Annons:
Etiketttävlingar
Läst 759 ggr
ajanki
12/2/13, 8:53 AM

Månadens mus Januari 2014

Posta bidrag - ladda upp foto och skriv berättelse om musen - i denna tråd till och med 25/12

Varje månad har vi en tävling: månadens mus. Medlemmar på mus-ifokus deltar genom att bifoga ett foto på sin mus samt skriver en personlig berättelse om den. Vid årets slut koras någon av månadsmössen till årets mus.

Regler:

  • Endast ett bidrag per person.
  • Välj ett foto som är minst >>>>800x600 pixlar<<<< - det vill säga inte för litet foto, då det blir svårt att bedöma och se små bilder. Större går bra då det skalas ner till 800x600.
  • Musarter som får delta: tammus, taggmus, natal, zebramus och pygmemus.
  • Flera möss får finnas på bilden men vi ser helst att det endast är en mus iFokus för att visa och berätta om denna speciella individ.
  • Personlig berättelse på minst 2 meningar eller 500 ord.
  • Månadens mus avgörs genom röstning av medlemmarna - denna vinner ära i all evighet

Erat bidrag lägger ni i den här tråden ända fram till den 25/12

(omröstning sker sedan endast till den sista i månaden)

Glöm inte den personliga berättelsen om din mus och lycka till!

Annons:
Galenidjur
12/3/13, 12:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Denna månad skulle jag vilja uppmärksamma Lucy just tack vare den stora utveckling denna lilla dam har gått igenom.

Lucy och hennes syster , Thymus, flyttade från den lokala djuraffären hem till mig i april i år och idag är hon en supermysig mat-tokig musdam på nio månader.  Men hon har inte alltid varit lätt att ha att göra med kan jag säga. Inte på något sätt.

Till skillnad från sin syster som gärna kom fram klättrade Lucy hellre runt i burtaket och tog komplicerade omvägar  för att undvika att gå på mig.  Inte heller kunde hon kontrollera sig när man höll fram en godisbit så ofta fick man små bett i fingrarna, vilket inte var så mysigt direkt! Men den värsta ovanan var vaktbeteendet. Efter ett tag började hon hoppa fram mot fingrarna och hugga i luften efter dem, vilket gjorde det mycket obehagligt att ha händerna inne buren. Ibland funderade jag t.o.m på om det var värt att ha kvar henne. Till och med ett bett i näsan lyckades hon ge mig den lilla!

Men så en dag i juli hände något som gav mig hopp. Lucy gick ensam runt i buren (Thymus sov) och jag satt bredvid och pratade med henne. Då klättrade hon plötsligt upp på burtaket och sträckte sig efter mig.  Jag höll då fram handen och direkt knödde hon sig in i min tröjärm! Jag blev jätteglad. Lucy, som alltid gjort allt för att undvika mig, sprang  nu runt i min tröja! Detta upprepades flera gånger efter den dagen och sakta men säkert blev hennes beteende  bara bättre och bättre.  

Idag är hon en mycket social och gosig individ och jag är så glad över hur fin hon blivit trots allt. Hon har lärt sig att slicka på fingrarna istället för att bita på dem om de smakar gott och hur mycket jag än rotar runt i buren rusar hon inte fram och hugger efter mig. Istället kommer hon glatt fram, inspekterar och klättrar på mina händer medan jag hållet på och grejar. Allt för att vara i vägen så mycket som möjligt, haha. Men det bästa är ändå när man kommer in i sitt rum efter en lång dag och hon, så fort hon hör mig, springer ut ur boet, klättrar upp på burkanten och sträcker sig efter mina händer för att bli upp-plockad. Det värmer mitt hjärta. Speciellt när jag tänker tillbaka på hur hon brukade vara. <3

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Emmaslindh
12/19/13, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här har vi fröken Rönnbär Molly mus!

Vad ska man säga om Molly? Hon är en mus som är väldigt rädd av sig, hon blir ofta rädd när man går förbi akvariet och springer o gömmer sig, men om man sätter sig vid det så vågar hon sig efter ett tag fram och hälsa. Hon är väldigt ordningsam av sig, medans systern Matilda slänger ihop ett bo med hö huller om buller och lägger sig rakt upp och ner på det, så väljer hon varsamt ut de höstrån hon tycker är mjuka nog och flätar ihop ett perfekt litet bo att sova i. 

Molly har förutom sin syster, en bästa kompis. Denna kompisen är ett gult lock ifrån ett juicepaket. Jag stoppade i det en gång med lite ärtor på, alltså med tanken att det skulle vara en tillfällig tallrik. Senare under dagen såg jag hur Molly lekte med detta locket, släpade runt på det och slängde iväg det för att sedan fånga det igen. När jag tog bort locket blev hon super orolig och letade runt efter det i nästan en timme innan jag insåg vad hon höll på med. Då fick hon tillbaka locket och gömde det direkt från mig i hennes bo… hihi! 

Molly är min lilla gostjej. Även om det tar ett tag innan hon vågar komma upp i handen, så är hon världens gosigaste när hon väl kommit upp på axeln. Hon ligger gärna i nacken eller tröjärmen och tar sig en varm och gosig tupplur! 

Bytte bild till denna istället, den är mer Molly😍

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: