Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 1261 ggr
Emelie
2013-10-21 11:52

Domesticering av räv, dokumentär.

Har ni hört talas om domesticeringen av rävar i Sibirien? Det finns en dokumentär om detta och jag har sett den förut, men hittar den inte längre. Någon som vet vart jag kan hitta den?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
[dynamitella]
2013-10-21 12:05
#1

Tyvärr hittar jag inte hela dokumentären (den handlar väl egentigen om hundarnas evolution?).

http://www.youtube.com/results?search_query=domesticated+fox+Experiment&oq=domesticated+fox+Experiment&gs_l=youtube.3..35i39.8171.10283.0.10435.13.13.0.0.0.0.65.569.13.13.0…0.0…1ac.1.11.youtube.PoWBtal_pBs

Men här finns lite klipp från vad du tänker på.

Emelie
2013-10-21 12:18
#2

Tack för länken, har dock redan hittat allt som går att hittas på youtube. Nja, den dokumentären jag såg handlade om domesticering av dessa rävar, och hur sambandet mellan ju tamare räv desto mer vita tecken hänger ihop. Det är det jag är ute efter att se igen. SÅ INTRESSANT! 😃

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[dynamitella]
2013-10-21 12:22
#3

#2

Jo, men exakt det du förklarar såg jag i en dokumentär om hundar som är ca en timme lång också :) Där tog de ca 20-30 minuter bara åt rävarna, och experimentet. De förklarade också att deras svansar blev krulliga, deras ögon blev blå, vita tecken osv ju längre in i domesticeringsprocessen man kom :)

Lamina
2013-10-21 12:33
#4

Antar (helt fräckt) att det är själva grejen med domesticering du är ute efter att veta mer om? Hittade några dokumentärer som tar upp det + lite om silverrävarna.

Dogs decodec

Mycket bra dokumentär. Det var iofs länge sen jag såg den, men vill minnas att den var väldigt lärorik.

And man created dog

Här nämns såvitt jag vet inte rävarna alls. Men dokumentären handlar om hur vargen blev hund, så den kan ju vara sevärd ändå?

Vet en tredje dokumentär som jag inte kan hitta nu där rävarna nämns. "Dogs and more dogs" heter den. Tror den är sevärd om man hittar den.

(Helt OT nu: Du vet väl om att det är copyright på bilden du använder som Avatar och att du enligt lag inte får använda den utan tillåtelse?)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Emelie
2013-10-21 12:42
#5

#3 Tack, då är det nog den jag sett, men troligtvis bara den delen. Är det Dogs Decoded du menar? 

#4 Nej, det är inte själva grejen med domesctisering jag är ute efter, utan vill endast se detta om rävarna. Men tack för länkarna. 

Oj, hade ingen aning om det. Byter genast bild!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lamina
2013-10-21 12:45
#6

Förlåt, skrev långsamt och hann inte läsa dom andra inläggen. Jag skulle kolla fler länkar där jag tror att det du letar efter kan finnas. Hittade bland annat ett långt dokument om just det. Men min dator har

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lamina
2013-10-21 12:47
#7

Fått flipperspel… Gawd! Jag återkommer när/om jag får ordning på den.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Emelie
2013-10-21 12:57
#8

Haha, flipperspel! Jag tror jag hittat det jag söker efter i dokumentärväg, men länkar och Artiklar om det är alltid kul, även om jag nog redan hittat de flesta.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Grodan
2013-10-21 17:06
#9

#2 Just den kommer jag ihåg. Var det inte i den man tog upp att räv hade börjat hållas som sällskapsdjur?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emelie
2013-10-21 20:53
#10

Kika in på denna hemsida! Häftigt. 

Länk!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

KickiG
2013-10-21 22:15
#11

Siver fox experiment har jag för mig att det hette, eller något liknande. Man avlade både på tama och aggressiva rävar, böt ungar mellan honorna och allt möjligt. Verkligen en intressant dokumentär. Skulle vara kul att se den igen.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2013-10-22 18:28
#12

Apropå det så såg jag igår en nypåkörd räv på vägen hem. Jättefin päls. Idag var den helt borta…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

L8sson
2013-10-22 18:32
#13

What does the fox say?

Annons:
ariama
2013-10-25 08:21
#14

 Det är en dokumentär som gått på Vetenskapens Värld. Tror inte att den går att se på nätet. Man kunde se den under en begränsad period.

Om jag har fel, och om någon finner den, så är den verkligen häftig (inte bara med rävarna), och jag tar gärna emot länken!

http://mus.ifokus.se/discussions/4d7137afb9cb46224404f404-vetenskapen-varld-om-domesticering

Upp till toppen
Annons: