Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1079 ggr
[Tilde!]
11/23/13, 8:05 PM

Knasig fråga:tam + vild mus

Dökupp en knasig fråga i mitt huvud: Kan man ha en vild mus med en tam mus i en bur? Eller biter de ihjäl varrandra? Skulle det inte bli typ halv Agouti då? Hmm..

Annons:
Sugar Mist
11/23/13, 8:10 PM
#1

Vilda möss får man inte ha öht.

-

Lupin
11/23/13, 9:00 PM
#2

Det här är bara min snabba tanke om det.

Jag skulle tro att att en vilda skulle snabbt bita ihjäl den tama och sen ganska fort dö av stress. Men som sagt det är min tanke.

www.vovvensdagis.se

VStromberg
11/23/13, 9:02 PM
#3

Olagligt.

Vad menar du med halvagouti?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Tilde!]
11/23/13, 10:22 PM
#4

Vet att det är olagligt att fånga in och stressa en vild mus. Skulle ju aldrig göra det själv men var bara en tanke som dök upp. #3 Japp.är inte så bra på musfärger nuförtiden.

VStromberg
11/23/13, 10:38 PM
#5

Men vad menar du med halv agouti?

En vild mus är homozygot agouti (AA)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Tilde!]
11/23/13, 10:44 PM
#6

#5 Ja, menar halv Agouti. Wow, minns när jag kunde xom där AABbCC.. :3 haha

Annons:
Sugar Mist
11/23/13, 10:49 PM
#7

#6 Men VAD menar du med halv augoti?!

-

[Tilde!]
11/23/13, 10:50 PM
#8

Finns det fler halv aguoti?? Haha, som sagt inte bra med färger..

VStromberg
11/23/13, 10:52 PM
#9

Det finns INGET som heter halv agouti, vi fattar inte vad du menar.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Tilde!]
11/23/13, 10:55 PM
#10

Okej, men om pappa mus är agouti, och mamma(den tama) är nån annan färg. Är vild agouti exakt samma som tam agouti? Båda är ju agouti men den tama agouti färgen kanske har ändrats genom aguoti aveln?

Sugar Mist
11/23/13, 10:56 PM
#11

-facepalm-

-

VStromberg
11/24/13, 12:45 AM
#12

Nej, det är samma agouti. Om mamma mus är homozygot agouti (vild t.ex), (AA), och pappan är t.ex svart (aa), så blir alla ungar heterozygota agouti (Aa).

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
11/24/13, 8:38 PM
#13

#10 Nyansen kan vara olika givetvis. Även vilda möss har många olika utseenden både typmässigt och färgmässigt. De vilda mössen kan vara allt från cinnamonaktiga i till gråaktiga i sin agoutifärgsnyans. Sällan är de dock "golden agouti" - den nyans som vi vill ha våra tammöss agoutinyans.

Jag skulle mest oroa mig för smittor.

Och att ungarna blir mkt vilda och räddhågsna.

Men att avla in vildmus är inget nytt, det pysslar några stora uppfödare med i bland annat Holland.

I England är man dock noga med att inte avla in vildmus och jag hoppas verkligen att flera tammusägare/uppfödare bojkottar de som blandar in vildmus i sina linjer. När jag fick reda på det blev jag mkt besviken och framöver kommer jag inte att köpa in djur från de som gör på det viset.

Sedan undrar jag också Tilde! varför du avreggat dig från iFokus. Det smärtar mig oerhört att du inte finns här längre.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[cessi]
11/25/13, 4:00 PM
#14

Kan förstå att hon avreggade sig, reagerade på stämningen här direkt jag läste tråden… Hoppas hon kommer tillbaka 😮🌺

Grodan
11/25/13, 4:59 PM
#15

#14 😕Tror du att hon avreggade sig för den HÄR tråden?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
11/25/13, 6:03 PM
#16

Nej alltså det kan man ju inte veta, men det kändes bara som att hon ställde en "dum" fråga (om nu ngn fråga är dum) och sen fick onödigt hårda svar tillbaka… Eller så är det bara jag som tolkade konversationen så, det är ju alltid svårt att läsa internetspråk rätt…

Det kan ju såklart vara av andra skäl!

Grodan
11/27/13, 10:05 PM
#17

#16 Önskar Tilde! kunde komma tillbaka eller maila mig (gerodean200@yahoo.com) och berätta!

Tycker någon annan än cessi att svaren Tilde! fått var hårda? Varför har ni då inte klickat på "Anmäl"?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Galenidjur
11/28/13, 3:49 PM
#18

17# jag instämmer med #16

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Grodan
11/29/13, 3:51 PM
#19

Den här tråden blev till när jag var borta några dagar, och jag är väldigt ledsen över det här.

Jag anser att vi alla medlemmar tillsammans skall se till att alla trivs.  Ser vi mobbing måste vi alla ingripa!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
11/29/13, 3:58 PM
#20

Det är som sagt svårt att veta var gränsen går och hur man ska tolka diskussioner på internet. En diskussion kan t.ex. upplevas som hård enbart för att folk inte använder smileys. Jämför t.ex. följande meningar:

1. Du är så konstig Skämtar

2. Du är så konstig!

3. Du är så konstig…

Samma ord har använts, men tack vare smileyn i exempel 1 skulle jag tolka det som att personen skämtar eller säger det på ett inte så allvarligt sätt. Exempel 2 är redan lite hårdare, men framför allt exempel 3 känns elakt, bara för att man använt flera punkter efter varandra.

Vissa tycker smileys är fjantiga, jag älskar smileys för de kan uttrycka känslor som vi bakom dataskärmen annars inte ser 🙂

Annons:
Grodan
11/29/13, 4:01 PM
#21

#20 Jag älskar också smajlisar ❤️😃

Men till det du skriver cessi. Personangrepp är inte tillåtet på officiella forum, så "Du är konstig…" är ev inte så passande… obs att jag inte är expert på detta… 

Igår hörde jag tydligt en formulering i en tv-serie som jag gillade

"jag dömer dig inte, utan observerar bara ditt beteende"…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[cessi]
11/30/13, 3:10 PM
#22

Nej jag vet, jag skulle inte skriva så på ett forum ö.h.t., men jag ville bara ge ett ganska extremt exempel på hur meningar kan tolkas så olika och hur egentligen samma sak man säger blir annorlunda med smileysar. Brukar säga "du är konstig" till min sambo ibland, men face to face så fattar han ju att jag skämtar. Det skulle han nog inte göra på internet 😉

Sugar Mist
11/30/13, 7:56 PM
#23

Till 80% av tiden sitter jag vid en ipad och skriver och här finns inga smileys, ska man ha det måste man krångla mycket och allt blir knasigt på skärmen. Därför använder jag sällan smileys.

-

KickiG
12/1/13, 9:35 AM
#24

#23 På den gamla goda tiden, före smileys blev såna fina gula runda ansikten så såg de bara ut som tecken. Jag skriver fortfarande smileys som : - ) (utan mellanslag då) eftersom det går snabbare för mig att göra så än att leta rätt på rätt smiley i en lista. Vissa program ändrar om det till en riktig smiley, andra lämnar det som "kolon-bindestreck-parentes slut.  :-)

Ibland är det svårt att på ett diskussionsforum eller en chatt exakt veta om en person skämtar eller är arg, just för att man tappar väldigt mycket då man inte ser samtalsparternas ansiktsuttryck.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Sugar Mist
12/1/13, 10:19 AM
#25

#24 Mitt val att använda smiley eller ej kvarstår ändå. Jag känner inte att jag behöver använda ":)" eller "🙂" i  varenda mening/inlägg, jag gör helt enkelt inte det. Jag tycker vissa smileys såsom xD, ;), :) osv. kan användas ibland, i trådar som är halvseriösa, så som klottertråden som ett exempel, eller i olika chattar, men i vanliga inlägg? Nja. Sedan håller jag ju till mer på Hundar iFokus och är är det ganska hårt på så mina inlägg som uppfattas som rosa sockervadd där kan nog uppfattas som stenkastning här. 

För övrigt tror jag inte TS lämnade iFokus på grund av den här tråden då den inte är taskig öht, den är ruskigt snäll om man jämför med andra trådar som skrivs på olika forum. Dessutom så har jag för mig att TS skrivit andra trådar på andra forum som helt klart kunde ha varit anledningar till att TS avslutat sitt konto.

-

Upp till toppen
Annons: