Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1297 ggr
Heidi
10/1/13, 2:11 PM

Undvika inavel på Afrikanska Pygmemöss!

Citerar Grodan då jag också vill diskutera ämnet men inte i min intressetråd om pygmemusungar.

"Funderar på en sak. Hur håller man reda på stammen på sina pyggisar?

De flesta har dem i par så att det blir ungar. Och så säljer man ungarna. Hur gör de som köper ungarna? Köper de en hona och en hane och har dem i par?

Vill man försöka undvika för hård inavel för att slippa inavelsdepression och ärftliga defekter osv och försöker skriva stamtavla eller bryr man sig inte?"

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
lol girl
10/1/13, 2:22 PM
#1

Lägger en tass här för detta är jag intresserad av! :D

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Grodan
10/1/13, 4:57 PM
#2

Jag tycker att det kan vara dax att börja kartlägga pygme´mössen nu. Så att man försöker att avla lite mer sunt och kanske inte har för hög inavelsgrad. Med avla sunt tänker jag givetvis på livslängd, hälsa och annat. Temperament kan vara svårt att tänka på, men man kan tänka på pälskvalitét, beteende, storlek, kroppsbyggnad osv.

När jag letade efter en annan "exotisk gnagare" som hålls på liknande sätt som pygmémöss frågade jag alla de som hade sådana till salu varifrån djuren kom. För att kartlägga. Jag tror att flera gör så, men utan stamtavla så blir det som sagt svårt.

En stamtavla behöver inte vara så himla utförlig, men det är bra om man har lite koll på varifrån man köpt ursprungliga honan och hanen och varifrån man köpt in en till ny hona osv. Då har man en någorlunda stam. 

T ex

---

Taggmusa, hona, normalfärgad, födelsedatum, antal syskon

Far: färg, födelsedatum, inköpt från uppfödare x datum

Mor: färg, födelsedatum, inköpt från uppfödare x datum

---------

Bara ett snabbt förslag. Det kan finnas annat som är intressant att veta som jag inte tänkt på.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Heidi
10/1/13, 6:16 PM
#3

#2 Jag håller med att man skall försöka jobba för att kartlägga bättre. 

Håller själv på med igelkottavel och har importerat in kottar från polen bara för att få in nytt blod och jag skriver egna stamtavlor på dom. 

Funderar på hur man skulle kunna göra på bästa sätt med Pygmemössen. Dom är ju så ofantligt snabba och väldigt lika varandra så det är svårt att se vem som är vem. 

Jag fick hem en färdig liten avelsgrupp och jag förutsätter att hanen inte är allt för nära släkt men veta kan jag ju givetvis inte. Min tanke är i alla fall att aldrig sälja syster och bror tillsammans så det inte blir sådana parningar. Systrar säljs tillsammans och bröder säljs tillsammans. Sen vill jag försöka föra någon form av stamtavla. Skall bara försöka komma på hur jag skall kunna se skillnad på mina honor. Den enda som är blå agouti ser jag ju att den musen är den, men dom andra är det supersvårt med.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Grodan
10/1/13, 7:36 PM
#4

Ja, det måste vara jobbigt när man inte kan hantera dem och inte kan se skillnad på dem. Har någon en liten skavank kan man lätt skilda den från de övriga. Eller en har en avvikande färg…

Att märka dem med något går ju inte om de inte går att hantera…

Om du kan hitta den du köpte mössen av kan du väl fråga hur hen gör? Är ju intressant att höra hur folk gör…

Tänkte lite på jaktillrar. I södra Sverige finns ett gäng uppfödare som tar några kullar per år. De säger att de inte inavlar, men i o m att de inte för stambok/stamtavla och byter djur med varandra så har de ju eg inte så stor koll. Hur ska man kunna veta? Det har dykt upp en mängd sjukdomar på de illrarna och de har även ett speciellt utseende (speciellt huvudformen) som gör att de ser rätt rejält inavlade ut - fast då dålig inavel, där man inte kollar på egenskaper utan bara sätter ihop djur för att få valpar… Nu kanske jag har liiite fördomar, ber om ursäkt, men jag har i a f pratat med 3 st olika och de har berättat hur de gör så det är från dem jag dragit dessa slutsatser. Och från foton på blocket, där valparna säljs för 500-1500 kr och där man tydligt ser det där speciella utseendet, som inte ser speciellt sunt ut.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

panini
10/2/13, 4:33 PM
#5

Bara ett tips ;)

Det här såg jag för läääänge sedan, och det var på gerbiler iFokus. Om man vill kunna se skillnad på vem som är vem, så kan man klippa av tex lite päls på ryggen. Och om du har flera likadana så kan du klippa på olika ställen :)

Man behöver ju absolut inte klippa bort halva ryggen, utan bara en liten tuss ;)

Grodan
10/2/13, 5:03 PM
#6

#5 Ja, det finns flera sätt att märka djur på. Just klippning är ev inte att rekommendera på dessa ganska otama djur. Jag skulle nog hellre rekommendera att måla med något ogiftigt på päls, svans eller där det är lätt… men att detta inte går att putsa bort.

Eller att man helt enkelt inte har så många i flockar att man faktiskt kan se skillnad på dem.

Problemet då är väl att de ska ha mkt stor yta att vara på enligt lagen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
10/2/13, 7:19 PM
#7

Hm hm hm…

Kan ni som har taggmöss, sebramöss el pygmémöss inte fråga de ni köpt dem av hur de resonerar i de här frågorna.

Jag är nyfiken på om det råder någon koll vid huvudtaget, någon kartläggning eller om man bara avlar  hej vilt och inte bryr sig alls…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Heidi
10/2/13, 9:19 PM
#8

#4 Jo de en som har lite tokigt öra så den kan jag också se att den är den. Men skall fortsätta studera mina små sötnosar och förhoppningsvis se mer och mer skillnader. Vet att när jag var fodervärd till en fjordhäst för ett par år sen så tyckte man i början att alla fjordhästar såg likadana ut i flocken men efter ett tag så ser man lätt skillnad på dom. Nu är ju mössen dock myyyyycket mindre så det är svårare. 

Han jag köpte mössen av åker regelbundet till tex tyskland och hämtar nya möss så det skall bli nytt blod. 

Jag kan klappa mina möss lite försiktigt inne i buren men rätt vad det är så studsar dom iväg men kanske att man skulle lyckas märka dom med något. 

#5 Tyvärr är det nog väldigt svårt att klippa. Dels är mössen såååå små och har kort kort päls och så är dom supersnabba så det går inte a att hålla fast dom för att klippa.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: