Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 780 ggr
cyberkise
11/20/13, 11:23 PM

Rossel

Har upptäckt att en utav mina unga möss rosslar. Jag proppar dem fulla nu med grönsaker, fisk osv i hopp om att det ska ge med sig.
Jag kan tillägga att den första tiden som de var här så hade djuraffären slut på alspån, så jag köpte illa tvunget kutterspån som nödlösning.
(Detta är nu utbytt till alspån)

Till min fråga nu, är det någon som haft en rossel-mus som levt ett långt och bra liv trots Rossel? För hon verkar pigg, rör på sig och äter som vanligt. Verkar bara snäppet slöare än sin syster (som är rosselfri), men så var hon även innan hon började rossla.

Annons:
Emmaslindh
11/20/13, 11:25 PM
#1

Sätter min tass här då mina pinglor också kämpar för att bli av med Rossel just nu.. !

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Grodan
11/20/13, 11:45 PM
#2

Jag har inte haft någon mus som rosslat 7/24 som levt länge. Jag har en hane nu som rosslar ibland, sist i september… och han är 1 år 8 mån ca

Tyvärr har de flesta av mina möss fått akut svår Rossel som de blivit jättesjuka av…

Däremot har jag haft råttor som rosslat längre tid, till synes i mkt bra kondition och blivit gamla


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

cyberkise
11/21/13, 1:21 AM
#3

Det var tråkigt att höra. Jag har inte varit med om en rosslande mus förrän nu, så himla trist med envisa sjukdomar. 
Hon rosslar någon enstaka minut vid nåt tillfälle om dagen, och då är det ett kvittrande/tjattrande ljud.

Grodan
11/21/13, 1:49 AM
#4

#3 Det låter inte så allvarligt. Hur ser hon ut för övrigt i päls, hull och muskler? Hur andas hon?

Det är ju beroende på om man har någon bur med en flock möss eller om man har uppfödning. I en uppfödning är det rörligt och aktivt, flockkonstellationer ändras ideligen och man skaffar nya möss emellanåt… Möss i en uppfödning löper större risk att smittas av nya saker än en stabil flock. Givetvis kan ju en introduktion av ny flockmedlem innebära nya smittor.

Hur är det med din flock?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

cyberkise
11/21/13, 11:22 AM
#5

De bor 2 systrar tillsammans, det var en tjej som föder upp möss som var och lämnade in sina 6 veckors musbebisar till djuraffären, och då kunde inte jag låta bli att haffa två med en gång. För hon verkade seriös, och alla mössen såg riktigt fräscha och fina ut. Väldigt tät och fin päls, mycket sociala. 

Hemma hade jag redan en ensam, äldre tant-mus som nyligen förlorade sin burskompis. De nya mössen har fått träffa henne på en plan yta, luktat på henne och sådär. Men jag tänker inte sätta ihop dem.

Kan hon ha blivit smittad av någon bakterie enbart av att ha träffat den äldre musen utanför buren? Den andra unga musen är frisk som en nötkärna. Det är svårt att prata om "hull" på såhär pass unga möss, men den som rosslar är något mindre än den friska musen. Men päls/ögon osv ser mycket fina ut på den som rosslar. Dock så märkte jag rosslet först för någon vecka sedan.
(De har bott hos mig ca 2 veckor)

cyberkise
11/24/13, 12:00 PM
#6

Update:
Jag började ge mössen en riktig dunderkur, de fick färska grönsaker varje dag så som broccoli, morot, gurka och tomat. Jag har även gett dem gamla strumpor och benvärmare att boa med så att de håller sig varma.

Och vet ni vad? 3 dagar nu utan att jag har hört _ETT ENDA_ Rossel! Inte det allra minsta. Musen som rosslade verkar också vara lite piggare. Kan ju vara en tillfällighet men jag får hålla alla tummar och tår på att det har blivit en förbättring!! 😃

Annons:
Grodan
11/24/13, 8:32 PM
#7

#6 Precis! Mat är bästa "medicinen"!!! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: