Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 639 ggr
Wellcraft
10/2/13, 2:44 PM

Möss på G!

Ska skaffa möss igen och har lite frågor.
Hade två hanar som jag fick omplacera pga allergi men då vi bor annorlunda nu och pappa inte tycks vara allergisk mot honor (konstigt) så ska jag köpa hem två från skolan och rädda dem från att bli reptilmat.

1. Börjar två honor bråka?
2. Hur stor yta bör de ha? Mössen kommer hållas i relativt liten bur (minns ej måtten men ungefär som en vanlig avelsbur) men få springa av sig på större yta varje dag.
3. Hur tama blir möss?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
ajanki
10/2/13, 4:09 PM
#1

Vad roligt att du ska skaffa möss igen!

1. Nej, oftast bråkar inte honor med varandra. Det är i alla fall ovanligt!

2. Ja, bör ha och vad som är lagligt är ju väldigt olika! Men tror det kommer fungera bra i en mindre bur när dom bara är två och att du kommer ha dom utanför buren också. Dock är det viktigt tycker jag att dom har mycket att göra i buren även om den är liten. Kartonger, rullar, pinnar och hö t.e.x

3. Möss kan bli väldigt tama, så tama att dom lär sig sina namn och kommer när man ropar. Och att dom kommer i buren när man sätter ner handen.

Men av egen erfarenhet så är det lättare att få möss från uppfödare som avlar på temperament tama än andra möss. Det kan förståss också skilja sig mycket från mus till mus:)

KickiG
10/2/13, 7:57 PM
#2

Jättekul med nya musmänniskor här! Håller med #1, lite mindre bur ok om de får springa av sig och har mycket att pyssla med i buren. Om du väljer att ha springhjul, så är det bra att köpa ett större än det som de i djuraffärerna rekommenderar för möss. Bäst är att springhjulet är så stort att mössen kan springa raka i det. Är det för litet kan de få problem med både rygg och svans.

Möss kan bli tama, men det är lättare med endel än andra. Mina egna två flickor var skygga i någon månad, och sedan blev de lite modigare. Men så plötsligt, när jag haft dem i 6 månader var de helt supersociala. Det verkade som de behövde lite mera tid på sig för att konstatera att jag inte är farlig. Så även om de är lite skygga i början ska man inte ge upp.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Wellcraft
10/3/13, 7:16 AM
#3

Tack så mycket för alla svar 😃
Deras föräldrar är väldigt nyfikna och inte alls skygga, tror ni det blir lättare att tämja dessa möss då?

De kanske blir ungefär som hamstrar? Har haft hamster i tio år och kan säga att de är väldigt personliga djur som lär sig sitt namn och känner igen sin ägare :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Wellcraft
10/5/13, 5:54 PM
#4

Luktar honor mycket? Jag tål djurlukt, definitivt. Men mina hanmöss luktade förskräckligt! Spelade ingen roll hur mycket jag än städade buren..
Kan de äta hamstermat? Blandar egen mat till mina hamstrar med mycket animaliskt, lite spannmål, pellets m.m
Eftersom möss också är allätare tycker jag att det borde gå.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jollycox
10/5/13, 7:27 PM
#5

#4 Mina tre honor luktade inte mer än en guldhamster. Min hane jag har nu luktar mycket. :)
Musmaten bör bestå av ca 80% säd(havre, vete, korn, råg) och resten av lite olika fröer och ev hund/kattmat. Man kan välja att ge animaliskt protein i torrfodret eller i färskmat. Så det beror väl lite på vad du har i hamstermaten och hur mycket av varje.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Wellcraft
10/7/13, 2:22 PM
#6

Okej, tack!
Förresten, är gallerbitning vanligt bland möss?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Velinga1984
10/7/13, 2:29 PM
#7

#6 Nej, ifall det förekommer så beror det oftast på understimulering vilket går att förebygga genom att ha rolig inredning 🙂

Upp till toppen
Annons: