Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 377 ggr
hejkomochhjälpmig
10/19/13, 2:22 PM

Tilda har en tumör!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckt att Tilda, en av mina mushonor har fått en tumör. Hon är knappt 8 månader gammal! Den sitter i armhålan på henne, av alla ställen… Hon rör sig obehindrat än så länge, hoppar, skuttar och springer utan minsta problem.

Hur stor får en tumör bli innan man bör ta bort musen? Så fort den blir ett hinder för musen förstår jag ju att man bör låta musen somna in, men jag tänker mer ungefärlig storlek innan den blir ett problem? Vill inte att hon ska behöva lida på grund av denna otäcka knöl! Detta är första tumören jag råkat ut för och jag känner mig väldigt osäker, är fortfarande rätt chockad och förskräckt. 

Sen undrar jag också, eftersom jag även äger hennes 8 syskon, mamma och moster, är risken stor att dessa också kommer att drabbas av tumörer? Mamman är väl antagligen parad av sin bror (zoomöss, fick med ungarna "på köpet") jag antar att inavelsfaktorn inte är helt oväsentlig här?   

Jag har hittat Artiklar och trådar om tumörer här, läser för fulla muggar, ska se till så att de får extra mycket tumörhämmande mat. Tomater, mango, papaya, grapefrukt, vattenmelon och vetegroddar har jag förstått är bra i detta fallet?

Ni får gärna länka allt ni kommer på om ni orkar/vill/kommer på något läsvärt!

Det här har verkligen inte varit en bra månad för mina möss…

Tilda Busmus:

Annons:
hejkomochhjälpmig
10/19/13, 3:33 PM
#1

Nä, ursh, det ser inte ljust ut av trådarna att dömma… några veckor kvar att leva bara verkar det ju som? Tar nog med henne till veterinären på måndag. Jag har redan en tid då, och om den inte växer explotionsartat tills dess så vet jag iaf med mig att hon har sluppit lida.

Duger en godislåda som Transportbur till 3 möss? Tänkte ta med mig hennes favoritsyster och hennes mamma som sällskap isf, så hon slipper åka dit ensam och så att sällskapsmössen slipper åka hem själva sen.

Otäcka, hemska tumörer!!! 😡😢😭

Grodan
10/19/13, 5:18 PM
#2

Nej, tyvärr, tumör är inte positivt. Om det är tumör. Alla knölar är inte det.

Hemma hos mig har det varit så i många år att inget djur dör ensamt. De dör alltid två. Så jag vet lixom att dör en, ja då kommer en till att dö inom några timmar - någon dag. Oftast bara någon dag emellan. Det är inte mycket till tröst, men om du också märker något sådant så är du i a f beredd.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
10/20/13, 4:59 PM
#3

Knölen är nästan lika stor som hennes huvud nu, fast, och hänger ner från armhålan, huden känns lös runt omkring den. Veterinären ska få titta på henne förstås.

Vilket underligt mönster. Minigris var ju mus nr 1 att lämna. Så då blir väl Tilda nr 2…

Upp till toppen
Annons: