Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 383 ggr
[Ruber]
11/3/13, 9:29 AM

Får det lov att vara ljust?

Om möss fick välja, hur skulle de vilja ha med ljuset under dygnet? Jag bor i en etta så de kommer att "vara med" mest hela tiden och således i princip följa min dygnsrytm, upp vid kl 6-8, ner vid 22-24.Sover de dagen när jag är borta, dvs ska jag ha gardinen nere? Bör de ha/inte ha lampa vid buren som lyser in? Om ja, när bör den lysa?

Annons:
[Iyen]
11/3/13, 9:58 AM
#1

Mitt svar är: Möss är anpassningsbara djur.

[Ruber]
11/3/13, 10:06 AM
#2

Växterna vill nog ändå ha dagsljus…så mössen får väl krypa in i husen och sova isåfall :-)

KickiG
11/3/13, 7:04 PM
#3

Mina möss brukar vara i farten tidigt på morgonen, ca kl 5-8 och sova hela dagen fram till ca kl 18-19 på kvällen. Då grejar de en stund, tar en tupplur och så brukar det vara full fart i buren igen ca kl 22-23 när jag lägger mig. På natten (säger de som varit hos mig och vaknar och hör mössen) grejas det också ganska mycket. Så jag tror inte att mössen är så beroende av när jag är vaken, de följer sin egen dygnsrytm. De verkar inte heller bry sig så mycket om ifall det är ljust eller mörkt. Det enda jag är noga med är att buren inte står i gassande solsken.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Ruber]
11/3/13, 7:22 PM
#4

Kul!Ja, greja kan man ju närsomhelst…:-D Brukar dina möss ha samma rytm sinsemellan, dvs gör de saker tillsammans, eller alla lever sitt eget liv?

KickiG
11/3/13, 7:31 PM
#5

#4 Både ja och nej. De grejar ofta tillsammans, men de kan också greja på var sitt håll i buren. Eller så grejar den ena och den andra sover. Men på det stora hela håller de samma rytm sinsemellan. Grundregeln för dem är att på dagen sover man ifall inte någon människa envisas med att börja städa bur, eller liknande just då.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Minoth
11/6/13, 2:56 PM
#6

Jag hade ledbelysning över mina burar som gick på timer. tändes nio på morgonen och släktes elva på kvällen (14 timmar). på vintern drog jag ner på antalet timmar. Då får dom en fast dygnsrytm vilket jag tror är jättebra.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Upp till toppen
Annons: