Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 529 ggr
lol girl
10/14/13, 10:38 PM

Uppfödning?

Har gått i uppfödartankar nu på sistone. Egentligen är väll en till uppfödning det minst behövliga inom musvärlden, men jag fick ju en oplanerad kull i somras och ungarna är väldigt mysiga att hålla på med. Då kan jag inte låta bli att tänka hur mysiga ungarna borde bli efter föräldrar som jag bestämmer. OM jag skulle skulle starta en uppfödning så skulle jag inte ta många kullar per år för att kunna utvärdera mössen ordentlig och låta de växa klart ordentligt. Temperamentet kommer vara prio ett och så får vi se om jag kommer fokusera på någon färg senare. Så nu undrar jag hur NI gör när ni planerar för en parning? Berätta mer än gärna hur ni tänker och gör. Ha en trevlig vecka! :)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Annons:
Velinga1984
10/15/13, 7:46 AM
#1

Att vara uppfödare kan vara ett otroligt tillskott i musvärlden om man , enligt mig, väljer någon färg/variant som behöver mer uppfödare.

Att bara avla "hux-flux" på färger för att få söta avkommor hjälper ingen. Jag har svårt för uppfödare överlag som bara ser det gulliga med uppfödning, oavsett om det är mus, hund, katt etc. En uppfödare för mig har mål och planer med varje kull som tas.

Jag tar ett fåtal kullar, och är urkass på genetik men jag försöker lära mig vilka färger jag ska undvika och vilka som hjälper mig i mitt mål. 

Jag har argente cream och silver agouti som inriktning, två varianter som man egentligen inte ska använda med varandra enligt den genetik jag läst. Men i mitt fall beror det på att jag helt enkelt fått tag på bra argente cream hanar, både hälsomässigt , temperamentsmässigt och lång dokumenterad stamtavla, som passar mina silver agouti honor som har okänd stam. Silver agouti ploppar numera upp lite överallt, vilket kan vara bra om man vill sikta på färgavel. Man har ett urval, eftersom mina inte är färgavlade än så länge. Just nu är mitt delmål att ha en avelsbredd, så jag kan till slut ha en linje med silver agouti och en med argente cream. Men vägen dit är lång då jag tar få kullar och kräsen med vad jag köper in till min avel. 

Inför en kull så skriver jag en teststamtavla, så jag tydligt ser vilka färger som ligger bakom i 3 linjer bakåt. Vid osäkerhet om vad som kan dyka upp i kullen så frågar jag någon som är insatt i genetik. 

Förutom att mina möss ska vara stresståliga och lätthanterliga så krävs det att de är friska för att de ens ska kunna tänkas gå i avel. Vissa möss jag har här hemma är bara till rent sällskap, och vissa har jag förhoppningar på att kunna använda.

Grodan
10/15/13, 3:50 PM
#2

#1 Skitbra svar! (använder mig av ordet skit för att förstärka hur bra jag tycker det är… hihi 😉)

Håller med till fullo. Vet inte om det finns så mkt att tillägga. Men jag kan göra en fin liten lista

  • Ha tydliga mål med aveln (en ordentlig plan för vad man ska göra med sin avel - vad man vill föda upp, vad man vill förbättra osv hos tammössen i Sverige)

  • Ha ordentliga syften med varje kull (inte bara ha en kull bara för att man har möss av olika kön hemma)

  • Utvärdera djuren noga innan tanke på avel

  • Gärna fråga utomstående erfarna uppfödare om djuren man har är lämpliga att avla på (detta gör man t ex på utställning)

  • Läsa på om varianten man skall föda upp

  • Ha ordentliga avelsregler/avelsetik om vilka defekter man inte skall avla på samt vilka bra egenskaper man vill avla på

  • Kunna avstå från avel på ett djur som inte är 100 % lämpligt för avel

  • Ha plats med osålda djur eller kunna kulla tidigt, om man inte klarar av att äga massa hanar  - som ev inte kan bo tillsammans

M E N

Jag anser att det är på tok för många uppfödare idag. Det vore bra om det fanns några som ville barmhärtiga sig över alla dessa möss som är till salu/till omplacering osv. Vi kan inte alla avla möss om ingen köper dem!

Det finns faktiskt massor man kan göra med möss, man behöver inte avla på dem… man kan ta fina foton på dem, man kan klickerträna dem att lära sig tricks, gå en agilitybana.. man kan bara njuta av att inreda burar trevligt för dem… man kan gömma mat och godis för dem så att de får leta… man kan bara ha dem för att klappa och pussa på… mm (vad kan man mer göra med möss?)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
10/15/13, 6:36 PM
#3

#2 man kan prata med dom :D Jag bara älskar att se deras bon. Förstår inte riktigt hur de lyckas.

Grodan
10/15/13, 6:44 PM
#4

#3 Ja prata med dem. Och ge dem massa papper, hö och annat som de kan boa med och titta när de boar…

Jag ska skapa en egen tråd för detta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
10/15/13, 6:59 PM
#5

lol girl ställde en konkret fråga i #0 som jag inte svarat på

Hur gör ni när ni planerar för en parning? Berätta mer än gärna hur ni tänker och gör.

Först och främst tillhör mina möss olika färginriktningar. En del inriktning Blue. En del inriktning Blue Silver Agouti. En del Blue Point Siamese. En del Siamese och en del Blue Burmese. Jag har också olika delmål i linjerna. En del av mössen jobbar jag med att få till en bra Siamesefärg på bara. En annan del av mössen jobbar jag med åt enfärgad Blue, att få färgen mörk och jämn och typen bra. När jag är nöjd med dessa bägge grupper kommer nästa delmål - att sammanföra dem för att få fram Blue Point Siamese. 

Vid varje parning skall djuren matcha varandra väl. Urvalet har jag redan gjort (dvs valt de bästa ur kullarna att avla vidare på) och det baseras på bra temperament, storlek och hälsa.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

lol girl
10/15/13, 7:09 PM
#6

Jag håller fullt med er! :) Det jag vill förtydliga är att mössen kommer ALLTID vara mina husdjur, om/när jag ska välja avels material så kommer jag ta lugna, trygga och nyfikna möss, som jag tycker passar bra till sällskap/avel. Du nämner det här med plats Grodis, det är precis därför jag inte skulle ta många kullar per år, kanske max 2-3 st, så att jag känner att jag har tid och plats åt alla och hinna utvärdera mössen ORDENTLIGT! :) Jag vill inte ha någon stor uppfödning, utan jag kommer alltid ställa mig frågan: "har jag tid, plats och tillräckligt med kärlek?"

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Annons:
alwaysBFF
10/16/13, 5:55 PM
#7

håller helt och hållet med #1 och Grodan 🙂

Upp till toppen
Annons: