Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 876 ggr
[Ruber]
11/13/13, 11:49 PM

Rengöra träsaker?

Undrar om träsaker är engångsmaterial? Dvs efter ettpar veckor då de börjar lukta, är det bara och slänga eller går det att göra rent? Har för mig att man inte kan tvätta obehandlad trä, att det sugs in…

Annons:
Sugar Mist
11/14/13, 12:17 AM
#1

Jag låter det stå ute i garage eller dylikt och låta det luftas, ta in det och lägga på torrt ställe i en månad och om det fortfarande luktar slängs det.

-

[Iyen]
11/14/13, 1:14 AM
#2

Jag tror det beror på lite vad det är. Tex en klätterställning eller ett tak på ett hus där taket agerat toalett :P Steg ett-skrubba med varmt vattenboch grön eller gulsåpa. Steg två- igen Igen Igen Ugnen tills det är torrt och lite till :P så varmt som man vågar Lukar det fortfarande? Och det är något man har kärt, då skulle jag prova att dränka det i ytsprit… Alt torkat med en fuktig trasa blandat ättika och vatten. Om inte det funkar och man verkligen vill ha kvar prylen, då skulle jag kanske invistera i någon av alla dessa luktagott produkterna som säljs i djurbutiker.

Sugar Mist
11/14/13, 2:12 AM
#3

#2 Eller… Så köper man en ny, likadan!! :O

-

KickiG
11/14/13, 7:28 AM
#4

Obehandlat trä är svårare att tvätta. Vatten tränger in i det, och det gör också kiss och annan smuts.

Skrubba skrubba skrubba är vad som gäller. Jag vet en del som slänger in grejerna i diskmaskinen och kör ett program utan diskmedel.

Det viktigaste är nog tror jag sedan att låta det torka väl och länge. Endel trägrejer har också andra material i sig som man måste ta hänsyn till. Hade en koja vars kortändar var något korkliknande material. De klarade inte av den grundliga rengöringen, före kortändarna var torra på djupet hade de börjat mögla på ytan.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Velinga1984
11/14/13, 8:58 AM
#5

De få träsaker som jag vill ha kvar brukar jag köra ytdesinfektion på , och låta det torka ordentligt innan mössen får tillbaka det.

[Ruber]
11/14/13, 12:31 PM
#6

Oh, bra, det är värt att prova! Verkar som de föredrar trähus framför plasthusen. Jag kanske får köpa fler trähus så jag kan byta medans andra står på torkning och förhoppningsvis kan återanvändas… :D

Annons:
Emmaslindh
11/14/13, 2:46 PM
#7

Jag strör lite av detta på det området av huset som luktar äckligt. Ska huset även byta inneboende så kör jag den i ugnen, sprayar desinfektion på och låter stå på vädring (eftersom desinf. luktar mycket) innan jag ger det till de nya djuren. :) Men oftast får nya djur helt nytt hus istället.

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Grodan
11/14/13, 5:48 PM
#8

Engångsmaterial kanske det inte är, men speciellt varaktigt är det inte.

En fd uppfödarkollega brukade tvätta sina trähus i klorin, hon påstod att det dödade mkt bakterier och tog bort lukt. Jag har inte provat. Jag kör med kartonger. Det är slit och släng och jag har några snälla människor som samlar åt mig så det är billigt också.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ruber]
11/14/13, 8:59 PM
#9

Klorin luktar ännu värre än kiss o är dessutom miljöskadligt ;( Äggkartongen älskade de ända tills jag lyfte upp dem i det vid städning :P. Har oxå fått kartonger av grannar, nu har man blivit kvarterets toktant!

Grodan
11/19/13, 6:31 AM
#10

#9 Ja, jag vet. Därför jag själv aldrig testat det. Jag har inte sånt hemma. Det var mer en anekdot typ… 😉


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: