Annons:
Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 943 ggr
Chinesecrestedlover
2013-11-30 16:24

Vanliga tammöss vs. Pygmémöss

Hej!

Jag hade ett antal möss (både honor och hanar) samt råttor (hanar) för många år sedan och saknar de små liven… men… nu har jag "hittat" pygmémöss och blivit nyfiken på dessa. 

Vad är de största skillnaderna mellan dessa och vanliga möss, förutom storleken då😉? 

Lämplig typ av bur? Hur stor bur behöver de ha? Ser deras matvanor annorlunda ut? Vad kostar de och var kan man få tag på dom? Är hanar eller honor att föredra?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Lamina
2013-12-01 09:21
#1

Största skillnaden är att pygmemöss mest är till för att titta på. Dom är inte domesticerade och väldigt svåra/omöjliga att få riktigt tama. En lämplig bur är ett akvarium eller terrarium, då dom är små nog att ta sig ur dom flesta gallerburar. Jag tycker man ska ha en rätt stor bur då man inte gärna kan ta ut mössen och aktivera dom. Resten av dina frågor kan jag tyvärr inte svara på. Men det dyker säkert upp någon som kan det förr eller senare.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[hamster-expert]
2013-12-01 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

har hört att de som #1 säger mest är tittardjur. Om du vill testa en ny sorts mus skulle du kunna testa taggmöss, de är väldigt smarta och inte särskilt rädda. Dock är det viktigt vart man köper de ifrån, för om de inte är bra uppfödda kan de vara aggressiva och rädda, och särskilt om de de kommer från grossister. Jag hade en taggmus förut och han var jätte mysig! Dock var han mer bestämd en en vanlig mus och hade mer integritets känsla.   Men han kunde vara lös i rummet och komma till en och han var väldigt fäst vid mig.

 Är verkligen glad att jag haft honom. Han bodde själv fast de egentligen ska bo flera, men det var för att han var ensam på djuraffären och 1,5 år och jag vågade inte köpa en till åt honom ifall om deskulle kunde börja slåss. Han gillade inte mina hundar, men han ville gärna nosa på mina tammöss genom gallret även om de tyckte han var lite läskig. Han kunde också nosa genom gallret på min lugnaste dvärghamster hane. Han var en mycket speciell person och kollade en alltid rakt i ögonen, men sina gigantiska ögon! <3.

Har du funderat på gerbiler någon gång? De är generellt sätt snälla och mycket dagaktiva, men dock kanske inte lika smarta som råttor och möss.

Både pgmemöss och taggmöss kan vara svåra att få tag i om du inte vill ha från grossist förstås. Men du kanske kan ta in några från någon uppfödning i Finland eller Danmark. Tror inte att det finns någon uppfödning med sådana i Sverige. Men ibland ser man ungar till salu på iFokus. Du kan kolla på exotiska djur i iFokus!

Här är en bild på taggmusen Robin!

Upp till toppen
Annons: