Annons:
Etikettnamnförslag-namnförklaring
Läst 1768 ggr
KickiG
12/7/13, 9:36 PM

Varför heter din mus så?

Här dyker det ibland upp trådar med förfrågningar om tips på namn. Det fick mig att börja undra över varför folks möss heter det de heter. Finns det någon historia bakom namnen du valt?

Mina möss har lite olika historier/tankebanor bakom sina namn.

Först ut är mina två tanter, Smulan och Gnuttan, mina första möss. Tja, de var pyttesmå tyckte jag då. Smulan är rödbrun i pälsen (dominant yellow) och påminde mest om en brödsmula = Smulan. Gnuttan har samma färg som Smulan, men har även vita teckningar. En gnutta vitt i pälsen = Gnuttan.

Robyn fick sitt namn för första gången vi träffades klättrade hon upp i min huva och somnade där. Robin Hood = Robyn.

Mary har röda ögon = bloody red eye = bloody mary = Mary.

Nellie är lite skygg och är helst tillsammans med sin ena syster. Fick mig av någon anledning att tänka på flickan i filmen Nell. 

Amanda, tja, hon är väldigt livlig och grejar och alltid i farten. Har stött på två Amanda-människor i mitt liv som varit precis sådana…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Lamina
12/7/13, 10:45 PM
#1

Oj, jag undrar om jag ens har några möss just nu som jag döpt själv… Ja! Vårflickornas namn står jag bakom. Resten av mina möss hade faktiskt redan namn. Alla som sparades ur vårflickornas kull bor hos mig, så jag döpte dom. (Jag gör ingen hemlighet av att några av syskonen blev foder, då dom är från en foderuppfödare.) Vårtemat kommer av att dom föddes när längtan efter våren var som störst. Vilda för att hennes teckning är vild och otämjd. (Banded med nackfläck) Våga för att hon vågade gå mot strömmen och ha en helt annan färg än sina syskon. (Blue Agouti istället för Agouti och Black som sina systrar) Vackra för att hon är så vacker med sin satinglänsande päls. Vilja för att hon har ett så smalt band, hon såg verkligen ut att vilja ha ett lite bredare. Vänja för att jag kände att jag helt enkelt fick vänja mig med hennes inte fullt så lyckade band. Vädja var mest för att jag hade slut på namn. Man kan väl säga att hon vädjade till mig att få ett namn.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Galenidjur
12/7/13, 11:25 PM
#2

Lucy - Döpt efter "Lucy" - skelettet, som man tror var den första människan.
Orsak: Vet inte varför jag döpte henne efter hög med ben faktiskt., ibland får jag bara för mig saker haha. Men namnet är fint så why not 🙂

Thymus - Hade kunnat säga att hon är döpt efter det vetenskapliga namnet för "timjan" som just är "Thymus" …Det hade varit rätt fint…men självklart är min förklaring mycket konstigare än så, nämligen att : Hon är döpt efter Thymuskörteln (eller brässen, som den också kallas). Det är en körtel som spelar en stor roll i utvecklingen av immunsystemet, så speciellt för barn är den väldigt viktig.
Orsak: Letade efter ord som slutade på "mus" och "thyMUS" - körteln var det enda jag hittade.
   Först tänkte jag "nä, det där är för konstigt" , men jag hade inte något annat namn (och jag är värdelös på att komma på namn faktiskt) så tillsist blev det Thymus ändå. Nu tycker jag att det är lite coolt 😃 Hon är ju döpt efter nånting livsviktigt liksom!

Odile - Döpt efter svarta svanen i baletten "Svansjön."
Orsak - Såg att en person här på iFokus har "Odette"  som användarnamn och då kom jag att tänka på svansjön eftersom "Odette" är namnet på den vita svanen. Dock är inte Odile vit så hon fick namnet efter den svarta svanen istället haha (även om hon inte är svart då , men mörk iallafall :P) 

Zahida - Namnet ajanki döpte henne till, alltså det namn som står på stamtavlan. Jag tyckte det var så fint att jag inte bytte namn på henne när hon kom till mig :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

TheCottonCandy
12/7/13, 11:47 PM
#3

Egentligen finns det inte någon speciell historia bakom namnen jag har valt till mina möss. Döpte dem till det jag tyckte passade till dem. 

De flesta har faktiskt unisex namn (t.ex Freddie, Alex, Charlie osv) då jag tycker de namnen är gulliga och för att det är kul när folk som kommer och hälsar på dem då inte vet om det är kille eller tjej x3

[Iyen]
12/8/13, 12:20 AM
#4

Det står så på stamtavlan…
Jag har ingen fantasi!

Zoomus köpte jag från Zoo…

Pyretstylee
12/8/13, 7:12 AM
#5

Jag har väl egentligen inga speciella historier bakom namnen det ar mest varit att det var det namnet som dök upp. Nitro, Teo, Smilla, Silke och Lilja är dom som fått sitt namn så fort jag sett dom. Sen har vi Na'vi som hade det namnet när hon kom. Darius är en mus sambo egentligen inte ville att jag skulle hämta så för att göra honom lite gladare fick han bestämma namn. Spöket är vit med röda ögon och bara för att andra tycker hon är så läskig, trots att hon är ursöt så blev det Spöket :)

Http://minfyrbenta.wordpress.com

Velinga1984
12/8/13, 10:04 AM
#6

TAMs Underworld = Salta Katten (sonens namnval) On the road's DeSoto = Sota (ändring på DeSoto€ On the road's Dynamic 88 = Mia (ändring på Dynamic) "On the road's" Chevrolet = Eva (förkortning på Cheva) "On the road's" Catalina = Lina (förkortning på Catalina) Three Days Kelly = Isabell (sonens namnval) Resterande möss har sina stamtavlenamn till tilltalsnamn. Möss födda hos mig har än så länge bil-namn tex Alvis, Belvedere, Catalina etc. Jag försöker ge mina möss personliga namn men ibland fastnar jag för deras namn i stamtavlan.

Annons:
Casper
12/8/13, 1:23 PM
#7

Mina flickor heter Aniara och Beatrix, helt enkelt för att de ser ut att heta så! ❤️

jollycox
12/8/13, 6:46 PM
#8

Mina tre första flickor hette Poppy, Kosmo och Lucky star där dom bodde innan. Jag behöll Kosmo och ville ha något astrologiskt namn till dom andra också. Påväg hem bestämde jag och min syster att Poppy skulle heta Nova(Supernova) och sen letade jag stjärnnamn på internet och hittade Vega(stjärna) och jag hade också redan Vega uppskrivet på min djurnamnslista så det fick det bli.

Emmett hette Emmett och jag gillade det. Tänkte först byta men han fick behålla det.
Jackson hette Jasper men det gillade jag inte. Jag gillade Jackson och hade det uppskrivet på min djurnamnslista och han passar att heta Jackson.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jessicahagstrom94
12/8/13, 11:15 PM
#9

Mina möss hette Ping och Pång, ärligt talat har jag ingen aning om varför.😃

Lottavo
12/9/13, 10:51 AM
#10

Vi har en Pärlan - hennes första kompis hette Snäckan…

Sen har vi Marshmallowsen - hon är vit…

Mumsmumsen - brun, burkompis med Marshmallowsen…

Ruby - en siames med rubinröda ögon…

och en liten Shmii - hon har fått behålla sitt ursprungliga namn.

( Kan tilläggas att vi även har två dvärghamstrar vid namn Köttbullen och Makaronen… Köttbullen såg ut som en köttbulle ;) , och ad passar bättre till köttbullar än makaroner?)

[Ruber]
12/9/13, 5:32 PM
#11

Tittade på möss och notetade de första adjektiven som dök upp i huvudet. Det gav första bokstaven till namnet. (Pikkunen) Pexi, (Kloka) Keeva och (Tuffa) Tinko.

[Hejsan.]
12/9/13, 6:32 PM
#12

Lille skutt~ Lille, hon var sju veckor när vi köpte henne har jag gör mig, eller tio.. Skutt~ Hon satt i en godis låda, hon var popcorn då såsom skuttade 15 cm och upp på min arm, det ögonblicket fick hon döpas till Lilleskutt! Köpt från Kent.

Grodan
12/12/13, 2:38 PM
#13

Jag är knappt medveten om ifall några av mina möss har smeknamn. Tror att de flesta har något smeknamn av sina stamtavlenamn, eller så heter de bara musen, musan, tjejen osv… men ärligt, vet inte…

Men det flyttar ibland in djur som är typ namnlösa. Senast var det en Siameseråtta. Det var 1 juni 2013. Han blev Mesproppen från typ första stund. Och även nu när jag vet vad hans stamtavlenamn är så är han lixom Mesproppen ändå.

Illrarna som flyttade hit i augusti hade redan namn och det är de namnen jag använder, men… illrar hos mig heter även massa annat som är ljud och ordbajs


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Niji
12/12/13, 2:54 PM
#14

Jag har döpt alla mina möss och dom heter Ash, CC, Frodo och Legolas

Ash och CC är döpta efter två i Black Veil Brides och Frodo och Legolas efter Sagan om Ringen :)

Mind of a queen, heart of a warrior

Clindegren
12/12/13, 3:38 PM
#15

Susanne och Agneta. Snart kommer lilla Lucy också. Min dotter fick döpa henne.

[Iyen]
12/13/13, 10:28 AM
#16

Jag ljög i #4 !
Eller nja, jag glömde av fröken K. Hon heter ju sitt Stamtavlenamn. Men på hemvägen i bilen efter köpet glömde jag av om just hon va Kerry Eller Karla… Så… Tja, fröken K.

adirf1
12/13/13, 11:41 AM
#17

De två första döpte jag till Amy (Farrah Fowler) och Leslie(Winkle), kändes så passande på något vis^^
Nästa kom att döpas till Arrietty, efter en av småfolket i filmen Arrietty, fjärde döptes till Zelda, för hon var min lilla prinsessa och namnet gillar jag^^
Fjärde var en bew texel satin pojk som döptes efter en drake till Levitas, tänker på levitate oc att han såg ut som ett litet fluffigt moln :3
Mina nuvarande är döpta till Arya, Nymeria och Lady, namnen kommer från GoT :)

Grodan
12/15/13, 11:32 PM
#18

Alla mushanar som föds hos mig har ändelsen mus i sitt namn. Så har det varit sedan första kullen. Albertomus, Benjamus, Cedarmus, Eftermus, Optimus, Rasmus mm


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: