Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 661 ggr
Velinga1984
9/19/13, 11:48 AM

Agouti Burmese

Vad är det som påverkar hur fenotypen ser ut? Jo givetvis gener bakom är jag med på, men just att det kan skilja så mellan samma färg. Agouti burmese är inget jag vill avla vidare på, så frågan är mest ren nyfikenhet 😛

Annons:
Velinga1984
9/19/13, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Int.BP Goldens Hemi, Linn. Hon hade ungefär samma nyans hela livet.

Velinga1984
9/19/13, 11:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Linn igen, där man tydligt ser hennes pointer.

Velinga1984
9/19/13, 11:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Auburn, som skiftat hela livet. Hon är längst upp till höger, under henne ligger en si ag. Man såg där tydligt skillnad.

Velinga1984
9/19/13, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

en 3 veckor gammal Auburn

Velinga1984
9/19/13, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Auburn igen, knappt 8 månader.

Grodan
9/19/13, 12:03 PM
#6

Jo, de kan vara lite olika i nyanser, men eg tycker jag inte att de är   såååå olika… om du förstår…

Vilka varianter jag däremot itne blir klok på, hur många olika nyanser de kan ha är Silver Agouti och Falsk Si Ag.

Jag har några Si-Ag som ser ut precis som vanlig Agouti nu. Jag har tidigare aldrig haft det och jag gillar det inte…

MEN det kan bero på linjer också. Och hur renavlade mot färg och standard de är.

Ju mer gensoppa och dåligt färgade ursprungsdjur, desto sämre färg på Si-Ag.

Och sedan har vi även den svårigheten att faktiskt se att en mus är Si-Ag, Falsk Si-Ag eller Burmese Agouti. De kan vara mycket lika varandra och har de även en lite sämre färg, lite gul ton, eller alla har lite tendens till pointer… ja, då är det endast avel som kan tala om vad det är…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
9/19/13, 12:03 PM
#7

Auburn ser inte ut som Agouti Burmese


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
9/19/13, 12:11 PM
#8

#7 Vad tycker du att hon ser ut som? 🙂Ibland har hon nämligen fula pointer, och ibland inte. Det varierar. En si ag är hon inte , tycker jag iaf om jag jämför med de jag har och har sett. 

Ja, det är lurigt det där med så många variationer på samma variant. Ingen lätt variant men så otroligt snygg när den är snygg  😉

Grodan
9/19/13, 12:18 PM
#9

#8 Fast alla Si-Ag varianter kan ju ha tendens till pointer ibland.

Jag tycker hon ser ut som Si-Ag, antingen en vanlig eller falsk.

De riktigt fina från Henry är en avelsgrej. Utavla en gång och du har redan förstört färgen. För att behålla det svartvita intrycket som Si-Ag skall ge bör du sålla hårt och inte avla in några brunaktiga, gulaktiga på Henrys Si-Ag. Kan också säga att idag är dock Henrys Si-Ag itne superdupermega bra. De har varit bättre och de KAN vara bättre.

Själv är jag itne ute efter färgen så mycket, så mina Si-Ag är fula. det struntar jag högaktningsfullt i.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
9/19/13, 12:23 PM
#10

#9 Åh vad dumt att du inte kan se henne i verkligheten, hade varit intressant att se om du tyckte samma som på kort 🙂 Vilket som har jag inget att para henne med iaf, har bara brorsor hemma. 

Mina får gärna vara fula, och inte standardenliga, så länge de är trevliga och mysiga. Vill man ha standardmöss så ska man inte köpa av mig, det är inget jag prioterar eller kommer prioritera 😛

De si ag jag har från Henry är bra, men de är inte snygga. Långt ifrån, ser man på bilder på si ag med detta svartvita intryck med jämnt tickad så inser man fort att så är inte dessa flickor. Någon annan får ta på sig att föda upp snygga si ag, jag är nöjd med mina smått blekta godingar som är underbart trevliga 😘

Tsunamis
9/19/13, 12:32 PM
#11

PEW är en bra färg att ha hemma när man vill para ut. Albino, cc påverkar ingen färg alls. Den är inte särskilt bra om man vill avla rött eller gult för den bär ju inte med sig några polygener för rött men den pajjar i alla fall inte det redan existerande nyansen i ens egna linjer. 

I Löv PEW!

MvH  Tsunamis

Grodan
9/19/13, 2:31 PM
#12

#10 Haha… du, jag är inte någon expert på olika c-gensvarianter på Agouti…

Men så länge du håller c(e) utanför kan du ha rätt lätt att avla fram Si-Ag. c(e) ställer till problem…

Vad jag förstått har Henry haft lite problem med sina Si-Ag och han har avlat ut, så jag skulle säga att han nu är i ett skede då han behöver jobba fram bra färg igen. Sedan är det ju tyvärr så att de djur han säljer är djur han sållat bort från sin egen avel…

Jag skulle ändå tipsa dig om att para en Henry-hona med en Henry-hane och försöka köra rent sen. Inte blanda in tveksamma Si-Ag från andra linjer. Si-Ag som ser gulaktiga eller brunaktiga ut eller t o m ser ut som Agouti.

Just nu finns det ganska många Si-Ag från Henry i Sverige, så det lär ju inte vara något problem.

#11 Albino är bra, men PEW är inte alltid bra. Jag har tyvärr lärt mig den hårda vägen att PEW inte är samma sak som Albino och fått in c(e) och p och förstört mina linjer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
9/19/13, 2:44 PM
#13

#12 Ja men så är det ju för de flesta uppfödarna, de säljer sånt som de ofta själva ratat i avel. 

Däremot är jag otroligt skeptisk mot att para för mycket importer med varandra. Jag tycker att vi borde kunna få upp en stam utan enbart importer bakom. Iofs ska jag inte ropa för högt, då jag avlar småskaligt och i första hand på temperament, hälsa och viss blick på ålder. Fördelen är att det cirkulerar mycket si ag just nu, som förhoppningsvis saknar de blekgener som finns bakom många svenskuppfödda silver agoutis . Jag är dock inte nöjd med alla henrys möss, träffade bla den hanen som du tog in. Och han imponerade knappast, inte heller den hanen som dök upp i Alingsås. 

Men vem vet, jag är inte felfri 😛

Annons:
Tsunamis
9/19/13, 2:47 PM
#14

#11 jojo, jag pratar ju om "riktiga" PEW dvs Albino. Jag litar just nu inte på något annat än importdjur när det kommer till den frågan och det från Henry eller Henrylinjer och/eller bekräftat att de är utan pp dvs rödögt som är den främsta boven när det kommer till alla PEW lookalikes.

MvH  Tsunamis

Velinga1984
9/19/13, 2:50 PM
#15

#14 Nej och där ligger problemet. För de mesta verkar tro att vit med rödöga är albino. Så är ju inte fallet, som vi vet, då blekgener kan finnas bakom och dölja den genotyp som musen har.

Min dovehonas pappa står som rö vit i stamtavlan, jaha det var utseende det jag. Jag som träffat pappan tycker inte att han går som albino då han har blå ton i huden. 

Enligt mina kompisar så hade jag förut 3 albinos (1 hyfsat bra ar cr, 1 blekt ar cr och en rö cr)  😉

Grodan
9/19/13, 2:58 PM
#16

#13 Nä, den killen imponerar inte… men jag har inte valt honom… Det är flera år sedan jag själv valde något själv från Henry. Jag har inte råd att resa.

Jag är förundrad över vad som hänt med vuxna Si-Ag Henry hanar. Hur kan de idag se ut som hamstrar i fejs, kropp och allt… och var är deras öron?

Hur kommer det sig att honorna ofta har bättre typ?

#14 ❤️Ja, sådana är bra. Riktiga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: