Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1665 ggr
Sugar Mist
2013-10-18 12:50

Går det att få möss rumsrena?

Som rubriken lyder- går det att få möss rumsrena? Skriv även hur du tolkar rumsrenhet, hela tiden gå på toaletten och inte göra ifrån sig någon annan stans eller helt enkelt inte göra ifrån sig på dig.

-

Annons:
Sugar Mist
2013-10-18 12:52
#1

Jag svarade Vet ej. Jag tolkar rumsrenhet så att musen springer/går till närmsta "toahörna/toalåda" och inte gör ifrån sig på matte/husse. Jag hann inte experimentera denna teori med mina möss innan de gick bort, men jag tror helt klart att de kan bli rumsrena.

-

Grodan
2013-10-18 13:20
#2

Jag svarade ja. De flesta möss utser en plats, ett hörn, i buren som kissplats - de trycker gärna upp rumpan mot hörnet och kissar och de gör gärna inget annat i detta hörn (gräver inte och sover inte osv). Så möss har redan ett "rumsrent beteende" som man kan utnyttja. Däremot kan man inte kräva 100% rumsrenhet av en flock möss. En ensam hane eller en liten flock kan däremot bli så rumsrena att de gör alla sina behov i små toalådor som man ställt på de platser de normalt skulle välja att göra sina behov.

De flesta möss behöver man lära upp lite genom att

  • göra iordning en låda (eller flera) som skall tjäna som toalåda, i den ha ett högt absorberande material, gärna annat än i övriga buren

  • ställa ut toalådan på de ställen där musen gärna gör sina behov

  • lägga kiss och bajs i toalådan

  • erbjuda flera lådor i en stor bur

  • sätta musen i lådan så fort den är nödig eller precis när den ska göra ifrån sig

  • tömma lådan/lådorna ofta


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
2013-10-18 14:35
#3

Beach bajsar och kissar överallt i buren (dock sällan på mig nuförtiden) och därför är jag förvånad nu när mina nya bebisar bajsar och kissar i en av sina kartonger i buren, som att de har ett specifikt bajsställe. Det är dock inte jag som lärt dem 🤪

Grodan
2013-10-18 15:56
#4

#3 Ja, jag har märkt att mejerikartonger med någon liten plasthinna över pappret ofta gärna blir toalådor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-10-18 17:25
#5

Ni andra som har rumsrena möss, skulle ni kunna berätta lite om det? Om hur ni gör, hur ni har gjort osv. Gärna med bilder.

Känns som att det här kan bli en trevlig artikel så småningom. Själv har jag just nu inga toalådor. Jag har haft, men sedan jag flyttat runt och satt mössen i lite mindre burar för att enklare kunna städa ofta så har jag lagt ner det. Dock kan jag ev börja med det igen när jag har färre möss och har dem mer centralt i hemmet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jollycox
2013-10-18 17:59
#6

Mina tre flickor var rumsrena, eller blev. Dom kissade i ett trähus så jag ställde trähuset i en hundmatskål med toalätt(hade inte toalätt som bottenmaterial i resten av buren) och sen köpte jag en liten hörntoa och hade toalätt i den och dom gick i princip alltid dit och kissade.

Hanarna jag sen köpte var och blev inte rumsrena för fem öre, kissade överallt och hela tiden. Hanen som är kvar har dock börjat knipa. Han kissar inte lite hela tiden längre utan när han inte kan hålla sig så kommer det mycket. Men han kissar fortfarande överallt, dvs där han är just när han känner att han måste kissa.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Annons:
Sugar Mist
2013-10-18 18:03
#7

Väldigt intressant att läsa andras erfarenheter. Roan blev aldrig rumsren, inte på mig och inte i buren. Delta däremot var en ängel att hålla dig när hon sprang runt på mig. Hon kunde hålla sig i en timma om hon behövde, däremot på bord m.m. kunde hon göra ifrån sig, detta började hon med efter att Roan avlivats.

-

Grodan
2013-10-18 18:11
#8

Just, det är ju skillnad på att gå på toalåda och att inte göra ifrån sig i handen…

Mina äldre möss håller sig för det mesta vid hantering korta stunder. De yngre håller sig dock inte så bra alltid. Ofta märker jag att en mus är nödig, den börjar springa omkring lite mer då… vill ner…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2013-10-18 18:21
#9

Hihi, jag tog med en kartong från jobbet. Ni vet en sådan som det brukar ligga sådan trekantiga små mjölkpaket i på 2 cl?
Mina tanke va att "nu ska minsann tjejjerna få jobba"…. öh… de gnagde ingenting på den… de använde den som toa… luktade apa eftersom att det inte fanns något absorberande i. haha. knäppisar ❤️

ariama
2013-10-19 11:18
#10

Jag svarade ja.

För några år sedan var jag på en loppis här i byn. Väldigt trevligt, och pratade med en massa folk. Så kom det fram att jag har möss, och några blev väldigt nyfikna.

Så, jag gick hem, tog fram bilen för att slippa gå med mössen, plockade upp två av mina möss, och höll dem lösa i ena handen medan jag körde tillbaka till loppiset med den andra handen.

Dör gick jag runt ett tag, höll dem i min ena hand, dold under den andra. Visade för de som ville se. Och någon fick hålla i dem. De blev flitigt fotograferade. Och så körde jag hem, med dem på samma vis som jag kom.

Det hela tog väl kanske högst 15 minuter allt som allt.

Först när jag kom hem, kom jag med förvåning att tänka på, att jag faktiskt inte hade fått en enda bajsklutt i handen, och de hade inte kissat en enda gång!!

Inte en enda "förorening"!! Visst är det fantastiskt!

Sedan dess anser jag att möss kan vara hands-rena.

Möss som inte är hanterade, eller utsätts för nya upplevelser som de inte är vana vid, ja, då sätter ju magen igång. Det känner vi väl alla till. De blir helt enkelt en smula nervösa.

Sedan kan de även vara, till en viss grad i alla fall, rumsrena i buren. Jag startar upp en toalett genom att börja med att ha undulatfrö i den! Då sitter de där och kissar medan de äter. Och sedan fortsätter de att använda just den lådan som toalett.

När jag byter strö i toan, ser jag till att det finns lite kiss, elelr doft, kvar, så de fortsätter på samma plats.

Det gör stor skillnad i hur jag behöver göra rent, när de använder toalett.

Grodan
2015-05-05 00:19
#11

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
2015-05-05 01:00
#12

Se här vad du letat fram, Grodan! 

Vore ju spännande med fler människors synpunkter med möss och "rumsrenhet"!

-

KickiG
2015-05-05 19:05
#13

Jag har haft möss som gått i toalåda, jag har haft möss som använder en kisshörna, men byter hörn om man lägger en låda där, jag har haft möss som inte kissar och bajsar i handen och jag har haft möss som gör det. 

Har inte riktigt hittat någon logik i varför vilka använder toa/kisshörna medan andra inte. Vad gäller hålla sig och inte göra i handen verkar det vara de lugnare som håller sig och de nervösare som kissar och bajsar på mig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Skogshumblan
2015-05-07 14:24
#14

Njaa säger jag men kryssade ja.

Jag har tre äldre möss, de var från början inte rumsrena och bajsade överallt hela tiden.Ute ur buren än mer… Men när de var runt ett halvår valde de själva ut ett ställe i sin bur där de gick på toa om de hann dit. Nu när de är året gamla har de bytt toaställe men de gör sina behov där de är.

De två småttingarna däremot var vana vid toa från början och uträttar oftast sina behov där. Är de ute kan det av olycka komma på oss om de inte har tillgång till blomkruka.

Så jag kan knappast ta åt mig äran av att de är rumsrena någon av de fem små sötisarna.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: