler underbara hanar. Här om sistens så fick jag se att en av två bröder barberat sig och jag valde att ta bort den. Den andra brodern blev ensam men fick då para en hona.

Jag hade en annan hane som gick ensam och som också dejtade hona men är blev det aldrig några bebisar, så i brist på plats chansade jag att sätta ihop dessa för varann helt okända vuxna hanar som båda träffat honor, och det har gått över förväntan!!! De är supergosiga med varann. även efter städ är det lugnt. inga brottningsmatcher, inget pip. Jag har värre i småkillarnas bur där de är 8 veckor! där har jag redan fått särat och jag valde att ta bort den bråkigaste.

men jag tycker om att reflektera och jag tänker då att hanar med mindre testosteron borde ju utgöra ett mindre hot i en hanflock. Menhar den då också sämre fertilitet? jag tänker på Åsa-Nisse som aldrig kunde göra sin hona gravid, men när jag satte henne hos en annan hane tog hon sig direkt… kanske han upplevs som en kastrat? Och då är det ju inte så konstigt att de trivs i hop kan man tycka.

Jag reflekterar vidare; om det nu är så att "snälla" hanar har sämre förmåga att producera testosteron, och vi linjeavlar på dem som "flocksmarta", kan vi då tillslut få sterila hanar? Hm, hm…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2013-09-19 06:58
#1

Jag klipper vidare. Grodan svara där:

Mja… jag är inte med hundra på din tanke. Vet att andra är. Men jag är det inte. Därmed inte sagt att du inte har rätt.

Möss styrs mycket av hormoner. Dominanta hanar utsöndrar mycket hormoner och kan få andra hanar i sin omgivning att bli väldigt ragnlåga. De behöver i princip runt 3 veckor i annan miljö  /annat rum för att kunna visa sin manlighet och göra honor dräktiga…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2013-09-19 06:59
#2

Klipper Tsumanis inlägg:

Sätter en tass här, tänkte skriva ett lite längre inlägg senare. Jag är övertygad att hanar med lägre testoeron har svårare att bli pappor så det är en svår gräns att dra. Finns en hel del saker med hanar i grupp som inte är så uppenbara för de flesta däremot.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2013-09-19 07:00
#3

Klipper in Ariamas;

#10 "Finns en hel del saker med hanar i grupp som inte är så uppenbara för de flesta däremot."

Väntar med spänning på fortsättningen :-)

Ja du stackars Artlink, vilken mardröm, som vände som tur var. Jag följer ditt pearlprojekt med spänning.

(mycket spänning här, visst är det spännande med möss!)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2013-09-19 07:01
#4

Klipper in Tsunamis fortsättning:

#11 Låter som ett längre utlägg än vad det är, haha 🙂 Men här kommer det!

Jag har helt enkelt frågat andra uppfödare i bla. England och Holland hur de förhåller sig till hanar i grupp och med tanke på det sätt de avlar möss på runt om i Europa så är det ju knappast tal om att ha hanarna 1 och 1. Uppfödare har dem i grupp och sållar ut dem som bråkar och inte klarar av att leva så. Avelsmålen är färg, typ & storlek men jag hävdar att temperament och flocksmarthet inte är bortglömd även hos de storskaliga uppfödarna. 

Precis som Grodan säger så påverkar 1 ranghög hane de andra hanarna och trycker ner deras hormonnivåer för de är den dominanta. Det är dock aldrig bara 1 individ som påverkar resten utan det går runt med ett par ranghöga och några ranglägre, så de flesta individer i gruppen påverkar andra individer. Fick även tipset att hålla mössen i något lägre temperaturer om 15-17 grader då sänks hormonnivåerna ytterligare. Så summa sumarum, ju större grupp och ju lägre temperaturer desto större chans att gruppen funkar harmoniskt.

Avlar vi istället selektivt på hanar med mindre lukt och lugna/harmoniska i mindre hangrupper 2-5 individer så får man hanar med mindre testosteron överlag vilket jag tror benhårt på att det försvårar för dem att göra honor dräktiga. Ska vi avla våra möss sterila, möss som är så fertila djur?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2013-09-19 07:01
#5

Klipper in Ariamas svar:

Intressant!

Men samtidigt lite "otäckt". Det är ju verkligen så, att alla hanar inte klarar av grupplevandet. En del blir stissiga och "överdominanta" (fel ord kanske, men ändå) och andra är de som hamnar i underläge och får hålla sig undan hela tiden.

Har man hangrupper på det här viset, så är det alltid några som far illa, i alla fall ett tag, tills uppfödaren uppmärksmmar problemet.

Jag undrar ofta hur uppfödare gör, som har mössen i uthus eller i egna djurrum där man inte har full koll. Visst, det kan se hur harmoniskt ut som helst, när man tittar, eller de stunder man är där.

Bråken kommer ofta på nätterna - vet jag, som sover intill musrummet. Att SE att någon eller några hanar faktiskt inte mår helt ok, är inte alltid lätt, vill jag påstå. I alla fall inte förrän bitsåren uppstår, eller pälsen blir flottig av stress.

Och de hanar som "sållas ut", först mår de dåligt (vill jag påstå, och det en längre tid än uppfödaren uppmärksammar vill jag påstå), sedan avlivas de, eller hur?

Jag har länge tjatat om, att det är svårt och ibland vanskligt, att ha hanar levandes ihop.

Och eftersom jag själv ofta har himla svårt att SE, när det börjar gå åt pipsvängen, vill jag tro att det faktiskt ÄR svårt att se och märka.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2013-09-19 07:01
#6

och sista klippet är Nakemuffen:

Och sedan att det blir så himla.. SMÅ kullar.. Jag förstår inte. Har på senare tid sett en massa som blivit bara två, fyra eller fem ungar.. Hur normalt är det, när mitt medelvärde är 13? Och då har jag fått upp till 20 ungar, och runt 13-16 är normalt..

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Velinga1984
2013-09-19 07:37
#7

En väldigt intressant tråd som jag följer då jag gärna vill ha mina hanar i flock, även om det så påverkar kullantalet.

Jag är en av de som får väldigt få i mina kullar, den största kullen var 7 st. Ändå får mina honor överdrivet mycket god mat, så jag tvivlar på näringsbrist eller sjukdom.

ariama
2013-09-19 08:34
#8

Tack Artlink! 😘.

Det där med att få få ungar i kullarna är onekligen intressant!

Jag avlar ju INTE på hanar som kan gå ihop. Och en del av mina hanar är "vaktiga".

Kanske hör mina honors frimodighet ihop med hanarnas vaktighet? Jag menar, jag avlar ju på "älsklingsmusen" (dvs det beteende jag vill ha hos mina honor) och får vakteri som biprodukt hos hanarna.

Det här vet jag ju inte om det är sant. Det kan vara en tillfällighet också, att det blivit just så med mina möss.

Jag får aldrig få ungar i kullarna! Är det en liten kull, är det bara tio ungar, men oftast ligger antalet på ca 13-14 (i medeltal).

Antalet ungar håller jag noga koll på, eftersom jag har så stark inavelsgrad, och börjar kullarna minska kan det vara tecken på begynnande sterilitet (pga inavel).

Mina hanar kan vara vaktiga, men ej aggressiva mot människor, och inte svanspiskande eller något. Jag kan få någon hane som bits ibland, och då tar jag bort honom meddetsamma.

Honorna däremot är goa som gull, de är snälla i flock, lätthanterade (mycket lätthanterade för de är inte överdrivet rädda), men också ofta frimodiga, glada, pigga (utan att vara springiga) och kommunikativa. De är "mindre utställningsdjur" och "mera roliga husdjur" och härliga kompisar.

Det är nog mycket som hör ihop och är sammanvävt, tror ni inte?

Grodan
2013-09-19 11:32
#9

Fint jobbat, Artlink!❤️

Mycket åsikter, men vart är de vetenskapliga bevisen?

Mina åsikter betyder inte så mkt eg, men jag är inte med på att lugna hanar som kan leva fredligt i flock inte kan bli fäder till stora kullar - så som utveckligen nu ser ut i tråden.

Jag har ju råttor och har avlat snälla, lugna och flocksmarta sådana i 13 år. Blir stora fina kullar, inga problem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-09-19 13:13
#10

Ja, allt är ju "gissningar" utifrån hur det kanske är hos oss själva, och våra egna erfarenheter.

Det skadar ju aldrig att fundera och tänka, och dra slutsatser. Så länge man är medveten om att det är lätt att dra fel slutatser.

Går det att jämföra råttor och möss, när det gäller hanar ihop? Som jag förstår det, lever råttor i andra sorters flockar/samhällen är möss, och i råttors flockar ingår flera hanar, naturligt liksom.

Så är ju inte fallet hos möss.

VStromberg
2013-09-19 13:24
#11

Jag avlar inte heller enbart på hanar som kan gå i flock, då jag anser att det är lite att ta ifrån musen de naturliga instinkterna. Den lever inte i såna grupper i det vilda. (Och den bor inte i en plastbur i det vilda, den äter inte torrfoder och det blir inte hanterad - jag vet)

Men ändå, att hanar ska funka tillsammans är inte den stora vikten hos mig, inte heller att de ska leva tills de är femtioelva år, för det gör inte möss i det vilda heller, där lever dom ca 1-1,5 år, om dom lever tills dom självdör.

Jag vet att jag inte har samma kriterier på mina avelsdjur som andra har, ändå har jag friska, relativt snygga och framförallt trevliga djur.
De djuren som blir sjuka här hemma är till 95% inköpta djur,

Och… Jag får stora kullar. 16 ungar är inte ovanligt. 7-8 ungar däremot, det är ovanligt. Sedan att jag kullar bort är en annan femma.
Men kikar man på de där uppfödarna som "aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att döda små barn" så ligger deras medelvärden på, ja men säg en 5-6 ungar. Och helt ärligt - då hade inte jag heller kullat.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-09-19 13:36
#12

#10 Jag har inte studerat vilda råttor vs vilda möss, men jag tror att de har liknande flockkonstruktioner. Dock är det gissning.

Men viktigt att veta här är dock att råtthanar i flock fredligt är en avelsgrej. Precis som marsvinshanar i flock också är. Huruvida man lyckats avla fram kaninhanar som lever fredligt i flock kan jag inte uttala mig om. När jag hade ninusar på 80-talet var det ett jäkla tjå med hanarna… det gick knappt att lukta kaninhane och sedan gå till en annan kaninhane utan att bli biten.

För egen del, för min egen avel, är trygghet, mjukhet, snällt temperament, bra beteende mot människor, trivsel i fångenskap, hög stresströskel, bra flockegenskaper och en mängd andra egenskaper hos djuren avgörande om jag vill använda dem i avel. Jag har en lång lista över önskvärda egenskaper och en lång lista över icke-önskvärda. 😃

Min erfarenhet är att det går ganska bra att avla fram flocksmarta mushanar som kan reproducera sig. Men jag har nog själv aldrig avlat fram hanar som saknat testosteron för all framtid.

Jag har haft några mjuka hanar som behövt flera veckor med honor för att det skulle bli något. Och även haft den i separata rum för att de ska komma igång. Men för det mesta har det funkat. Honorna behöver också fungera väl och vid osäker hane bör de inte vara för gamla heller.

En hane som nyligen flyttade hit, hade bott med honor och det hade inte blivit något, men här har han träffat två äldre honor (1 år gamla) och det blev två kullar med 15 ungar i varje.

Så jag är medveten om att miljö påverkar djuren väldigt mycket.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2013-09-19 14:37
#13

Jag fått lägre antal ungar i kullar ibland. Tror mer på att det beror på att jag avlar sent. Kan sätta ihop en hona på 8-11 mån med en hane på 2 år, då blir det inte 15 ungar…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Velinga1984
2013-09-19 14:38
#14

Jag skulle gärna vilja veta vad ert medelantal är, ni som har hanar i flock. 

Finns det verkligen ett samband? Eller har vi mössen i olika grader. En myt sägs ju att det kan påverka människor. 

Jag vill ha mina hanar i flock utav den anledningen att en burkompis kan ge så mycket mer än vad jag kan. Sen kan en steril hane få bo med honor, men sånt vet man ofta inte innan. Iofs får man dra gränsen nånstans, de ska inte må dåligt bara för att att jag vill ha dom i flock. Gäller både honor och hanar. Min hanflock (där en avlats på) är under observation, då jag upptäckte sår på ena killens öra. Dock osäker på om han skadats på annat sätt eller om det är osämja.

Grodan
2013-09-19 14:46
#15

Jag kopplar ihop små kullar till hög inavelsgrad men även defekter i linjen. Nu med ganska liten inavelsgrad och vissa parningar 0% så får jag stora kullar. Även äldre honor kan få stora kullar.

Kullstorlek just nu hos Morakullan´s är 10-19. Oavsett ålder på honan.

Jag skriver just nu, därför att min uppfödning är under utveckling och har varit några år. Jag tar in nya djur emellanåt och då blir det tillbakagång några steg.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2013-09-19 15:11
#16

#11

Men kikar man på de där uppfödarna som "aldrig någonsin skulle kunna tänka sig att döda små barn" så ligger deras medelvärden på, ja men säg en 5-6 ungar. Och helt ärligt - då hade inte jag heller kullat.

 Jag är en av dom som inte kullar, men så små kullar som 5-6 har jag nästan aldrig fått! Och medelvärdet är inte heller så lågt…

Har heller inte hört några andra uppfödare som får så få i alla sina kullar, så jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt uttalande.

[jaxwire]
2013-09-20 00:14
#17

Hittade lite Artiklar som jag lägger in =) kanske kan vara intressant?

Har bara skummläst dem lite, ska läsa vidare imöra när jag inte är så trött =)

Dominance, plasma testosterone levels..

The Role of Testosterone in Aggression

Modulation of aggression in male mice

Upp till toppen
Annons: