Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 852 ggr
[Iyen]
9/27/13, 9:08 PM

Nyinflyttad är inte alltid lätt

I söndags fick jag hem en helt underbar liten pojk från Grodan.

Morakullan´s Urantimus

I två dagar va han stilla. Pillade lite lätt i maten och flyttade sig mellan golvet och hängmattan, men aldrig när jag såg på.

Jag blev lite orolig, undrade om något var fel!
Jag ringde Grodan och vi pratade lite. Kom fram till att det är mycket som skiljer våra hem åt. Här i nya hemmet är det tyst, för det mesta. Om man bortser från skällande hundar och föreläsningar och ett och annat städryck. Lille Urantimus är ju van vid att dela bur med bröder och pappa, samt ha flera andra möss i burar runt omkring som gräver, prasslar och håller på. Ny miljö med stora livsfarliga hundar…
Han behöver nog bara landa lite.

Men igår morse fick jag både hjärtstillestånd av skräck och av lättnad. "Någon" hade grävt i lite blomkrukor och skvätt jord lite både här och där. Urantimus hade rymt.
Men jag tänkte ändå att vatten och mat finns i buren, kommer han ut så kommer han in. Lyfte på lite papper i buren och vem tittade nyfiket på mig om inte Urantimus? Hihi
Lite jord bakom öronen avslöjade boven i dramat 😊
Underbare pojk som börjar känna sig hemma.

(L)

Annons:
ajanki
9/27/13, 10:05 PM
#1

Åh, så härligt att han börjar känna sig hemma!!

Skulle velat se honom med jord bakom öronen😃❤️

[Iyen]
9/27/13, 10:26 PM
#2

#hihi ja han såg väldigt söt ut. Heeelt oskyldig.

Grodan
9/28/13, 11:44 PM
#3

Haha, gräva i blomkruka… det är paradis det!

Jag har aldrig ställts inför den frågeställningen vad man ska göra när en mus blir "apatisk" i sitt nya hem. Inte för att ingen någonsin upplevt det tidigare, för det händer nog rätt ofta, utan för att de flesta kanske inte tänker så mycket på det.

Jag tillhör inte den sorten som tycker att nya möss/råttor skall sitta avskilt i ett tyst rum för att vänja sig, för att stressa ner efter flytt och separation. Jag anser att möss och råttor är så pass anpassningsbara djur att de kan få ta del av den nya miljön bums. Givetvis skall de ges tid att få äta, dricka, sova, stressa ner osv, men de ska även få tid att bekanta sig med sin nya matte/husse och miljö. Nu pratar jag inte om djur i karantän - dock anser jag inte att djur i karantän (hur sträng den än må vara eller itne vara) skall behöva sitta ca 6 veckor i ett tyst och mörkt rum utan kontakt med artfränder eller människor. Själv kör jag inte med sådan karantän. Det jag kör med kan inte kallas karantän, det är bara avskildhet och ej kontakt med de andra djuren. Dock andas de samma luft, får samma mat och jag hanterar dem dagligen. Dock hanterar jag dem sist.

Hanar som flyttar är känsligare. Det är inte fullt normalt för vuxna hanar att lämna sitt revir och de kan gå igenom en del svårigheter när de flyttar. Jag tror att det är bra att man då är där och ger dem en mänsklig trygghet. Kommer också hanen från en hangrupp där det varit lite oroligheter, som faktiskt Urantimus gör, så blir omställningen flerfaldig. Han är ensam, har ingen flock, han har nytt revir, ny matte, ny miljö och nytt strö och ny mat…

Jag hoppas i a f att den värsta "flytt-förvirringen" är över för killen.❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
9/29/13, 12:57 AM
#4

Han mår bra (l) Idag har han byggt bo och ätit från handen.

[Iyen]
9/29/13, 11:12 AM
#5

#5 idag har han grejat ännu mer, har fått hälsa på pudel och lite puss och gos. Känns bra att han börjar bli sig själv igen. Är det inte någon mer här som har observerat det som tråden handlar om? Att en nyflyttad mus blir stilla? Känner mig änna lite mobbad här:P

Grodan
9/30/13, 2:41 PM
#6

#5 lol… inte känna dig mobbad❤️

Jag kan berätta hur jag ofta vet att mina råtthonor är dräktiga. Även om jag satt ihop råtthonan med hanen under löp och parningen har blivit lyckad, med cervixplugg och allt, så vet jag aldrig om allt klaffar. Om spermiekvalite´n är bra nog, att det finns många bra ägg och att det blir befruktning samt ej missfall osv… 

Jag märker på deras sätt att de är dräktiga. Det är en liten liten förändring ca 1 vecka efter parning. De kommer in i en liten period då de är lite mer skygga, lättskrämda och ängsliga. En slags spökålder. Som kan påminna lite om ett djur som nyligen flyttat eller genomgått en förändring och är lite förvirrad.

Jag vet det låter lite knäppt, men jag har sådana där små egenheter för mig. Jag ser saker, känner saker, luktar saker… som kanske inte riktigt finns… hm… i a f så är "Fruktis" inne i en liten spökålder nu och jag är så glad.😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Iyen]
9/30/13, 3:36 PM
#7

🤗

[Iyen]
10/2/13, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Herrn verkar trivas helt okej. Färsk lax är utan tvekan en absolut favorit. Igår till kvällsmat fick han och flickorna det. Flickorna bor i en bur bredvid. Fick sätta lock på deras bur ifall att Urantimus någon gång skulle råka trilla från hans takvåning :) inga tjuvparningsbäbisar här inte. I övrigt känner han sig mer och mer bekväm även på köksbordet och fönsterbrädan. Igår såg det ut som att han satt och tittade ut genom fönstret. Fina pojken.

ajanki
10/2/13, 4:03 PM
#9

Så bra att han känner sig hemma nu!

Ska bli så kul att följa honom här eftersom jag var med från början när du valde honom😃

Grodan
10/2/13, 6:11 PM
#10

#8 Härligt! ❤️

#9 Berätta, vad valde hon på?

Hon var så himla noggrann märkte jag när vi var hemma hos mig, så jag tänkte att "sällan att någon av de där spattgökarna charmar henne"… men när vi särat dem och hållt dem en och en blev de så mkt lugnare…

Bror Uramus och Urazimus bor fredligt ihop. Det var främst Urangomus som Uramus var sur på och det skapade stress i flocken…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
10/2/13, 6:56 PM
#11

#10 Ja, hon var väldigt noggrann och ville verkligen att musen skulle tycka lika mycket om henne som hon om den.

Till slut så valde hon den som var mest intresserad av henne, dom som lika gärna satt kvar i godislådan fick sitta kvar där, dom som var nyfikna på henne var dom hon gillade bäst. Till slut så föll valet på Urantimus för han tyckte verkligen att Iyen var väääldigt intressant😃

Grodan
10/2/13, 7:05 PM
#12

#11 Superbra sätt att välja. Och på så sätt blir det gärna den musen som faktiskt vill flytta…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
10/2/13, 9:26 PM
#13

Hihi # 11 ja och han som varken ville vara i godis låda eller med mig. Undra vem han va :) urantimus ville mot handen. Han är söt, fin, snäll. Han känns positiv. Gillar hans personlighet. :D Han är LÄTT den bästa ur hela kullen. #12 Du ska bara veta vilken liten goding du lät flytta hem till mig.

Annons:
[Iyen]
10/2/13, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Dagens

Grodan
10/6/13, 2:40 PM
#15

#14 Aw… lyx❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
10/6/13, 2:48 PM
#16

#13 Japp, jag blundade för det då de hade fel färg.

Den killen jag föll pladask för i kullen är den killen som flyttat hem till Artlink. Den med mest silvrering. Han sa mig saker. Men Uramus som är korrekt Blue och inte silvrerad gillade inte den killen. Han bråkade med honom. Så det var bra att Artlink ville ha honom.

Nu bor Uramus med Urazimus. Kanske är Urazimus den killen som inte ville vara i lådan och inte heller med dig. Den killen med möööörka tassar och möööörk pung… jäkla fin… men silver blue…

Jag vill inte avla in Silver-genen på mina djur. Nu har jag den uppenbarligen i min linje/mina linjer. Den skulle inte dykt upp här alls. Tittar jag i stamtavlan så kan jag gissa att den kommer med farfar (Tjeckisk import). Att Silver-genen finns på moderns sida visste jag, men att den skulle förstärkas från faderns sida var helt otippat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
10/6/13, 3:00 PM
#17

#16 ja. Det är helt underbart att så stora personligheter kan rymmas i så små kroppar. Här hemma har urantimus bestämt sig för att flytta igen. Det verkar vara ett stort projekt. I lådan han bor i står ett galler så han har klättrat från ena sidan till den andra. Varför ska han göra det lätt för sig liksom? :P Jag är också förvånad över hur lite han luktar. Och vad jag kan märka så har han inte kissat i hängmattan en enda gång. :D

Grodan
10/6/13, 3:16 PM
#18

#17 Nä, kissa i hängmattan gör inte några av mina möss.

Några av mina råttor gör det, men jag antar att det är för att de har flera hängmattor och en då blir toalett… eller för att de är lata eller hm… något annat (de kan ju ev gilla att ligga i sitt kiss, vad vet jag)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
10/18/13, 4:55 PM
#19

Nu har jag ju inte skrivit i tråden på ett tag.

Han känner sig hemma!

Har fortfarande inte kissat i hängmattan 😃

Han är helt underbar.
Imorse va jag elak och väckte lille urantimus. Fast han klagade inte 😍 (mutade honom iof med lite vitaminpasta)

Vackre pojk… ❤️

Grodan
10/18/13, 5:02 PM
#20

#19 Men varför skulle han kissa i hängmattan? Inga av mina möss gör det. Bara råttorna… (en del, inte alla, men det räcker med att en gör det så är ju en hängmatta kontaminerad och luktar "toa" och då kan andra kissa där också för att de tror att de ska göra det pga att det luktar kiss…)

Foton!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Iyen]
10/18/13, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ok sprang och tog ett foto på honom.

Grodan
10/18/13, 5:31 PM
#22

hihi, men TITTUT där snuttbullen ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
10/18/13, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Lite armhävningar ;)

Upp till toppen
Annons: