Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 4331 ggr
Tsunamis
2013-12-30 15:49

Projekt: Bläsat del 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte min gamla tråd om bläsade mössen blev lite för lång så jag gjorde en ny tråd. 

Vi börjar med en fin bild på två Hereford Black & Lilac från en överaskningskull 🙂

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2013-12-30 15:58
#1

Jag som brukar fnysa åt folks historier om rymmarmöss tjuvparningar. 'Har folk inga bra burar?' tänkte jag. Eller så kan göra som jag gjorde - se fel på könen och få en syskonparning…. suck… nåja resultatet blev kullen ovan. Och det är hela tre perfekta Hereford i kullen faktiskt 🙂 från en halvt ok bredbläsad mamma Angie och en pannfläcksberkshire pappa. Det tyder helt klart på att även pannfläckade kan ge Hereford. Förutsatt att breda bläsar finns i släkten vilket den ju gör här. Morfar (och farfar då förstås) är Cointreau min första Hereford import. Jag som haft sån otur med just mina första importer blev överlycklig över att få ett par ungar här! Hade ju nästan helt avskrivit den linjen och inte trott att det gick få något. 

Mina tyska Choklad & Black Herefords har nu fått en tredje kull och det börjar se bättre ut med bläsarna där. Trots långhår som dykt upp men det kan jag leva med. Lurvbollar är ju bra söta ändå.

Mina engelska Blå Herefords har det gått lite knackigare med. Upptäckte ju att de alla bär på Aby vilket jag inte alls velat ha. Så den trion är nu delad på i väntan på nya avelsplaner. Troligen ihop med tyska Choklad eller mina Lilac kanske.

MvH  Tsunamis

Grodan
2013-12-30 16:13
#2

#0 Wow, vilken lykta!

Jag gillar "headwhites", sådana som har vitt huvud…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2013-12-30 16:18
#3

#2 Tack! Ja han är jättefin. Syrran är en kopia av honom + så finns Black honan lite gömd här i bild också men även hon har rak & fin kant. Ska bli kul att ta med någon av dem på utställning 😃

MvH  Tsunamis

lol girl
2013-12-30 16:21
#4

Nämmmen åååååhhhhh…. 😍😍😍😍😍😍😍😍😍 Ska jag sitta barnvakt? 😉

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

Littlem
2014-01-01 22:26
#5

Ja ibland ska man ha tur i oturen!  Otroligt vackra herefords :)

ariama
2014-01-02 08:05
#6

Kan ju bara säga GRATTIS! Vad mer finns att säga?

Annons:
ariama
2014-01-02 08:13
#7

#1. "Det tyder helt klart på att även pannfläckade kan ge Hereford. Förutsatt att breda bläsar finns i släkten vilket den ju gör här." Kan det inte bara vara så, att föräldradjurens (kullsyskon som båda har dold herefordgen) recessiva anlag möts i ungarna, och alltså ger hereford, oavsett att andra gener kommit till uttryck (syns, ger teckning) hos föräldrarna och andra släktningar?

Tsunamis
2014-01-02 13:51
#8

#6 nja kanske inte finns så mycket mer att säga. Mina projekt trådar har jag ju mest för att visa hur det går för mina olika inriktningar i både bild & text. Ungarna på bilden härstammar från 1 Hereford så jag tyckte i alla fall det var kul att få fram ett par individer ur den hanen då samtliga tidigare kombinationer inte gett något. Och eftersom samtliga djur härstammat från importer så är ju livslängd och hälsa egentligen okänt så det som finns kvar att göra är ju att arbeta på den. Gillar inte riktigt temperamentet på de blå heller så vi får se om de kan bidra till min Hereford avel eller inte. #7 visst är det så att ena föräldern (Angie) då uppvisar två anlag hereford och pappan i det här fallet bär på anlaget. Det krångliga med hereford är just genen i sig kombinerat med vittecknat s. En väldigt oberäknelig gen och jag har flera stycken hemma som har två anlag hereford men inte tillräckligt mycket vitt för att fylla upp sin trekant. Sen har jag även ett par stycken med för mycket vitt, där de då fått vita fläckar på ryggen utöver bläsen.

MvH  Tsunamis

Grodan
2014-01-02 14:06
#9

Hur ser Hereford ut på mage? Och tassar?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2014-01-02 14:32
#10

#8, Nä, det finns ju förstås inget som är "enkelt" med avel. Inte i praktiken, bara i teorin, haha.

Tsunamis
2014-01-18 15:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Framtida avelspar om de växer som de ska 🙂 

SE- Tsunami´s Girasco, Black Hereford lh och SE- Tsunami´s Aira, Black Hereford. Aira finns med i bakgrunden på bilden i inlägg #0.

Grodan: De tyska (långhårs hanen här bla och nästkommande bild på pappan) har ganska lite vitt på magen. De i inlägg #0 har tvärtom - ganska mycket vitt och dessutom lite vitt på ryggen hos syskonen. Det är en bra kombo med ungar som förhoppningsvis blir mittemellan.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-01-18 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hans of Paradise, Chocolate Hereford. Har lite stänk av vita hår i pälsen men tror det mer beror på att färgen inte är särskilt renavlad.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-01-18 15:45
#13

SE- Tsunami´s She´s a Rainbow, Choklad Hereford sitter nu med Exeter, Blå Hereford import så får vi se vad som blir av med det. Hann tyvärr inte fotta paret.

MvH  Tsunamis

Annons:
Grodan
2014-01-18 19:11
#14

#11 Wow, vilka snyggingar!!!❤️ De där borde du ta massa foton på som du kan göra vykort, affischer och annat av. Superläckra små mumsbitar… ❤️✨❤️

Tack för info. Aha, det kan bli vitt på ryggen också alltså… Spännande.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2014-01-18 22:29
#15

Oj vad trött jag var, skrev färgbeteckningar på både svenska och engelska 😛

#11 Tack är så glad för mina fina 🙂känner att största fokus bör ligga på mina bläsade för dem har jag alltid velat föda upp sedan länge. Så mina brokade och bandade får lämna lite plats för dem här hemma. Kommer fortfarande ha några men inte lika många.

Japp men jag har sparat även dem med lite vitt på ryggen för de borde ändå kunna ge bra ungar. Större chans för det i alla fall än dem med smal bläs (och för lite k-faktorer/vittecknat i sig som lätt kan fortsätta få ungar med smal bläs)

MvH  Tsunamis

Grodan
2014-01-18 23:14
#16

#15 Haha, tänkte jag inte ens på… att du blandade… Jag var så tagen av de där Black Hereford.

Du ska vara mkt stolt över dem!

Jag har ju glott på många konstigt tecknade möss här på sajten i några år nu. Många Bläsade Berkshire med Band eller vitt på ryggen och jag har ju funderat… Tyvärr är det ofta zooaffärsmöss och div utan stam och utan seriöst arbete och fördjupning i genetiken…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2014-01-19 11:15
#17

Däremot har jag ju märkt allt eftersom, med desto fler individer att studera, att bläsen ofta inte är till synes perfekt!

Aira med Lilac syrran är nog de två bättre. Bläsen ska gå tydligt förbi ögat, längs kinderna och sluta under hakan och inte för långt fram som den är på Girasco. Hans går knappt förbi ögat och den går lite för långt fram på kinden. Så vinkeln på bläsen är absolut av stor vikt här.

#16 visst finns det många skumma teckningar som man tror kan renavlas på något vis. Eller i alla fall det närmaste det går att renavla. Jag brukar tänka att går det renavla Dutch så borde nästan vad som helst gå att få fram med tillräckligt med avelsarbete. Ja nästan i alla fall! Dutch har ganska mycket ´tänk´ bakom sig. Just färg på huvud, kinder och rumpa är ganka hårdkodat genetiskt, det märker ju jag när jag kikar på resultatet i Broken kullarna. Färg på rumpan är otroligt svårt att få bort, den vill verkligen vara där. Likaså färg på huvudet antigen är det för mycket eller ingen alls.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-01-22 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Girasco med lillasyrra 🙂 de fick sitta i min hand temporärt bara för fotosessionen.

MvH  Tsunamis

Grodan
2014-01-22 16:25
#19

Jag verkligen älskar när de är Black Bläijsd - skitsnyggt ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Littlem
2014-01-22 21:06
#20

Säger som Grodan!

Jättefinna allihop, men bläsat är snyggast på svart när det blir sån väldigt skarp linje.

Intressant det där med hur bläsen ska se ut, du skrev att vinkeln är viktig. Har du nån som har perfekt vinkel på bläsen?   Eller kan du rita en? =)

Annons:
Tsunamis
2014-01-23 08:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Tycker ni verkligen det är sån skillnad mellan Svart och t ex Choklad? Fast jag avlar gärna Svart men det kommer nog alltid dyka upp nån Choklad,  Blå och Lilac här emellanåt. 

Jag får ta och rita lite och klura på det där med bläsen. Men min tolkning är att Aira, längst fram på #11 är närmast standarden. Raka kanter och tydligt bred marginal från ögat och ut till kanten på bläsen. Jämför man med Girasco i #18 så går hans kant på bläsen bara precis förbi ögat även om den är i det närmaste rak & fin. Går den så långt fram så brukar den också sluta för långt fram under hakan. Man ser också att hans pappas bläs i #12 också går lite för långt fram och kanten är inte rak, den har en liten instickare vid ögat. Inte så synlig instickare som på hanen Ajanki köpte, lille Hamlet (lånad bild!)

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-01-23 08:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här har vi en övertecknad Hereford också. Hon har bläsen, bra högerkant men för mycket vitt även början till att få vitt på ryggen.

(ignorera fula Aby virvlarna 🤐)

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-02-23 15:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Snabbt foto på nyaste kullen tyska Herefordar 🙂

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-02-23 15:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Och en på Aero. Så lik farfar 🙂

Ögonen är rubinröda men jag mörkade dem lite… *host*

MvH  Tsunamis

Littlem
2014-02-23 17:59
#25

Fina!  3/4 ser ju ok ut i #23 tycker jag?
#24 Snygg kille! Är det efter importerna med?

[vintermusen]
2014-02-23 18:01
#26

#25 vilken mus tycker du ser lite si och så ut i #23?

Littlem
2014-02-23 18:07
#27

Den i högerkant har inte lika jämn bläs som de andra + att de ser ut(på bilden iaf) som ha har en liten vit fläck på ryggen. Men i övrigt ser den fin ut :)

Annons:
Tsunamis
2014-02-23 18:21
#28

Stämmer bra det. 3 är hanar också (självklart!) men de är söta som socker med sitt långa hår så de kommer få stanna. Aero är efter min första hollandsimport Cointreau, samma med svarta Aira i inlägg #0. Håller tummarna att de förblir friska och snälla!

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-03-12 09:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Nu har jag fått mig en till perfekt hane! 😃 Är så glad över mina killar Hans, Exeter, Girasco, Aero och nu denna lillkillen ❤️

MvH  Tsunamis

Grodan
2014-03-12 09:46
#30

Skitfin!

Skrollar upp o ser några andra fina också! Duktig du är, det börjar ge resultat nu!

Hur många generationer är du på nu? Hur ser livslängd och hälsa ut? eller har du inte kommit så långt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2014-03-12 10:18
#31

#30 ❤️

Aero & Aira är generation 3 av mina första holländska, Girasco och lillkillen är generation 1 respektive 2 av mina tyska. 

Blåa honan i #22 är generation 1 av mina engelska också. 

Skälet med så snabb generationsväxling är ju just hälsan och även livslängden. Nyaste importerna valde jag att avla på tidigt för att inte riskera att förlora allting som jag nästan gjorde med de holländska. 

Jag har sålt 1 hane till Ajanki ur mina tyska men dem är jag också mest säkrast på när det gäller hälsan. Annars är det tyvärr säljstopp på mina Herefordar. Många har frågat men jag kan inte sälja någon mus jag inte känner att jag kan garantera hälsan på. Haft en och annan som smånyst och det räcker för att jag ska göra ett sådant beslut. 

Steg 2 nu för samtliga av mina Herefordar är att avla ut dem på de friskaste mössen jag har. Möss från uppfödare med linjer som just arbetat med hälsa och livslängd mycket. Även för att få upp kroppsstorleken för mina Herefordar är verkligen små.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-03-12 10:53
#32

#31. *Nickar instämmande*

Jag gjorde också så med mina RY. Det sägs att man ska jobba med temperament och hälsa först, typ och storlek, för "färgen" är det enklaste att sätta på sist.

För att inte förlora mina RY, när jag nu äntligen fick dem, avlade jag först fram "en stabil stam" med utgångspunkt från färgen (nåja, inte helt!!! Jag kan inte ha knäppa och /eller sjuka möss givetvis).

Och nu jobbar jag på hälsa och livslängd.

Just nu går det himla bra - men tumörer (som är mitt problem) hoppar ju gärna över någon/några generationer, för att återkomma, så det kräver lång tid och många generationer innan jag "vet mera". Planen är att få bort tumörerna - om det nu går.

Men, nu pratade jag om mig. Tråden är om dig, och dina hereford. De är otroligt vackra, och du är verkligen duktig som lyckas så fint med dessa. Teckningar är SVÅRA att få till bra! Och bevarade genom generationer.

Littlem
2014-03-12 15:36
#33

Jättefin grabb! (Härligt rumpfluff med ;) )

ajanki
2014-03-12 18:03
#34

#29Men sååå fin😍

Han är väldigt lik Hamlet förutom att denna då har perfekt bläs😉😃

Annons:
Grodan
2014-03-12 22:05
#35

#31 Intressant. Så startdjuren, ursprungsdjuren är relativt unga?

Bra med säljsstopp - där borde många ta efter!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2014-03-13 07:43
#36

#35. Ibland. Eller jo, i det här fallet. Jag funderar MYCKET över olika metoder, och provar några. Har många tankar omkring det hela. Men det skriver jag om i en annan tråd - när jag får tid.

Tsunamis
2014-04-29 10:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

#35 japp de flesta utom de första Holländska är relativt unga. 

Nu börjar det ta lite fart här! Aero blev far till perfekt hane här längst ner till höger så nu har jag ytterligare en kille att jobba vidare med. 

Jag fottar ofta hela kullar eftersom det är det absolut lättaste sättet att hålla reda på vem som är vem och vilken kull de tillhör ifall jag har äldre och yngre syskon kvar i samma bur. Alla har alltid nån unik kant på sin bläs, svans eller tassar.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-04-29 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

"Steg 2" har jag inte börjat med än eftersom jag ville ha en större grundbas med djur först. Men första parningen där är i alla fall planerad.

Lite fler bilder på de vuxna ska jag nog hinna ta senare i veckan.

Här fottade jag sista tyska kullen:

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-04-29 10:32
#39

Aira ville inte riktigt bli dräktig med Girasco vilket var oerhört trist. Testade med blå systern Zephyra istället och allt ser bra ut och hon föder vilken dag som helst.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-04-29 12:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Åh vad jag vill köpa denna upplaga av Mammalian Genome… 

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs003359901084

Den har en vetenskaplig artikel om just Herefordgenen (wn) whitenose. 400:- eller nåt sånt i runda slängar. Dyrt!

MvH  Tsunamis

Littlem
2014-05-02 00:41
#41

Åhh vad vackra de är!  Känns som jag klart måste ha några sånna i framtiden ^^

Du får önska dig boken i present! :D

Annons:
Tsunamis
2014-05-10 14:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

En trio tjejer säger hej!

MvH  Tsunamis

ajanki
2014-05-10 16:06
Littlem
2014-05-10 22:14
#44

#42  Åhhhh!  Så otroligt vackra!!  Och så lika de är =)

Tsunamis
2014-05-11 01:25
#45

#44 hehe ja det är riktigt kul att ha så många lika!

MvH  Tsunamis

Grodan
2014-05-11 09:19
#46

#42 Åh❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2014-05-11 10:03
#47

Jag har inte ens besökt den här tråden och fy vad jag SKÄMS! ☺️

Jag har missat alla dessa underbara skönheter….rätt åt mig!

Vill bara dunka i ryggen och skrika: -BRA JOBBAT! De är skitfina 🤗

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Tsunamis
2014-05-11 11:18
#48

#47 Haha tack! 😃

MvH  Tsunamis

Annons:
Littlem
2014-05-11 14:18
#49

Ja det är ju så härligt att du äntligen får mer lika bra ungar efter lite bakslag :)

Grodan
2014-05-11 14:21
#50

Håller med Artlink o Littlem.

Bra jobbat, Tsunamis!😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2014-05-11 15:40
#51

#50 ❤️

Tack alla! Allt är inte vunnet än, nu är det hälsan som ska förbättras. Storleken kommer variera från generation till generation men det är på gång det också.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-05-11 15:42
#52

Du är härligt inspirerande! ❤️😃

Tsunamis
2014-05-11 15:46
#53

#52 Det tar jag som en rejäl komplimang! 🌺

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-05-12 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Gula bebbar Littlem!

Absolut inte de bästa bläsarna men troligen är 2-3 ändå Hereford. Föräldrarna är ju båda bara bärare. 

Ett experttips, fotta inte gula möss i en orange skål… yikes.

MvH  Tsunamis

Littlem
2014-05-12 23:25
#55

2 iaf!  O alla har fått iaf lite bläs =)  Jag får ju snålt med gult i mina kullar med. Är gult inte så dominant eller hur man ska säga?
Dina bruna där med röd underton. Är de sable?  Kan inte komma fram till vad mina är, vore bra för jag vill regga dem.

Svarta längst upp var fin! ^^

Annons:
Tsunamis
2014-05-13 07:22
#56

Ja det brukar dyka upp lite få röda i varje kull men det brukar vara lite slumpen som styr också. 4 röda här varav de två brunaste måste vara sable så jag tror också att din är det!

MvH  Tsunamis

Littlem
2014-05-13 12:09
#57

Ok. Men vad är de "mellanbruna" då? Är de med sable fast mörka? Dina syns ju så tydligt att de är mörksotade över ryggen. Tycker inte mina ser ut o va de. Måste undersöka dem närmare.

Tsunamis
2014-05-13 15:18
#58

Japp de mellanbruna med röd/gul kant på sidorna är sable. De mörkbruna agouti förstås. Sable kan ju gå åt ljus creme på sidorna också och heter då istället marten sable. Finns massor med mellanting också.

MvH  Tsunamis

Littlem
2014-05-13 15:55
#59

Kollade lite snabbt o såg att en var tydligare röd på sidorna och mörkare på ryggen. De är dock lite skuttiga. Ska se om jag kan ta nya bilder på dem.

Vattnadal
2014-05-14 15:47
#60

Jag hade lilac sable och blå sable förr, och tom lilac agouti sable tror jag!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Littlem
2014-05-14 23:29
#61

Har du bilder på dem? =)

Grodan
2014-05-17 18:54
#62

#54 LOL… bra tips 😃

Superhärliga bäsar❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2014-06-05 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Storleken på kullarna ökar & med större kraftigare ungar. Det går åt rätt håll!

MvH  Tsunamis

LisaR
2014-06-05 18:26
#64

Åh en handfull med snyggingar! Lite kär i dom där bläsarna:3

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Littlem
2014-06-06 01:28
#65

De är ju så fina =)  Men inte behöver du så många?  En såndär snygg brun vill nog bo hos mig ;)

Tsunamis
2014-06-06 11:37
#66

#65 Lol ja vi får se! Nån kanske får följa med på SM.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-06-25 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Nu börjar jag jobba på storlek, typ och hälsa 🙂 Hereford hane x PEW hona.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-06-25 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Blyg ung hereford lh hane x PEW hona.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-06-25 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Bonusbild. Buffliga honan i #67 puttade ner blå hanen 😂 (han ramlade inte långt)

MvH  Tsunamis

Annons:
Anne.K
2014-06-25 15:48
#70

#69  Haha rolig bild 😃 . Ser ut som han säger "Hjäääääääääääälp!" och  hon låtsas som ingenting 😛

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
2014-07-22 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Ville bara visa lilla pärlan❤️ Hon är för bedårande!

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-07-22 09:38
#72

#68 Har nu fått ungar och det var kul att se att alla är choklad eller cinnamon. Vilket betyder att PEW honan är Aa cc bb, 

#67 Gubben verkar helt ha tappat intresset för damer för här har det inte dykt upp något. Ska försöka tala honom till rätta!

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2014-07-22 09:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Äldre bild på pärlan ovan och hennes systrar.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-07-22 12:44
#74

Läckert! Också kul att se de olika nyanserna på DY-färgen på ungarna.

Tsunamis
2014-07-22 13:57
#75

Ja visst är det! 2 systrar är satin likaså en broder. hade varit kul att lägga alla på en rad och riktigt jämföra nyansen 🙂

MvH  Tsunamis

Littlem
2014-07-22 21:39
#76

#71  Hon är supersöt!

Annons:
ajanki
2014-07-22 22:06
Tsunamis
2014-09-23 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

❤️❤️

MvH  Tsunamis

ariama
2014-09-23 13:17
#79

Läckerbit! ❤️

Tsunamis
2014-09-23 15:26
#80

Denna följer med i helgen… Kunde inte låta bli att ställa ut henne 😛

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-02-13 10:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#81

Lite uppdaterade bilder från slutet av 2014. SM utställningen gick ju jättebra och jag blev verkligen peppad över att fortsätta med mina Herefordar 🙂 Första bilden är på en av mina svarta hanar Grinder och hans 2 dejter Zenobia och Ginnia strax efter SM. Bild 2 är på Zenobia och bild 3 på Ginnias syster som fick flytta till Littlem. Bild 5 är på mina snart sista röda herefordar. Jag kommer ha kvar en och annan hemma under 2015 men de kommer inte vara en fokuserad färg här hemma.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-02-13 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Fler rödingar. Bild 2 är Hilgurd en av de större jag har här hemma och hon är ur mitt utkorsade projekt (med Broken-Hereford wannabees) Man kan tro att jag medvetet avlade in Hereford i mina Broken men så är faktiskt inte fallet, utan de dök upp allt eftersom vilket tyder på att hereford legat iblandat sedan längre tillbaka (och är ju inte synligt på möss med helvita huvuden/kroppar).

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-02-13 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

.

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2015-02-13 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#84

Hilgurds bror Horace, också en "Hereford wannabee" med vitt på ryggen och sidorna sattes ihop med min ena rena svarta Herefordlinje. Detta var mitt tredje försök att para dessa fläckiga lookalikes och tidigare har det inte gett mig några herefordar alls men det gjorde det här!

En 3 veckors unge Lilac. Mycket lovande ❤️

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-02-13 10:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#85

Blått har jag börjat få på en stadigare basis också. Men de är inte ett huvudfokus här hemma utan jag håller mig till Svart, Choklad och Lilac.

MvH  Tsunamis

ariama
2015-02-13 12:31
#86

ÅÅhhh så roligt att se uppföljning!! Jag har väntat och väntat … 😘

Det är sååå spännande!!

Tsunamis
2015-02-13 12:54
#87

#86 😃 det är kul att hoppa in ibland  och lämna en uppdatering. Tanken är ju också att använda fler bilder i de här trådarna än vad jag brukar lägga ut. Annars ligger ju de bilderna bara i mina egna album på datorn. 

Varken #67 eller #68 fick några ungar alls. Ibland händer det ju att något inte stämmer och det inte blir några ungar. Blå hanen Exeter har tidigare fått kullar (blå abysarna) men fick inte några mer kullar efter det. Han hade väl helt enkelt tappat intresset. Chokladhanen fick senare lite fler Choklad Herefords men inget  med PEWhonan. Jag har inte gett upp hoppet och har idag fler enfärgade PEW och Svarta och även enstaka Blå enfärgad vid sidan av som jag kommer jobba med för att få in storleken mera under 2015. 

Min största rena Hereford hane väger 51g och utavlade Horace väger 65g. Hilgurd är en stadig bit hon också men hon är ju röd så jag brukar ju inte ha med dem i någon direkt storeksbedömning här hemma.

MvH  Tsunamis

Tsunamis
2015-05-04 08:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#88

Chuchau, Lilac och min fina Svarta satin Thet som fick hela 91 poäng på Danskt Mästerskap i helgen. Men konkurrensen var hård med över 100 möss så han fick dessvärre ingen placering. Men fin är han 🙂

MvH  Tsunamis

ariama
2015-05-04 08:30
#89

Verkliggen fina! Och grattis till 91-poängaren! 😃

Zamwyn
2015-05-04 11:08
#90

Grattis till framgångarna! 

Hereford är inte min grej egentligen; jag älskar bläsade men vill inte ha vitt ner över båda ögonen. Dock tycker jag det är jätteintressant att kika tillbaka och se hur du utvecklat dina djur över tid och jag beundrar ditt tålamod och din målmedvetenhet.

Annons:
Grodan
2015-07-05 22:04
#91

#90 Oj, knasfia… det är ju såååå sött juh… men kul att du har annan smak än oss övriga…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2015-07-05 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

#90 jag älskar bläsade men jag är heller inte så förtjust i hereford bläsen. Så här vill jag ha mina bläsade. En hona jag fick i en kull nu

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2015-07-05 22:14
#93

Jag älskar Hereford, tycker de ser ut som godis. Jag vill ta mig en stor näve o få sockerkick!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zamwyn
2015-07-06 13:24
#94

#91 Man måste vara lite motvalls ibland. 😃 Tycker inte de är fula eller så, vill jag dock poängtera.

#92 Söt liten musis! Går det vita ner ungefär likadant på sidan från kameran också?

Minoth
2015-07-06 13:26
#95

#94 nej lite mer svart över ögat på andra sidan ^^ ser mer ut som berkshire bläs

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Zamwyn
2015-07-06 13:35
#96

#95 Anade det utifrån vad du skrev, men alltid bäst att fråga. 🙂Ska bli roligt att se bilder när hon är lite äldre sen också ifall du har lust att visa oss då.

Tsunamis
2015-07-06 22:03
#97

Tack för komplimangerna Zamwyn! Verkar ha missat det förut 😊

MvH  Tsunamis

Annons:
Tsunamis
2015-07-06 22:08
#98

Liten lägesuppdatering. Håller på att para ut för att få in mer storlek och har sparat lite satiner för jag tyckte det var kul att det dök upp. Lite fler Blå och Lilac Herefords har jag nu hemma.

Dessutom så blev min senaste importhane pappa för andra gången, så lite utavlade Choklader och Cinnamon Herefords har jag också.

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: