Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2887 ggr
Mellmell
12/25/13, 9:11 PM

Hur gör ni med akvarium?

Är i full gång med att inreda för mina framtida små töser (är så spänd och förväntansfull så jag tror jag spricker snart, kommer bli mina första möss!) Ska och hämta ett STORT akvarium, men jag vet inte riktigt hur jag ska inreda på höjden…vill sätta upp hamparep kors och tvärs, och holkar/korgar, men hur sätter ni som har akvarium upp det? Vill ju inte limma/silikona fast det ifall jag vill möblera om…

Visa gärna bilder på hur ni har löst det! :P

Det ska INTE hänga i taket, som kommer bli en nätlucka man kan ta bort…

Annons:
StillaSinnet
12/25/13, 9:17 PM
#1

Akvarium slänger jag på återvinningcentralen

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

jollycox
12/25/13, 9:59 PM
#2

Man kan sätta fast buntbandshållare på glaset och sen fästa grejer i dom med buntband/ståltråd/snöre. Såhär ser dom ut: http://static1.tme.eu/katalog_pics/b/9/4/b947ba5a332881dce6e23b3044652f02/mb4a3-bk.jpg
Kan vara lite svåra att få bort men det går. Och det kan bli lite klister kvar på rutan men det går bort med aceton.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Ruber]
12/26/13, 12:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Spännande! Det är jättekul! Och man får hitta på nya saker om och om igen…Jag har en stor terrarium vilket vi varit kanonnöjda med! Har också klurat med bygge på höjden… Hittils har jag kommit på att ha i en tv-bord som ger flera stabila platåer. Och dörrhängare i kanten dit man kan fästa ett och annat. Tipsa om du kommer på fler ideér! :-D Har också haft en stor stabil plastväxt (tror det finns cement i krukan), som kan fungera som stödpelare för lättare saker…

[Ruber]
12/26/13, 12:07 AM
#4

Sen finns det ju sugkoppar, men med risk att falla ner..

[Ruber]
12/26/13, 12:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har också snickrat ihop höga "bord" och på undersidan skruvat fast krokar, dit man kan hänga hängmattor mm.

Mellmell
12/26/13, 11:49 AM
#6

Men va smart med bordsidén! Ska på ikea på lördag, får kika efter småbord eller nått sånt då :)

Annons:
StillaSinnet
12/26/13, 1:41 PM
#7

Fantastiska lösningar och idéer 👍

ursäkta mitt brutala svar i #1 men jag har dåliga erfarenheter av just akvarium som inte är ventilerade på botten eftersom syret stiger uppåt vilket ger syrebrist på botten. Nästan alla lösningar och idéer som ni har angivit kan användas i de flesta terrarier och de är ventilerade framtill och i sidorna så de är bättre. Ändå tycker jag inte de är tillräckligt bra ändå… 🤔…. jag har valt att skrota alla mina

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Mellmell
12/26/13, 1:56 PM
#8

#7 alla kan ju inte gilla akvarium…:) precis som jag HATAR gallerburar ;)

Tycker det fungerar bra med akvarium, fast endast om jag har hela taket gjort av galler, eller inget tak alls, fast de som har kvar akvarielocket fattar jag inte alls hur de får det att fungera…tycker det borde bli otroligt dålig luft där inne…

StillaSinnet
12/26/13, 2:48 PM
#9

#8 Jag hatar också gallerburar, urk!

Det hjälper inte med galler uppe i taket eftersom det inte blir genomdrag av luften i botten. Syret stiger uppåt när koldioxiden sjunker. Densiteten för luft är 29g/mol och för koldioxid är den 44g/mol.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Mellmell
12/26/13, 2:51 PM
#10

Men då borde det väl bli samma sak i samlor och dunor? Där är det ju också bara galler högst upp, och täta väggar?

StillaSinnet
12/26/13, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 de är vanligtvis inte lika höga. På Samlor har jag hela fronten som nät men helt tak. Dunor är inte helt tät nertill eftersom den är delbar. Många har hål för tex vattenflaskor och det finns en gallerdel att placera mellan burdelarna om man vill

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[Ruber]
12/26/13, 11:35 PM
#12

Min terrarium är 85 cm hög och jag har inget tak i den. Mössen har aldrig varit ens i närheten av övre kant (antagligen höjdrädda), så jag hoppas de har bra luft ändå. I fronten finns två luckor, varav en står öppen när jag är hemma…

[Ruber]
1/5/14, 11:30 AM
#13

Hur har der gått med bygge, få se bild! :-D

Annons:
ariama
1/5/14, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hur jag gör med akvarium? Jag kan till exempel göra så här:

ariama
1/5/14, 1:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Eller så här:

ariama
1/5/14, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Akvariet ovan har förbindelse med den stora kaninburen som står bakom, så alltsammans är en flock honors hem.

De är cirka 10 stycken som bor här. "Cirka" för att de ibland vill byta burar med varandra - via mig och min hand förstås, de säger själv vart de vill sen - så ibland kan de vara uppåt 12 stycken, ibland kanske bara åtta eller så.

Ett akvarium kan också se ut så här:

ariama
1/5/14, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Närbild/insyn i akvariet på bilden ovan:

ariama
1/5/14, 2:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Ett riktigt avlångt akvarium som jag funnit på återviningsstationen, har jag delat av i två delar, och brukar ha hanar i.

Just nu bor där två grabbar på några månader, som fortfarande gillar varandra, så de har en gren som "bro" mellan sina avdelningar. När/om de börjar bråka, tar jag bara bort grenen och sätter på ett lock (av nät), så får de bo själva. Allt efter egna önskemål.

Jag har ett ganska bra "mushotell" här hemma 😃, de är helt klart nöjda med rum och rumsfördelning. Och gillar att ibland hälsa på hos varandra.

Grodan
1/5/14, 2:30 PM
#19

Härliga akvarium, amaira! ❤️

Lösningen i #14 gillar jag. Påminner lite om hur jag hade mina burar förut, samt även kan ha råttburar ibland. Har 2 akvarium till råttorna och 2 till mössen. Fler akvarium har jag inte längre.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mellmell
1/6/14, 6:05 AM
#20

#Har inte hunnit med att fixa nått, har haft fullt upp med jobb då typ alla är sjuka så jag får jobba extra…men imorn ska det förhoppningsvis grejjas! Bilder kommer :)

#14 Jättemsarta lösningar!!
Ska se om jag kan ha öppet, eller om det inte funkar alls…beror p om brorsan får för sig att skaffa katt igen…det ser så mysigt och luftigt ut med öppna burar :)

Annons:
ariama
1/6/14, 6:17 AM
#21

Det ÄR mysigt och luftigt med öppna burar. Det ger förutsättningar för "gemenskap" och ömsesidighet på helt andra premisser än med traditionell burhållning. Det är en sorts underbar frihetskänsla, både för mössen och för mig.

Grodan
2/28/18, 11:58 AM
#22

puttar till Nordanälvens


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/28/18, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Såna här fågelbad (till pagepoja eller nåt?) är perfekta att hänga över akvariekanten! Går fortfarande att ha ett lock över akvariet. Jag har alltid ett bo där, och de möss som har såhär väljer alltid denna plats som sovplats!

Klipper till en bit kartong som "heltäckande matta" i botten, och har en stege eller annat som de kan klättra på, för att ta sig dit.

Upp till toppen
Annons: