Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 510 ggr
Niji
2013-11-17 19:43

Hjälp!

Hejsan!
Jag har tänkt att lite smått föda upp möss men jag har aldrig gjort det innan… Har någon något tips? Jag är 15 år gammal och har själv ansvaret för mössen! Jag har två stycken nu och båda är parade då dom blev det innan jag köpte dom.

Mind of a queen, heart of a warrior

Annons:
L8sson
2013-11-17 22:43
#1

Hej. Varför ska du avla? Och vad ska du avla på, någon specifik inriktning? 
Om dina möss nu är parade redan så kommer du få testa på att ta hand om ungar, se till så mammorna mår bra och mata på ordentligt så de inte äter upp ungarna osv. 

Sedan ska ungarna födas upp för att sedan hitta nya hem om du inte ska spara alla. Oftast så får man inte ungarna sålda direkt och i vissa fall kanske man inte får de sålda alls. Det är sånt man får räkna med :)

Niji
2013-11-18 10:12
#2

Hej

Jag vill liksom ha något att arbeta med och eftersom jag är 15 så finns det inte så mycket jobb och jag älskar möss och vill gärna arbeta med dom. Jag hade väll inte direkt avla på någon direkt inriktning då mina honor är köpta från en affär och inte någon "privat" uppfödare. Där jag köpte dom så tar dom även emot ungar i alla åldrar. Och om det blir några ungar nu så tänkte jag behålla en som jag lär mig av och som kanske kan hjälpa mig. 

Jag har läst på olika sidor och kollat runt lite hos mus uppfödare och så och jag har två burar så när jag märker att dom är gravida så får dom bo var för sig. Just nu så delar dom bur och det går bra :)

Mind of a queen, heart of a warrior

[cessi]
2013-11-18 10:43
#3

Jag skulle helt ärligt inte avla på möss som är köpta från djuraffär. Nu avlar jag inte över huvud taget och borde kanske därför inte lägga mig i, men som jag förstått det så är det dumt eftersom att du troligen inte vet någonting om mössens gener osv. Hur är deras föräldrar? Temperament? Vilka eventuella sjukdomar finns bakåt? Sådant är mig veterligen viktigt om man ska bedriva seriös avel. Likaså satsar de flesta seriösa uppfödare på specifika hårlag/färger osv.

Hoppas någon uppfödare kan ge dig mer råd, men som sagt så tycker jag att om du ska bedriva avel så ska du satsa på att avla på möss där du känner till deras bakgrund. Lycka till och hopaps du inte tar illa upp av detta svar 🌺

KickiG
2013-11-18 10:48
#4

#2 Har inte riktigt tid att skriva långt svar just nu, men om du vill föda upp möss för att förtjäna pengar, så kommer det tyvärr inte att fungera. Honorna behöver bra mat när de är dräktiga och också sedan när de diar. Har man flera möss går det åt mera spånor. Man måste räkna med att ha pengar över till möjliga veterinärbesök och mediciner. Många små möss äter en hel del mat. I slutänden så får man inte så mycket pengar för en mus. 

Som L8sson skriver i #1 så måste man också räkna med att alla ungar inte blir sålda genast. Jag tror inte att djuraffären tar emot hur många möss som helst heller, även om de tar emot möss i olika åldrar. Vid 4 veckors ålder bör du sära på honor och hanar, och hanarna kan kanske inte sitta i samma bur. Då behöver du köpa så många burar att de räcker till åt alla.

Det finns många fina trådar och Artiklar här på mus i fokus som handlar om att avla och föda upp möss. Jag rekommenderar att du läser dem.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: