Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1780 ggr
[Ruber]
1/8/14, 12:50 AM

Hur luktar hanarna?

Efter att börja läsa in mig på musvärlden, fick väldigt snabbt klart för mig att hanarna luktar mer än honorna. Jag undrar Hur Mycket Mer? 10 %, 50%, 200% ? Är det djuret i sig som har stark lukt eller dess urin/avföring? Räcker det med att man städar oftare eller luktar det mycket hela tiden oavsett vad? Är det lukt som sätter sig på hemmet/kläderna och folk ute reagerar? Vänjer man sig eller blir det så att man tycker det är jobbigt komma hem? Berätta gärna om era erfarenheter!!!

Annons:
VStromberg
1/8/14, 1:00 AM
#1

Mina svar:

Vissa hanar (inte alla) luktar 500% mer än honorna.

Det är urinen som luktar

Det blir bättre ju oftare du städar

Lukten sätter sig inte

Är man borta länge och kommer hem till 15 ostädade burar så vill man spy, men efter 5 minuter känner du inte av lukten..

😃

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Moonchillas
1/8/14, 1:17 AM
#2

Dom muspojkar jag har haft luktar, MEN jag tycker inte det luktar illa. Påminner lite om popcorn i lukten, tycker i alla fall jag. Men visst jag har aldrig haft så mycket pojkar heller. Sen precis som nakenmuffen säger, lukten sätter sig inte.

Evhotel
1/8/14, 1:46 AM
#3

Jag har hanar som luktar fruktansvärt men även hanar som inte luktar någonting. Det kan vara sån himla stor skillnad med det där har jag märkt. Har jag parat en av de hanar som luktar lite mer så har hanungarna i kullen också luktat lika mycket, men har jag parat en av hanarna som knappt luktar allt så har ungarna gjort detsamma.

ariama
1/8/14, 7:47 AM
#4

Som sagt, olika hanar luktar olika mycket. Och många tycker doften även har ett inslag av popcorn. Jag tror inte doften "sätter sig", på så vis att den följer med kläderna när man går ut ur musrummet, men jag vet inte, för man vänjer sig vid dofter och vet inte alltid hur man själv luktar. Däremot sätter sigt lukten i händer och kläder när hanmusen har gått på en! OBS inte kissat på, utan bara gått eller stått stilla i handen. Varför vet jag inte. Om den "svettas" genom fötterna, eller har gått i sin egen urin före. Vitsen är ju i alla fall, för hanmusen, att sprida ut vetskapen att "Här har jag gått" till både honor och andra hanar. Och det gör de med en doft som är starkt märkbar även för människor.

KickiG
1/8/14, 8:10 AM
#5

Jag hade en kort sväng en hane, som jag sedan tog bort för han var helt superhyperöveraktiv. Och han LUKTADE. Mycket revirmärkande, mycket svansrasslande, mycket farande hit och dit. Inte stilla en sekund kändes det som.

Det här är den enda erfarenhet jag har av hanar så långt, men jag har funderat mycket för mig själv om det kan ha varit så att temperamentet hängde ihop med lukten. 

Det var ett oerhört dåligt val från min sida att ta hanen överhuvudtaget, tyvärr lever ingen från den kullen längre men hade varit kul att gå och sniffa på de andra killarna för att jämföra lukter och temperament.

Men som sagt, det här är bara vad jag funderat tyst för mig själv.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
1/8/14, 9:38 AM
#6

Jag tycker inte att hanar luktar mer. Jag tycker att hanar luktar annorlunda, på ett annat sätt. Vissa hanar luktar bara lite popcorn. Andra stinker och det gör ont i näsan för att deras lukt är nästan frätande.

Att ha en mushane sätter ingen lukt i kläder eller i hemmet. Men att ha 10-20 hanar gör.

Dock går det att vädra och städa bort. Städar du burarna försvinner lukten. Jag har bott på flera ställen med möss och det har inte funnits lukt kvar när jag flyttat därifrån.

#5 Jag anser absolut att det är så. Mjuka, lugna och trygga hanar som kan leva i flock med andra hanar luktar inte så starkt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
jollycox
1/8/14, 1:59 PM
#7

Mina två hanar luktar/luktade mycket mycket mer än honorna jag hade. typ 300% mer.
Både djuret i sig och urinen luktar mer.
Urinlukten försvinner när man städar men inte djurlukten. Jag känner att det luktar från buren när jag går förbi den även om jag städade för 1-2 dagar sedan.
Har aldrig upplevt eller fått höra att lukten har satt sig i kläderna såvida musen inte har kissat på kläderna, då luktar det.
Jag tycker att lukten ibland påminner om popcorn och ibland om typ thaimat :P

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Anix
1/8/14, 5:59 PM
#8

Mina hanar jag att hade förut luktade mycket, även fast man städade varannan dag.

Moonchillas
1/8/14, 7:26 PM
#9

Tycker min illerhane stinker när han är i brunst. Det sätter sig i hela köket där han bor. Dock ska han kastreras det här året.

Grodan
1/8/14, 7:31 PM
#10

Aw, har du iller ❤️👍

Illerlukt har en tendens att sätta sig i hemmet på ett annat sätt, i o m att de springer omkring överallt o lägger sin illerlukt (skunkar o har sig).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/10/14, 12:15 PM
#11

En liten kommentar till. Jag har precis flyttat in 4 mushanar i ett annat rum. Dom flyttade i går, till nya och rena burar. I dag luktar det förskräckligt, i mitt tycke. Det luktar fotsvett. Och då är hanarna ännu unga, knappt tre månader och alltså inte fullt utvuxna ens. Vilket betyder att de kommer att lukta ännu mera tids nog. Det är mycket snälla hanar, som visserligen inte går ihop, men inte heller bråkar när de sätts tillsammans. Kläder som jag har i det här rummet, åker nu ut. Jag törs inte ha kläder i ett rum som luktar på det här viset. Tänk om jag luktar så - fast svagt så jag inte märker själv för jag är tillvand - när jag går ut och träffar folk!? Huvva, det tycker jag skulle vara fruktansvärt. Jag har kört buss i himla många år. Någon gång ibland, inte ofta, dyker det upp en sådan där människa som "stinker". Det har alltid varit äldre personer som av någon anledning inte klarat sin hygien. De är varje busschaufförs fasa! Det luktar "gammal get" i hela bussen, och ingen vill köra linjen där denna person kan dyka upp. Efter att ha upplevt detta, är jag livrädd för att själv börja lukta, utan att märka något. Det är himla synd med doften/odören/stanken av mushanar. Det är mössens stora nackdel som husdjur att hanarna luktar så.

[Ruber]
1/10/14, 1:07 PM
#12

Häromdan satt på bussen och manade min otur att sätta mig nära någon som stinker:@. Lagom kaxig var jag när jag snart insåg att det var jag! Hade glömt byta tröjan efter att småttingarna varit ute och lekt och tömt sina behållare på mig… Hemma var jag van vid lukten så kände inte det. Eftersom jag jobbar bland folk "får" jag bara inte lukta illa. Så jag får nog nöja mig med mina söta honor trots allt och avstå hanar :-( TUSEN TACK FÖR ALLA ÄRLIGA OCH BRA SVAR!

Minoth
1/10/14, 1:55 PM
#13

Lukten sätter sig… tyvärr är det bara så att musmänniskor vänjer sig vid doften själv. 

Men jag vet. inget illa menat nu… att när jag träffat vissa människor som har många mushanar hemma har jag kännt doften i deras kläder, hår osv.. 

Det märks.. sen blir man själv van vid den.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Grodan
1/10/14, 2:33 PM
#14

#13 Absolut jag är medveten om det. Därför försöker jag att ha ombyte, vädra kläder osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
1/10/14, 7:15 PM
#15

För att vara lite possitiv i den svåra debatten om mössens doft, så anser jag att honorna är i stort sett doftlösa! Det går alldeles utmärkt att hålla honor "i möblerade rum" ;-) Håller man bara rent i deras burar - det behövs inte ens någon överdriven städning - så är de bara söta och goa utan lukt (varken god eller illa). Däremot kan honor med ungar, honor som ger di, ha en urin med fränare doft.

Minoth
1/11/14, 12:39 PM
#16

#15 jag håller med dig. Städar man ofta, samt har bra strö så luktar honorna ingenting.

Undantagsfall är självklart om de får för sig att kissa uppe på ett hus eller en kartong tex. Då kan de lukta för att ingenting suger upp kisset.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
5/21/20, 6:27 AM
#17

Här kom en viktig sak upp. När man har många möss (mushanar), så måste man vara medveten om att lukt kan sätta sig i kläder/textilier.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

chargersmusuppfodning
5/24/20, 2:19 PM
#18

Vissa skriver att ju oftare man städar ju mindre luktar det. det är tvärtom. ju oftare man städer ju mer markerar hanarna. så städar man mer sällan luktar det mindre i längden

Alwyn
5/24/20, 8:31 PM
#19

Jag har en hane nu som luktar annorlunda än de andra. Mer kryddigt liksom 🤔

Grodan
5/26/20, 2:16 PM
#20

vilken krydda då?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alwyn
5/26/20, 10:52 PM
#21

Grillkrydda 😂

Upp till toppen
Annons: