Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 579 ggr
ariama
10/25/13, 8:39 AM

Hull och kondition II (tjocka möss)

Utgår från den här tråden: http://mus.ifokus.se/discussions/52644b5b8e0e74716a001277-hull-och-kondition?discussions-3

Har funderat över det här med de tjocka mössen, eftersom jag hela tiden får sådana själv. Vissa individer blir tjocka/feta, oftast när de kommer upp omkring ettårsåldern. En del redan omkring sju månader.

Andra möss har kvar sitt fina hull. (och vissa kan ha svårt att komma upp i bra hull.)

Att hålla dessa tjockisar i bra hull, misslyckas jag med lika mycket som när det gällde de rödas (DY) fetma.

Så, jag inbillar mig att det finns en "fet-gen" som vandrar runt, utan koppling till färg? Eller, så är jag bara helt usel på foderstater.

Hur som helst, "fet-gen" eller inte, så visst måste det bero på en biologisk benägenhet för fetma, som troligtvis är ärftlig?

Så, själv har jag gått in för att försöka utesluta "fet-mössen" ur aveln!

När en utländsk domare säger sig aldrig ha sett en så stor andel tjocka möss, kanske det inte bara är en utfodringsfråga, utan även en avelsfråga??

Det är bara funderingar jag haft under en längre tid (flera år).

Men också … VAD är det vi ger extra, till våra möss, som kanske gör vissa möss fetare?

Eller har det att göra med hur vi utfodrar dem? Att vi är så oroliga att de inte får i sig allt vad de behöver, att vi inte väntar tills de har ätit upp ALL mat de får, utan fyller på nytt så att de kontinuerligt kan plocka i sig godbitarna och leva på det?

De lever på prinsesstårta… ?? 

Kanske är frågan inte bara en fråga om VAD vi ger dem, utan också HUR vi ger dem mat?

Annons:
ariama
10/25/13, 8:51 AM
#1

Hur mycket mat kastas när vi gör rent burarna?

Vad är det i fodret som blir kvar? Hur fungerar vår "varierade kost" i praktiken? Hur kan man göra för att de äter allt de får? Om det alltid finns mat kvar: Får de för stor andel av något, eller är de kräsna matvägrare vad gäller viss "tråkig" föda?

Om de inte äter av allt de får, hur funkar då vår foderstat i praktiken? Får de i sig de viktiga ämnen som vi tror vi ger dem? Får de "bristsjukdomar", eller sämre kondition?

Tsunamis
10/25/13, 8:56 AM
#2

Evolutionsmässigt finns det väl en teori att människor gått samma väg med en fetma-gen. Fetma förr var välstånd och kunde man bli fet så hade man det gott ställt. Tänk dig att dem som blev stora fick föra sina gener vidare och där rullar det på. Svaga smala sållas ut. 

Vi premierar ju storlek både som uppfödare och på utställning. Nu gör ju inte alla detta men många. Man göder på och de anlag för fetma blommar ju ut och mössen blir stora. Det är så vanligt bland så många djurslag idag. Jag glömmer inte de råttor jag såg för ungefär 5 år sedan på en utställning i Finland. Hade väl inte direkt sett råttor på utställning innan och höjde på ögonbrynet över deras liknelse med badbollar. Såg ju samma sak nere i Holland också på just råttorna också.

Gerbiler lider av samma sak tyvärr. Här är det vanligt att man ställer vissa djur och avlar på syskonen, för utställningsdjuren redan hunnit blivit så feta att de kommer aldrig få ungar. Men det är ju en teori folk har och är lite OT, gerbiler är känsligare för den saken men även att råkar hamna med en partner de inte gillar och därför får de heller aldrig ungar.

MvH  Tsunamis

ariama
10/25/13, 8:57 AM
#3

Om vissa möss är extra matglada, och kastar sig över det goda i fodertatet, medan andra tar det lugnt med maten - blir "de mat-lugna" då kontinuerligt utan vissa födoämnen, medan tjockisarna kastar sig över godbitarna?

Kan man försöka hålla flockar med liknande matvanor? Då får tjockisarna stoppa i sig godiset först, och leva på tråk-maten efteråt. Medan de med mer sunda matvanor får äta "lite av varje" hela tiden, utan att någon ingrediens tagit slut?

ariama
10/25/13, 9:04 AM
#4

#2. Mmm. Men "stor" och "tjock" är inte samma sak. Förstår dock vad du menar.

Det gäller att ge ungarna så bra förutsättningar som möjligt, för att växa och bli stora. Men sedan gäller det kanske att slå på bromsen? Att deras kosthållning förändras drastiskt när de blivit fullvuxna och slutat växa.

Men, hur lätt är det? Eller hur "taskigt"? När en mus fått växa upp med överflöd av god och kraftig mat, så ska den helt plötsligt leva på "tråkmat"/smalmat, i mindre doser? Livsstilsförändring… från "bortskämd" till "nu lilla vän ska vi leva riktigt sunt" 😉

ariama
10/25/13, 9:10 AM
#5

Nää, jag är verkligen inte någon anhängare av utställningarnas baksidor! Många gånger får "vinstchans" större prioritet än "funktion", sundhet, eller långsiktighet.

Utställningar har verkligen sin tydliga baksida (gäller alla djurslag) som jag ändå tror kommer att minska med tiden och med erfarenheterna på lång sikt.

Människor blir medvetna om baksidorna, och med ökad kunskap och med kunnigt och seriöst folk i beslutsposition (eller som kan påverka på annat vis) tror jag nog att utvecklingen ändå går framåt! ❤️

Tsunamis
10/25/13, 9:13 AM
#6

Alltså, storlek på djurarten är väl ingen egentlig ursäkt men jag menar att möss kan gå upp och ner i vikt ganska snabbt och det kan man råka missa. En råtta eller för all del en hund är ju av en sådan större storlek att det borde rimligtvis vara svårt att missa om den har några extra valkar. 

Bara en tanke.

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
10/25/13, 9:15 AM
#7

Man kan även blanda in frågan ålder på avelsmöss här!

Om man tar mushonorna i avel så fort de vuxit klart (4 - 7 månader) kan man inte se om de har detta anlag för fetma! Då är de fortfarande relativt slanka och fina. Och i och med att de får ungar så fortsätter de vara lagom smala.

Väntar man däremot tills honorna är 8 - 9 månader så får man nog en klar bild av läget.

Velinga1984
10/25/13, 9:18 AM
#8

Stor Storlek och fetma är inte samma sak. Får mig att tänka på de hunduppfödare (i "min" ras så att säga) där de ställer tjocka och omusklade hundar då de vinner före slanka och välmusklade hundar. Är det då okunnighet att skilja muskler från fett?

Tsunamis
10/25/13, 9:35 AM
#9

#7 Fast jag vågar aldrig vänta så länge speciellt inte om honan ska ha kull med två olika hanar. Men jag ser din poäng men det finns ju också nackdelar med att vänta så länge. Om inte annat så tror jag att man kan välja ta en kull sen självklart hålla koll på föräldrarna och äldre släktingar hur det egentligen står till med hullet och ta beslut efter det. 

#8 Nä stor storlek är inte samma sak som fetma men ni kan ju inte förneka att många inte ser skillnaden det är jättevanligt. Sen lär sig unga nya musmänniskor att det är så det ska vara och så blir det en ond cirkel av det hela.

MvH  Tsunamis

ariama
10/25/13, 9:51 AM
#10

#8. Okunnighet att skilja muskler från fett? Njaää, det tror jag inte. Jag tror snarare att det beror på vad man gillar och vill ha. Att man väljer att prioritera utseendet framför sundheten. Det finns det många exempel på!! Man tummar på sånt man vet bättre om, för att få ha det man tycker är gulligt, hur sjukt eller osunt det än är.

#9. Förtydligar 😃. Jag säger inte att man ska göra vare sig si eller så. Jag tänker bara på olika argument för och emot. Det finns många argument för både tidig och sen avelsålder! Liksom det finns flera vägar att gå vidare utifrån de beslut man själv fattat.

hejkomochhjälpmig
10/25/13, 11:42 AM
#11

Vad kan en mus ha fri tillgång till dygnet runt i matväg? 

Har funderat på att ha skålar med enbart det. 

Och att då ha andra skålar till mat som behöver begränsas, såsom feta fröer t.ex, istället för att blanda foderblandningar för det fungerar ju uppenbarligen inte för mig och alla mina möss - några blir tjockisar. Antagligen för att jag fyller på innan de ätit upp allt (jag vågar liksom inte vänta till att det är tomt, tänk om de sitter i timmar och är hungriga då?) och kanske så har jag för mycket godsaker i foderblandningarna också… 😞

Grodan
11/25/13, 2:38 AM
#12

Nu läste jag bara en bit. Jag är inne på matfrågan. Absolut. Eller tyvärr.

Men jag ser det juhela jäkla tiden. Det känns som att väldigt få kan mata möss på ett korrekt sätt.

Nu behöver ingen sura över det. Jag vill ju mössens och alla musägares bästa.

Jag dömde i helgen och återigen såg jag på tok för tunna och omusklade möss.

Torrfoderblandningen a la grod innehåller mycket kolhydrater - det omvandlas till fett om det ges i för stor mängd. Möss behöver kolhydrater så det är inget fel, men man skall inte ge för stor mängd torrfoder. Jag kan inte längre svara på vad tusan som är korrekt mängd. Jag kör ögonmått.

Färskfoder skall inte heller ges i för stor mängd och man skall variera denna mkt. Man bör ge ren och rå form och några varianter av sädesslag behövs inte - dvs ris, pasta, bröd osv behöver man inte ge, eftersom det bara är onyttiga former av säd, som ju musen skall få i sitt torrfoder…

Råkost gör att kroppen får jobba på det sätt den är avsedd för. Ger man halvfabrikat, processad mat osv så får kroppen inte jobba och det blir feeeeeeeeel…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
11/25/13, 7:32 AM
#13

#10 Jag har stött på flera som inte sett skillnad på fetma och muskler, så vi har nog olika erfarenheter där.

#12 Intressant, jag har ju tvärtom med mina möss. De blir för tjocka, så det vill säga för mycket mat. Problemet för mig är att jag inte lyckats hitta nån bra balans i hur mycket mat de får hur jag än försöker. 

Men håller med dig om att vissa möss är för tunna. Men är det bara en kostfråga? Tex min ena hona hade hyfsat hull i somras, och fick en kull. Sen dess är hon otroligt slank, lite mager tycker jag. Medan hennes burkompisar har bättre hull. 

Jag är en av dom som tror att det beror både på gener och kost. Bra kost förebygger däremot väldigt mycket.

Annons:
Upp till toppen
Annons: