Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 1092 ggr
Jamie+Engla
2013-11-25 22:26

levande föda i utbildningen?

Fick höra idag att de matat ormar med levande råttor och möss i skolan. Undrar faktiskt om detta fortfarande är ok? Eller de kanske är ok i utbildningssyfte? Natur och jordbruks Gymnasie

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Zabbio
2013-11-25 22:30
#1

Det är lagligt att fodra med levande. Står ''bör'' i lagstiftningen, har jag för mig. Det finns de (ganska få) ormar som vägrar äta annat än levande.

Men de flesta med reptil vill hellre ge dött pga ormarnas säkerhet. Kan gissa att man ska kunna det om man ska lära sig ta hand om reptiler?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Emmaslindh
2013-11-26 00:02
#2

Här har du Jordbruksverkets information ang. levande föda. 

Citerar "Enligt jordbruksverkets uppfattning är utfodring med levande föda inte förenligt med 2 och 4 §§ djurskyddslagen och därmed är det förbjudet

Jag har också gått naturbruk och vi fick inte mata ormar eller övriga reptiler med levande föda. Utbildningssyfte eller inte borde inte göra någon skillnad - bytesdjuret får fortfarande lida. 🤔

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Zabbio
2013-11-26 09:51
#3

#2 Itressant. Har inte läst texten själv men läste en diskussion om ämnet inne på reptiler iFokus, där var de övertygade om att det stod ''bör'' eller på annat sätt gjorde det ok vid vissa tillfällen.

Skönt om det inte är så ju :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VStromberg
2013-11-26 20:34
#4

Fast om ormarna vägrar dött så är levande OK. Synd om ormen ifall den blir biten dock. Ormar läker inte särskilt bra..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

ajanki
2013-11-26 21:25
#5

Nej, det är inte okej med levande om ormarna vägrar äta dött, det finns  sätt att få dom att äta dött.

Så synd om den livrädda musen som håller på att bli uppäten bits…

VStromberg
2013-11-26 21:53
#6

Hur lyckas man att få ormen äta levande om den vägrar dött? Snälla Ajanki, kan inte du berätta det för mig? Funkar tyvärr inte alltid med orm som gått i 5 år och bara käkat levande. När den vägrar så länge så att den är smal som ett skosnöre måste man ge levande. Annars är det djurplågeri.

Musen hinner aldrig blir rädd.. Never ever..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Galenidjur
2013-11-26 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 Fast det står i lagen att det inte är tillåtet, oavsett om ormen vägrar dött eller inte. Man kan ju ifrågasätta varför man nödvändigtvis måste hålla sånna reptiler (alltså de som vägrar dött) som husdjur överhuvudtaget faktiskt. Varför ha ett husdjur som gör att man kontinuerligt måste  få andra djur att lida? Och innan du säger emot, hur vet du att foderdjuret inte lider/ blir rädd?

jag är verkligen ingen expert, men det står ju faktiskt såhär om man klickar på länken i #2

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

VStromberg
2013-11-27 01:22
#8

#7 Fast om man ska dra det till den nivån. Då kan vi ju göra oss av med alla katter och hundar i hela Sverige. Hur tror du att kossan mår, som vovven käkar på i sin lilla torrfoderkula?

Köper man importdjur från länder där det är lagligt att mata med levande så får man räkna med att dom vägrar dött. Och då får man lov att mata med levande.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Egmont
2013-11-27 09:37
#9

Jag tror inte torrfoderkulan lider nämnvärt. Om nu ingen talat om det för dej nakenmuffen så är kossan redan död då den hamnar i kulan. Och om de djuren som importeras från länder där det är lagligt bara äter levande så borde man sluta importera från dessa länder. Ganska enkelt sätt för jordbruksverket att stoppa detta. Dessutom så är det ju ägarens fel om ormen blir mager om de skaffar en orm från ett land där de matar sina ormar på ett för Sverige olagligt sätt. Javisst är det synd om ormen som läker dåligt för att den har en ägare som är så dum att den sätter ner ett levande byte till den, och som dessutom i och med detta är kriminell.

KickiG
2013-11-27 10:04
#10

Nu skulle jag vilja be att alla här lite tänker på tonen kommentarerna i den här tråden. 

Jag har nyss skickat en förfrågan till Jordbruksverket och bett om deras åsikt i den här frågan. Jag lägger in den här i tråden så fort jag fått svar från dem.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Galenidjur
2013-11-27 10:19
#11

#9 där snodde du mina ord egmont haha.

#7 "och då får man lov att mata med levande"  nej, man får aldrig lov att mata med levande. Enligt lagen är det alltid olagligt (finns inga undantag) att ge sin reptil ett levande djur (förutom insekter tror jag?). Och precis som Egmont påpekar, varför ska man importera från dessa länder överhuvudtaget då? Varför kan man inte ställa kravet att djuret måste kunna äta redan död föda annars köper man det inte? 

Fortsätter folk att köpa djur som vägrar dött, utan att ifrågasätta detta, kommer folk i de länder där det är lagligt aldrig sluta sälja sånna djur. 

Och det kommer ju definitivt inte bli olagligt med levande föda i dessa länder om man inte börjar ifrågasätta…

10# Äsch då.  Det är ju svårt att tyda tonläge när man bara läser en text, men jag vet att jag åtminstone inte sitter här bakom min skärm och försöker skapa bråk. Jag försöker bara förstå vad de som inte tycker som jag har för argument 🙂 Bara för att man debatterar nånting betyder inte det att man är arg!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

VStromberg
2013-11-27 12:54
#12

#9 Jag citerar "Varför ha ett husdjur som gör att man kontinuerligt måste  få andra djur att lida?" Och jo, den där kossan i torrfoderkulan har förmodligen lidit extremt.

Jag mejlade och frågade jordbruksverket och fick detta svaret;

Hej Viktoria,

Jordbruksverket har tidigare gjort ett yttrande avseende detta som säger att det inte är tillåtet enligt djurskyddslagen att mata ormar med levande byten. Detta p.g.a.  att även foderdjur omfattas av 2 och 4 §§ djurskyddslagen (1988:534). Förutom att utfodring med levande djur kan orsaka onödigt lidande för foderdjuren när de inte dödas omedelbart, så kan även bytesdjur börja bita på ormen och skada denna.  Däremot är detta hittills inte prövat i domstol vad vi känner till.

Med vänliga hälsningar

Linda Andersson

image001

Linda Andersson
Enheten för sällskapsdjur
Jordbruksverket
Besöksadress: Vallgatan 8, S-551 82 Jönköping
Tfn 036-15 62 17 Mex

Linda.Andersson@jordbruksverket.se

www.jordbruksverket.se

"

Det är olagligt enligt djurskyddslagen, ja, men jag tror knappast att det skulle kunna ge en fällande dom i domstol (och det är ändå det som räknas), då man står mellan två olika brott mot djurskyddslagen - levande föda eller svält till döds.
Det skulle ändå vara rätt roligt att gå upp i domsolen med det.

Angående att importera djur som inte äter dött. Det vet man inte i förhand, säljaren kan ljuga etc. Vi måste importera andra avelsdjur, och det är nästan bara lilla landet lagom som har denna lagen att inte få lov att mata med levande.
Levande byten berikar reptilens liv. Dock föredrar jag dött, eftersom ormen annars kan bli rejält skadad.

Jag har skrivit ett ytterligare mejl med frågor till Linda Andersson på Jordbruksverket.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Grodan
2013-11-27 13:43
#13

Jag anser att en skola skall lära ut neutralt och värna om alla djurs värde, därför blir det snedvridet när det är såhär fortfarande att möss (och råttor) inte är annat än rovdjursmat.

Huruvida möss och råttor blir rädda, kan känna ångest osv så är det något som är mkt svårt att veta. Jag har skrivit om det i en annan tråd (skulle gärna vilja lägga in länken, men minns inte just nu vilken tråd det var), vad man tror, hur det ser ut, när musen sätts in till ormen… och vad vi ser och vad som eg sker är inte samma sak.

Men oavsett så anser jag att hanteringen av levande föda gör att mössen inte behandlas värdigt. De blir slit och släng. De är "bara" mat… och i många fall kan deras liv fram till de blir mat vara ett helsikke (har jag sett många gånger).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Ruber]
2013-11-27 16:46
#14

Jag förvånas över att det kan finnas empati för ormen men inte för möss! Båda är ju i likhet med oss djur med nervsystem och således förmåga att känna smärta/stress, trots att de inte kan berätta om det. Levande varelser överlever inte om de inte kan lära sig att undvika farliga/skadliga saker i omgivning, därför behövs smärtkänslighet. Vi har ju möjlighet att underkasta djuren vår vilja, dvs leva med oss isf i naturen. Frågan är om vi behöver hänsynslöst utnyttja denna möjlighet och orsaka lidande? En orm som inte äter död föda, kanske inte är tillräckligt anpassningsbar art för att passa somhusdjur…

VStromberg
2013-11-27 16:49
#15

#14 Så då ska man istället svälta och döda ormen?

Jag har empati både för möss och för ormar. Stödjer inte grossistuppfödning.
Vill allra helst att rovdjuren ska äta föda som dödats under goda omständigheter.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[cessi]
2013-11-27 17:23
#16

Det är sant att kossan som finns i torrfoder för hund förmodligen lidit innan den blev hundmat. Tycker dock inte riktigt att man kan jämföra detta lidande med att ge levande mat åt reptiler. I kossans fall är det vi människor som har ett ansvar att avliva djuret på bästa sätt (händer såklart inte alltid, men kossan avlivas i alla fall innan den ges som mat till både människor och djur). Att ge en orm ansvaret att döda sitt byte tycker jag är fel av flera skäl. Dels lider musen/råttan garanterat innan det dödas ( har inga vetenskapliga bevis för det men i min värld ser jag det som så) och dels kan vi människor inte påverka hur ormen tar livet av musen. Vi har ingen kontroll över denna process utan kan bara släppa ner bytet i buren och sen får ormen sköta resten. Känns inte schysst alls. Och så kan ju faktiskt ormen ta skada, som flera redan påpekat.

Sedan håller jag med Grodan när hon skriver att möss och råttor blir slit och släng-djur när de ges som levande mat till reptiler. Jag förstår att ormar måste matas med kött och att musen där fungerar som bra föda. Men att avliva musen innan den ges till ormen är enligt mig det enda rätta. Som djurägare har vi ansvar för hur vi utfodrar våra djur, i det vilda gäller någonting helt annat! Tigrar jagar också sitt byte i det vilda, men inte släpper vi in levande föda i deras burar för det..

[cessi]
2013-11-27 17:36
#17

För övrigt så tycker jag att detta är en riktigt intressant värdediskussion, påminner om mina gymnasielektioner i etik och moral 🙂

I de fall där ormen kräver levande föda för att överleva så ställs ju liv mot liv. Frågan är då vilket liv som värderas högst, ormens eller musens?

Jag förstår att ormägare inte vill att sitt djur ska dö av svält, det är ungefär lika självklart som att jag gör allt för att mata mina möss på bästa sätt. Jag är dock färgad av mitt musägarskap och ser därför även till musens bästa.

Sådär objektivt sett (om det nu går att se detta objektivt) så är dock frågan desto svårare. Musen eller ormen? Skulle vara intressant om någon som inte tycker om någondera djur skulle svara på detta 😉

En lösning är ju att sluta ha husdjur som kräver levande föda, då försvinner problemet. Kan dock inte säga hur detta skulle påverka ormbeståendet och aveln i Sverige. Visst avlar man väl på ormar?

VStromberg
2013-11-27 18:16
#18

#16,#17 Intressanta tankar!

Ja, man avlar på ormar i Sverige. :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Lamina
2013-11-27 19:03
#19

Fast alltså nä… Musen dör ju i vilket fall, så liv mot liv är det ju inte…

Jag älskar ju såklart möss. Men jag tycker om ormar också. Skulle gärna vilja ha en. Men även om jag inte hade tyckt om ormar så hade jag ändå rent etiskt tyckt att ormens liv är betydligt viktigare än hurvida musen plågas några sekunder extra för att den ges levande till ormen. Helt ärligt tror jag inte att dom möss man köper frysta har dött på ett så mycket bättre sätt iaf.

MEN, det finns ett men här. Jag vet att det inte bara går att skylla ifrån sig på att "ormen har alltid ätit levande och kan inte läras att äta dött". Det finns dom fall då det är sant. Men oftast så kan man, bara man har kunskapen och envisheten till det, faktiskt lära dom flesta ormar att ta dött.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[cessi]
2013-11-27 19:54
#20

Nåjo, såklart den dör i alla fall, det har du visserligen rätt i. Jag tänkte mer liv i den meningen "livets värde". Alltså huruvida det är rätt att plåga en mus INNAN den dör för att ormen ska få mat.

Jag vet inte hur mössen som är frysta dödas (och vi får ju inte diskutera avlivningsmetoder här), men jag hoppas i alla fall att de mössen inte hinner känna någon rädsla eller smärt ens någon sekund… 😕

Annons:
VStromberg
2013-11-28 01:55
#21

#20 Då kan ju jag avslöja för dig att de mössen får lida och vara stressade LÄNGE…

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[cessi]
2013-11-28 08:44
#22

😕

Är det samma möss man ger levande/döda till ormar eller har de möss som ska ges som levande mat bättre levnadsförhållanden?

OliviaK
2013-11-28 10:06
#23

Ska man inte följa djurskyddslagen och jordbruksverkets riktlinjer angående hur man får ha ihjäl djur? Vad man har för djurhållning rent allmänt?

Upp till toppen
Annons: