Annons:
Etikettermatutfodring
Läst 689 ggr
Casper
2013-12-01 13:52

Maten

Känner att jag är lite av banan vad gäller maten. Kan de äta lagad mat utan att de blir sjuka? Om det inte är kryddat såklart, det förstår jag att det inte är bra.

Hur är det med alfalfagroddar, hirskolvar, persilja, palsternacka, kålrot, jordnötter (oskalade och osaltade givetvis) och riskakor?

Annons:
[cessi]
2013-12-01 13:57
#1

Lagad mat som är osaltad/okryddad kan de äta, men det är ju alltid bättre att ge rått eftersom det är nyttigare.

Jordnötter är väldigt feta och riskakor innehåller inte så mycket näring men borde gå bra så vitt jag vet. De andra sakerna får någon annan svara på :)

[cessi]
2013-12-01 13:58
#2

Strunta i vad jag sa angående jordnötter, så här skriver Grodan i en annan tråd:

"Ja, jordnötter kan vara farligt av flera olika anledningar. Dels så innehåller det ett fett som kan framkalla hjärtinfarkt - på detta finns forskningsresultat. Sedan sägs det även innehålla, och detta har jag inga vetenskapliga bevis för, ämnen förstör viktiga enzymer och vitamin A i kroppen.

Vidare sägs det att böner och nötter aldrig ska ges råa, utan lätt rostade. Men vi får helt enkelt ta och undersöka denna sak. Jag har själv en kost bestående av mycket nötter så jag har sett det som helt naturligt att äta rå mandel, pecan, valnöt, cashew, solrosfrö etc…"

Casper
2013-12-01 20:42
#3

Ok, jordnötterna får vara då! Tack för hjälpen!

Grodan
2013-12-02 18:40
#4

#2 ❤️

Jordnötter är inget man ska mata med dagligen, varken människor, möss eller råttor (eftersom försök gjorts på oss tre arter där man fastställt att hög konsumtion av jordnötter kan leda till hjärtinfarkt). Beakta dock att jordnötssmör (innehållande jordnötter, salt, olja/fett och druvsocker) kan vara bra att ha hemma ifall du behöver få i din mus nyttiga oljor och fett snabbt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: