Annons:
Etiketterleksakeraktivering
Läst 961 ggr
[Ruber]
2013-10-29 20:11

Lämpligt pysselmaterial

Fick en dille på att bygga kojor av kartonger mm. Funkar det att använda vanlig lim, tejp, gem, bomullsgarn, syntetgarn eller vad brukar ni ta? Blev oxå sugen att virka hängmattor…

Annons:
Sugar Mist
2013-10-29 20:19
#1

Jag använder barnlim eller eget lim gjort på lite vatten och mjöl.

-

Grodan
2013-10-29 20:51
#2

Jag använder mest tejp och snöre.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenidjur
2013-10-30 10:36
#3

Jag använder smältlim eller tejp

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Ruber]
2013-10-30 12:21
#4

Skönt, då blir det lättare :-) Läste nånstans att de kan trassla in sig på snören/garn, men det kanske man inte behöver oroa sig för om man håller koll..

KickiG
2013-10-30 15:28
#5

#4 Använder man lite grövre garn så tror jag risken är mindre att de trasslar in sig. Själv använder jag aldrig fina garn/trådar så som sytråd eller fiskargarn. Försöker även hålla mig till så naturliga garn som möjligt, ifall mössen gnagar på det och får i sig av det. 

Hängmattor och kojor har jag virkat av vanligt yllegarn som varit 75-100 % ylle. Ju renare ylle, desto bättre fungerar det både då det är kallt och varmt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Ruber]
2013-10-31 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så här blev min första lekkoja! Vad säger rävarna?

Annons:
Littlem
2013-10-31 22:07
#7

Ojojoj!  Där lär dina muslingar ha skoj :)

Grodan
2013-10-31 22:42
#8

#6 LOL… rävarna?

Jag är pysslig supermycket… inte ett dugg tyvärr… Fast har jag tillgång till verktyg och trä då kan jag börja bygga saker faktiskt… det har hänt att jag byggt en och annan kaninbur, råttagilityhinder, lekställningar till möss mm…

Men jag har varit pysslig. Jag har byggt en del leksaker.

Toarullspyramider tycker jag om att bygga, men jag häftar ihop dem eller binder ihop med snöre.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ruber]
2013-11-01 08:45
#9

Har du någon bild på toarullspyramid? Det lät skoj!

[Ruber]
2013-11-01 08:59
#10

Funderar oxå om skumgummi, dvs polyeter är gångbart. Det är ju inte naturligt, men är det skadligt på något sätt? Vore bra ha under högre byggen, utifall att någon ger sig ut över kanten…Förresten, vad är högt för en mus? Kan de hoppa 10 eller 30 cm?

Galenidjur
2013-11-01 14:56
#11

#10 

Tror inte möss hoppar ner från högre höjder självmant, utan att det då snarare handlar om att de tappat greppet och ramlar. Hur ett fall går beror ju mycket på hur musen faller och vad den landar på, men 10 cm är verkligen ingenting tycker jag…30 cm borde inte heller vara jätteilla (beroende på vad den landar på.)  

En av mina sträckte sig lite för långt ut över burkanten en gång (hon stod på taket) och ramlade då rakt ner på bordet (ca 30 cm fall) och hon klarade sig utan problem.

Dock ska man ju alltid, så långt det är möjligt, minska risken för fall.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Upp till toppen
Annons: