Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1740 ggr
Emelie
10/19/13, 4:12 PM

Ny på detta med uppfödning av möss!

Hej alla goa musälskare! 😃

Här har ni Emelie, en glad tjej på 22 år som har kollat runt på er här på MIF i smyg under en längre tid. Jag är uppväxt med djur, har haft allt från smådjur till häst och avlade för några år sedan på kaniner, lejonhuvade kaniner i färgerna isabella och blå, och även på dvärgvädurar i färgen madagaskar. Tranbergets Kaniner var mitt uppfödarnamn. 

Jag har tidigare haft både råttor, gerbiler och hamster som smådjur men har kommit fram till att mus verkar vara det ultimata djuret för mig. Jag älskar egentligen råttor, men jag bor rätt litet och har inte plats för råttor. Så nu ska jag bli musägare! 

Dessutom nöjer jag mig inte med att bara vara musägare, utan jag tänker även ge mig på att försöka avla på dessa små goa rackare. 

Då är det så att jag fastnat rejält för Tan-färgade möss, och som jag förstått det på er här, så är det en ganska ovanlig färg att avla på i dagens läge. Är jag rätt ute? Det verkar inte vara så många uppfödare som pysslar med denna färg, iallafall inte som har som huvudmål att få fram snyggt tecknade Tan-djur.   Så därför tänkte jag nu starta upp detta projekt och kunna bidra med något spännande till musvärlden. Räknas förresten Tan som en färg eller teckning i musvärlden?! Hehe. 

I vilket fall som helst så vill jag kunna bidra med friska, vältypade, välfärgade & tecknade möss med underbara temperament, som skall passa perfekt som sällskapsdjur, men även till utställning. Engelsktypade möss är det jag tänkt satsa på. 

Jag är även intresserade av lite andra färger, men till en början så blir det bara Tan för min del. Först och främst Svart/Tan, men jag är MYCKET förtjust i Chocolate/Tan och även lite mer avancerade Tan färger, så det utökar jag troligtvis med senare om allt rullar på som det ska med aveln. 

Jag vet att det finns ett överskott på möss i dagsläget, men mitt mål är inte att ta så många kullar som möjligt och bara producera fram "söta små keldjur" på rullande band, utan jag kommer lägga stor vikt vid att dokumentera allt avelsarbete jag gör och göra det riktigt ordentligt. Jag kommer heller inte ha bråttom med att para första bästa möss med varandra, utan jag kommer lägga mycket tankekraft på att para ihop möss som är kompatibla och lämpade för varandra, för att förstärka bra karaktärsdrag och få fram underbara möss! 

Hoppas jag är rätt ute! 🙂

Det jag söker nu är lite hjälp från er uppfödare där ute. Jag behöver ju några bra möss att starta min avelsbas med, så ni uppfödare som har Tan tecknade möss, ni får gärna höra av er till mig, eller tipsa om ni vet vart dessa djur kan finnas. 

Jag har inte bråttom med att hitta rätt avelsdjur, utan allt hänger på hur väl jag tycker de passar in på det som skall bli mina grundstenar i aveln, vilka är; 

  • Möss med fina temperament, som är trygga med mänsklig kontakt, samt kontaktsökande, nyfikna och framåt. 

  • Möss som vill vara med mig för att de VILL. Inte för att de måste. Ej stressade djur!

  • Möss som trivs med att bo i bur, som ej har behovet av att rymma så länge de har en stimulerande miljö i buren. 

Förutom dessa grundstenar så söker jag ju möss som är bra tecknade och har bra färger, samt helst är engelsktypade. 

Ja, det blev ett ruskigt långt inlägg och jag har säkert missat säga massvis med vikta saker om mig själv och vad jag tänkt med min framtida avel, men har ni frågor så bomba mig hemskt gärna med dessa. Och glöm för all del inte att tipsa mig om vart jag kan hitta mina framtida ögonstenar. Tack på förhand!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
L8sson
10/19/13, 4:22 PM
#1

Hej och välkommen! 
Det finns en presentations tråd du kan presentera dig i om du vill. 

Ditt inlägg är väldigt trevligt och det låter bra, jag hoppas du kommer hitta möss som faller dig i smaken. Tan möss är super fina om man får till bra färg på tanen. 

Jag ser fram emot att se vad du kan få till. Lycka till. 

Säkerligen fler som har mer att skriva men ville bara välkomna dig! 🙂

Emelie
10/19/13, 4:26 PM
#2

Åh tack ska du ha! Har varit inne och kikat ett antal gånger på din hemsida, du har så fina möss. 

Det ska iallafall bli riktigt roligt att försöka sig på detta, möss är underbara djur 😍

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

L8sson
10/19/13, 4:31 PM
#3

#2 Vad kul att höra! Jag har en ckoklad banded tan hane hemma nu apropå tan 😉

Emelie
10/19/13, 4:40 PM
#4

Jasså! 😉 Intressant. Är det någon du kommer ta kull efter? Och när det kommer till banded, hur lätt är det att avla bort? Åh vad svårt det är att komma in i en helt ny färgvärld. Färgavel på kaniner hade jag ganska bra koll på, men det verkar mer komplicerat med möss. Eller så är det kanske jag som bara måste lära om 🤔

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Grodan
10/19/13, 5:12 PM
#5

Hej Emelie och välkommen hit!

Det stämmer ganska väl att ingen uppfödare i Sverige idag har Tan som huvudmål - eller föder upp enbart Tan. Och det finns inte många bra Tan i Sverige heller. Jag sålde 3 ok Tan-honor som var rätt lovande för avel, men ingen av dem gick i avel. Vilket gör mig lite ont, då det är en ganska långlivad och frisk släkt. Problemet med de flesta djur idag är att de är kortlivade och får tumörer och annat i relativt ung ålder. 

Jag tipsar dig om att läsa på om Tan-avel. Bland annat så tipsar jag om Eva Johanssons häften reklam.pdf


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
10/19/13, 5:30 PM
#6

Hej Grodan! Då har jag förstått det rätt. Synd på en sån fin teckning tycker jag, men jag antar att vi alla har olika smak. 

Ja, Eva Johanssons häften har jag kikat på och jag ska beställa häftet om att avla på Tan. Hon verkar ruskigt duktig! 

Synd att jag missade det, hade annars gärna köpt några av dessa. Helst vill jag inte behöva importera med tanke på onödig införsel av smittor till Sverige, men hittar jag inte tillräckligt bra material här så blir jag ju kanske illa tvungen. Har du några tips på bra uppfödare av Tan utifrån? 

BTW, visst var det väl du som hade en stam med Texel? Är dessa svåra att få tag på i dagsläget? Jag är sååå fascinerad av deras fina päls, och skulle även kunna tänka mig att avla på dessa.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Grodan
10/19/13, 5:55 PM
#7

#6 Importera är du nog tvungen att göra, men du behöver nog jobba med hälsa och livslängd en hel del då.

Problemet med möss är att de har så många färger, hårlag, teckningar osv. För att lyckas behöver man inrikta sig på en variant. Jag stödjer ditt val av Tan till 100%, för vi saknar den vansinnigt. Och vi behöver flera som föder upp varianten. I England verkar det också lite tomt på Tan - annars är det ju där det finns superfina Tans…

De Tan jag sett från Holland/Tyskland har inte imponerat lika mycket. Färgen på Tan ja, men inte typ, storlek, hälsa och temperament.

Jo, jag födde upp Texel i 20 år. Idag är Texel oerhört populärt och räkna med en Texel-boom snart. Det är egentligen inte en variant att pyssla med när man är intresserad av typ och färg.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
10/19/13, 6:12 PM
#8

Då struntar jag helt i Texel, bättre att bara fokusera på Tan då fullt ut, och se till att bygga upp ett bestånd av dessa i Sverige. 

Vet du om det finns någon med "dugliga" Tans här i Sverige, som jag kan börja lite smått med? Som har både trevligt temperament och är bra typade? Att avla på korrekt teckning och färg får komma senare, bli nästa steg, när jag väl sett till att få fram trevliga och lugna djur först och främst.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Grodan
10/19/13, 6:21 PM
#9

#8 De svenska SVEMUS uppfödare som har Tan, som jag vet är

  • Ajanki´s

  • Evelyn´s 

  • Golden´s

Sedan har även Stjärnvindens fött upp Tan i många år. Och Björndalens. Dessa är ej med i SVEMUS.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
10/19/13, 7:20 PM
#10

Hej och välkommen :) Låter som du har planer på en spännande och intressant framtid om du väljer att seriöst avla tan. Absolut något som behövs då varianten verkar vara sällsynt just nu. Jag har inget du söker men önskar dig lycka till :)

ajanki
10/19/13, 8:43 PM
#11

Välkommen till musvärlden!

Det stämmer att jag föder upp tan (jag föder även upp andra varianter men jag tycker inte att jag är en sämre tanuppfödare för det :)

Så roligt att du vill börja avla tan!

Jag har avlat tan i några år och känt mig lite ensam…

Jag har importerat tanmöss från Polen, Tjeckien, Tyskland, Finland och Holland och kommit en bit på väg.

Jag har just nu mest black/tan men även silver/tan och blue/tan.

Just nu har jag en kull som är några dagar gamla mellan min holländska black/tan importhane och en black astrex hona från goldens  där mina silver/tan och blue/tan importer från Tjeckien och Polen ligger bakom (som morfar och farfar)

Jag tror mycket på denna kull.

Mamma Fia är en stor vältypad och mycket snäll hona, pappa Stoeterij var en stor snäll kille (han var väldigt nervig när han kom men blev med tiden lugn), inte riktigt lika fin typ som Fia men inte långt ifrån. Han dog tyvärr samma dag som bebisarna föddes. Han var 1 1/2 år gammal och det måste man säga är en ganska bra ålder för en import, tyvärr…

Jag tar inte så många kullar per år för jag vill ha plats och tid för dom bebisar som kommer så jag tycker även du ska kontakta Golden´s, hon föder upp tan och har fler kullar än jag.

Har svarat på ditt mail (antar att det är du som mailat Glad

[cessi]
10/20/13, 9:29 AM
#12

Är tan alltså mer vanligt i Finland? Mina möss pappa var nämligen black tan och några hanar såldes också i djuraffären som var black tan. Hur ser man om teckningen är bra eller inte? Bara en nyfiken undran:)

StillaSinnet
10/20/13, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 det finns en hel del tan…tyvärr… (viskar jag lite i smyg). De flesta är usla och sprids som en löpeld. Så tan är inte svårt att hitta. Inte heller svårt att avla mer av. Det är däremot JÄTTESVÅRT att hitta BRA tan och att avla fram BRA tan. Därför är det få som seriöst och målinriktat avlar mot varianten Tan. 

#0 Tan passar absolut bästa på self. På tecknade är det fel och eftersom en blekt tan blir en fox (med vit mage) kan den ställa till massor i avel som uppfödare med inriktning mot tecknade varianter. Jag fick in fox i mina splashar och det tog flera generationer att bli av med det. Bland splash coh tricolor premieras fläckar på magen. Den ska alltså inte vara vit!

Tan på fawn och röd är perekt! Där får man en varmrödmage på en mus med samma färg på kroppen 🙂

Vill man se tanfärgen ska den vara riktigt röd och i kontrast med kroppsfärgen, och då är det black tan som gäller. Så fort man bleker ner kroppsfärgen följer tanfärgen efter. Blå får därför en mer aprikosfärgad mage osv. Du vet ju hur det funkar på andra arter.

Men det svåraste är nog alla tanlinjer. Maglinjerna brukar man kunna få ordning på ganska snabbt men tassarna och kärklinjen blöder över för mycket så fort som färgen blir riktigt bra. o Grodan beskrev om importerna: de imponerar inte . i alla bemärkelser vill jag lägga till. De har extremt fina färger, men de har inte så bra tanlinjer på tassar och käken. Dessutom är de enbart färgavlade, så man måste förutom variantens utmaningar även avla inriktat på hälsa och livslängd. och temperament. och det är svårt att sålla bort när det knappt finna avelsdjur att få tag på.

Men det jättebra att du vill. Din ambition och ditt mål är guld värt. Jag antar att de som avlar på tan välkomnar ännu en uppfödare eftersom man får fler att utbyta avelsmaterial med.

Jag visar upp Vibys Urax som var en av mina första möss och han var en blue tan. Satinet gör att magen ser djupare röd ut. Många föredrar därför satin ihop med tan.

Han var för övrigt en dålig tan om man ser till linjerna. Och en dålig satin också enligt domarkritikerna jag fick på honom. Han var till och med rasslig och spänd och inte min typ av sällskapsmus.

För hög tanfärg upp mot kinder och morrhårskuddar, färgade ovansida på tassarna, både bak och fram, och maglinjerna går upp för högt och strupfläcken var för utbredd (syns lite på sista bilden). Poängavdrag på allt man kan få avdrag på 😛

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Emelie
10/20/13, 12:52 PM
#14

#9 Tack för tipsen! 
#10 Tack så mycket för peppen, det ska bli en rolig utmaning 😃

#11 Det stämmer bra att det var mig du mailade med! 🙂  Hur går det med dina tanlinjer? Vad tycker du är lättast respektive svårast med att föda upp tan? Jag är superintresserad av en eller flera ur den kullen, om du får någon/några över! Jag måste ju börja någonstans. 

#12 Tack för svaret. Superkul med bilder där du förklarar vad djurets svagheter (gällande teckningen och färgerna) är. Och alltid bra med lite generella tips och råd innan man startat upp.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
10/20/13, 1:02 PM
#15

Måste höra nu om ni har några tips på hur jag skall få igång allt detta. 

Först och främst måste jag ju hitta lämpliga avelsdjur såklart. Om vi bortser från egenskaper och temperament nu (vi tar för givet att djuren redan uppfyller mina krav där) och siktar in oss på enbart färg och teckning. Vilka krav på färger skall jag då ha till en början? Kan jag nöja mig med att använda t.ex. en dove/tan med en svart mus för att från början få in tan genen på mina kommande linjer, eller ska jag börja noggrant på en gång och korsta black/tan och black/tan med varandra? Såklart kanske det är bättre att använda en rätt tecknad dove/tan med en enfärgad mus, än två dåligt tecknade svarta tan med varandra, så allt beror ju lite på vad för material jag hittar till att börja med. Haha, herregud vad jag reflekterar hejvilt nu, men jag vet inte riktigt vilken ände som är bäst att börja i! 😃

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Tsunamis
10/20/13, 7:05 PM
#16

Det finns bra tan i Sverige man måste bara veta vem man ska kontakta. Jag tar och skickar dig ett PM dancehall.

MvH  Tsunamis

ajanki
10/20/13, 8:01 PM
#17

#16 Jag tror hon vet vem hon ska kontakta..eller vem tycker du hon ska kontakta?

Vet du om nån som jag missat.. ;)

Tsunamis
10/20/13, 10:20 PM
#18

#17 Jag läste inte andras svar i tråden. Såg ditt nu 🙂 Jo jag vet två andra som sitter på bra tan. Goldens nya importer och han engelska killen i Borås.

MvH  Tsunamis

ajanki
10/21/13, 7:53 AM
#19

#18 Förstod nästan att det var så🙂

#14 Det jag upplever är svårast med tan är att för att komma nånstans med teckningen, alltså få fram den riktigt bra tanfärgen så måste man importera. När jag tog in min första black/tan från holland för några år sen så var jag först med det, hon hade en så bra tan så dom flesta som såg henne sa att dom aldrig hade sett nånting liknande här i sverige. Nu finns det många så bra tan här, dom flesta är importer från Holland men även Tyskland.

Men det jag skulle säga med det var att oftast så avlar dom inte på samma sätt utomlands som vi i Sverige. När dom avlar bra tan så är det bra tan och oftast inget annat. Medans vi i Sverige oftast också avlar på temperament och livslängd. Många av importerna klarar inte ens karantänen i sverige utan dör innan man ens hunnit para dom. Och då känns det ju helt fel….

Så bra tanfärg är inte svårt att få, det är bara att importera!…

Sen kommer vi till det där med tassarna, en bra tanmus har oftast  tan på tassarna och enligt svensk standard får dom inte ha det utan tassarna ska vara svarta.

Jag har gjort så att jag parat en "svensk" mus alltså en mus jag känner till stammen på med bra livslängd på föräldrarna och med lite sämre tanfärg fast korrekta tassar och inte för mycket tan i ansiktet m.m

Och i den kullen då plockat ut dom med bäst tanfärg och temperament för att spara. Jag väntar ganska länge med att sälja ur kullarna om jag ens säljer nån alls för tanfärgen djupnar och mörknar med tiden!

En annan sak med importerade tanmöss är att dom oftast inte har så bra typ som vi har på våra engelsktypade, åtrigen så är det för att dom avlar på bra tan och kanske inte tittar så mycket på typen. Men klart att det finns undantag utomlands också! Dock så är typen på splash, tricolorer, pew, creme m.m mycket bra på dom importer som kommit hit, dock inte alltid på tan-mössen tyvärr!

Nu har jag babblat på…bara fråga om det är nåt jag missat😃

Emelie
10/21/13, 9:05 AM
#20

#19 Jag gillar att du babblar på! Jag lär mig ju en massa viktiga saker som jag kommer ha nytta av att veta 😃

 Finns det någon som kanske också vill förklara för mig (gärna med bilder på bra respektive dåliga exempel) hur en bra engelsktypad mus exakt ska se ut? För när jag kollar på bilder på möss så fastnar jag ju på vissa möss som faller mig i smaken rejält, men frågan är ju om de är snygga enligt standarden då eller bara enligt mig! 😉

Jag ska länka några bilder på möss som faller mig i smaken rent utseendemässigt.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Emelie
10/21/13, 9:18 AM
#21

Här är några exempel på möss jag tycker är skitsnygga typmässigt! Är det såhär det "ska" se ut, eller är det önskvärt med andra egenskaper? 

OBS! Jag har lånat bilder på möss från er uppfödare där ute och är såklart inte ute efter att prata illa om någons möss, utan vill endast få fram vad som är önskvärt och snyggt typmässigt. Hoppas ingen tar illa upp, och vill ni inte ha er bild länkad här så säg till! 

Detta är vad jag tycker är snyggt:

Länk 1

Länk 2

Länk 3

Länk 4

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
10/21/13, 9:24 AM
#22

Jag gillar ganska korta nosar, helst inte så snipiga. Och så är det även fint när mössen har lite konvex skalle, är detta något som inte bör förekomma eller är det önskvärt? 

Kan jag hitta standard på typer på Svemus hemsida?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Tsunamis
10/21/13, 9:40 AM
#23

Det finns en skriven standard som beskriver särskilda drag men överlag säger man att musen ska vara proportionerlig. Den behöver inte ha en jättekropp eller jätteöron ser inte proportionerna bra ut på helhet eller ner på detaljnivå huvudets proportioner så kommer den få avdrag. Så tänker jag i alla fall men jag är ingen musdomare bara gerbildomare och på gerbilerna har vi inte olika kroppstyper i samma utsträckning som mössen har. 

#21 Det var ganska olika möss du länkade. Mus 1 och 2 är vad vi kallar engelsktypade(men kroppen skvallrar om lite korsat) 3 är korsad och 4 mer åt svensk typ. Det finns vissa drag hos mössen som skvallrar om det ena eller andra man lär sig ganska snart skilja ut lite vilken typ musen har som man tittar på. Engelsk typ tror vissa att de bara är långsmala streck, smalt snipigt huvud men så är inte fallet tycker jag. Finns gott om smala streck ja men även dem med mer massa och breda huvuden som jag vill ha dem. Jag tror bredd på huvudet gör mycket på nosformen och det gör att de ser snipiga ut eller tvärtom.

Tan räknas ju mer eller mindre till en teckningsvariant så det finns en anledning till att dem och andra tecknade varianter inte behöver vara rent engelsktypade. Man avlar helt enkelt i första hand efter teckningen, sparar de bäst tecknade vilket då inte alltid är de största mössen eller dem med bäst typ. På en utställning tar man hänsyn till sånt, en mus blir inte nerdömd bara för den är liten. 

Att importer har sämre hälsa än våra möss, mja jag kan till viss del hålla med men i andra inte. Våra möss hålls i viss mån i lika sterila miljöer, utsätts aldrig för grenar, gräs eller växter från utomhus  och tas aldrig ut på utställning och först efter ett par generationer inser man att hälsan och immunförsvaret är ganska dåligt. 

Man får tänka på att frakta möss långa sträckor också gör sin beskärda del för importer och deras hälsa för möss mår inte bra av att stressas under 5+ timmar i en liten låda, trångt.

MvH  Tsunamis

ajanki
10/21/13, 10:01 AM
#24

#23 Självklart har det också med att importer åkt långa sträckor som kan bli för mycket för dom, glömde att precisera mig där!!

#21 Det är lite olika typer som du visar upp där, så kanske du fastnat mest för korsad typ:)

Det finns ju en standard skriven på hur en mus önskvärt ska se ut för att vara en showmus, sen är det ofta mycket tycke och smak av domaren också när det gäller utställning. standarden kan ju faktiskt tolkas på olika sätt.

Här är en mus som jag tycker är en mycket bra standardmus, hon har också blivit BIS-3 i standard. Tyvärr ser man inte hennes svans där men den ska vara lång:)

Och här är en mus som har en otroligt bra tanfärg och bra storlek men inte bästa öronen (för skrynkliga), skulle vilja ha bättre typ på honom.

Men en snygg kille ändå! 

Detta är pappan till kullen jag har nu.

Tsunamis
10/21/13, 10:08 AM
#25

#22 Just ja jag glömde, standard kan du hitta men inte specifik typstandard. På SVEMUS utställningar går inte engelsk, svensk och korsat i olika klasser. De döms alla i samma klass. Det är därför jag la in poängen om proportioner för en svensktypad tror man kanske inte har någon chans mot en engelsktypad men det stämmer inte riktigt. Vissa domare har lite olika sätt att döma (de har sin tolkning av standarden) men överlag är det så.

SVEMUS standard: http://www.svemus.com/se/wp-content/uploads/2012/03/SVEMUS-standard-2012.pdf

MvH  Tsunamis

Emelie
10/21/13, 10:27 AM
#26

Tack allihopa, vad goa ni är som hjälper en gröngöling som mig. Förr eller senare hoppas jag mig också kunna se vad som är bra typad och inte, och vilken typ som hör till vilken. Men det kommer väl med tiden antar jag 👍

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

ajanki
10/21/13, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Räknade Fias bebisar i går, dom är 10 stycken och alla är black/tan :)

Så det borde bli någon till dig🙂

Annons:
Emelie
10/21/13, 8:54 PM
#28

#27 Åh vilka finisar! Hoppas verkligen det blir någon goding över 😂 

Jag håller tummar och tår.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Emelie
4/7/14, 2:55 PM
#29

Jag puttar upp min tråd ifall det är någon av er som har något nytt att tillägga. Det var ju ett tag sen jag skrev denna tråd, och först nu har jag ju faktiskt fått hem mina första möss 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Upp till toppen
Annons: