Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 408 ggr
Moonchillas
12/29/13, 5:41 AM

En tjejflock

Är sjukt sugen på att skaffa en liten tjejflock på 2 eller 4. Men vet inte riktigt vilka färger jag skulle vilja ha. Vet att jag i alla fall vill ha korthår. Satin hade ju absolut vart snyggt. Men låt se vilka färger och teckningar jag tycker om.

Black Tan
Tricolour
Fläckigt över lag
Siamese, himalaya, burmese
Blue stone

Är väl dom jag kan komma på just nu. Givetvis skulle alla 3 se olika ut så att man kunde se skillnad på dom. Men allra viktigast är ju givetvis temperament och hälsa. Vill ha tjejer som är nyfikna, kontaktsökande, orädda och givetvis mysiga att ha i handen.

Idag har jag ärligt ingen större koll på uppfödare. Säkert kommit fler, och en del har kanske försvunnit. Hoppas ju givetvis på¨att det kanske finns en duktig och seriös uppfödare i mina trakter (Kronoberg/Småland), men kan också åka ner till Blekinge och Skåne

Finns det någon speciell färg/teckning som medför förkortad livslängd, sämre immunförsvar, sämre temperament osv?

Spelar inte så stor roll om det är svensktypat eller engelsktypat. Men har aldrig haft engelsktypad så det hade vart lite skoj, så länge dom inte piskas med svansen.

Har ni några tips på vart jag kan börja leta efter det jag söker?

Annons:
Moonchillas
12/29/13, 5:25 PM
#1

Ingen som har lite tips?

KickiG
12/29/13, 6:09 PM
#2

Du kan t ex kolla på uppfödarlistan HÄR. Sync föder upp under namnet Paraxona, han är både i Blekinge och Skåne har jag för mig.

Jag vet ingen i Kronoberg, hur är det med er andra?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Moonchillas
12/29/13, 6:52 PM
#3

Tack så mycket för svaren 😃

Kronoberg tror jag nog ändå kan vara svårt, jag har då aldrig hört talas om en uppfödare här i dessa trakter. Synd nog

KickiG
12/29/13, 7:04 PM
#4

Det lönar sig också att hålla ett öga på www.svemus.com om det ordnas någon utställning nära dig. Där kan man också bekanta sig med både uppfödare och möss.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Moonchillas
12/29/13, 7:10 PM
#5

Ja där sa du något :D

Moonchillas
12/29/13, 7:43 PM
#6

Vill även passa på att berätta hur mina möss har det här hemma.

Jag har som sagt 2 hanar här hemma, dock kan dom inte bo tillsammans även att dom är bröder, dom förösker verkligen ha ihjäl varandra. Men dom har varsin stor gallerbur med mycket inredning. Givetvis så pass tätt galler att dom inte kan smita ut. Bottenströ är antingen hampströ eller strimlad kartong och papp, ibland blandar jag bägge delar.

När det gäller maten så är det egen blandad musli med alla 4 sädeslagen och fröer och puffat ris och lite annat smått och gott. Sen varje dag får dom tillgång till ris, pasta, potatis och grönsaker. 2-3 ggr i veckan får dom också kött, kyckling, skaldjur och mjölmaskar.

Dom får komma ut minst 1 timme varje dag, då springer dom på köksbordet där det finns massa att utforska. Passar även då på att kela och gosa och träna små trix. Just nu håller jag på att träna snurra runt 1 varv med lock av godis.

Detta är vad jag har att erbjuda en tjejflock. En stor bur med massa inredning, bra bottenströ, nyttig och varierad kost, massa kärlek och mycket utetid. Så har ni honor ni skulle vilja ge ett andra hem så hör gärna av er. På något sätt borde det kunna ordnas med transport. Jag kan som sagt ta mig till Blekinge och Skåne, och även lite längre uppåt småland.

Annons:
Upp till toppen
Annons: