Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 860 ggr
[vintermusen]
1/15/14, 9:19 PM

frågor om mus-burar!

Hej jag har ´några frågor om mössens burar och inredning. 1. hur stor ska en bur vara? 2. kan möss smita igenom gallret i gallerburar? 3. kan man ha rep, tyg, ull och liknande saker i mössens burar? 4. kan man ha spån eller tidnings papper som bottenmaterial? 5. kan man ha 3 möss i samma bur?

Annons:
Sugar Mist
1/15/14, 9:30 PM
#1

1. hur stor ska en bur vara?_
Tror det är 30x30x20 minst om jag inte minns fel, detta för 1 mus. Detta är i mina ögon helt otänkbart dock och rekommenderar större_

2. kan möss smita igenom gallret i gallerburar?_
Beror på hur stort galleravståndet är._

3. kan man ha rep, tyg, ull och liknande saker i mössens burar?_
Bomull, ull och liknande är jag försiktig med, toapapper, rep, tyg och fleece går toppen däremot!_

4. kan man ha spån eller tidnings papper som bottenmaterial?
Spån beror på vilket spån. Kutterspån och andra spån från barrträd avger en giftig syra(?) om mössen kissar där. Lättströ, Chipsi Super, torv, alspån/alflis går bra. Torv kan vara väldigt skräpigt.

5. kan man ha 3 möss i samma bur?
Honor går toppen att ha i en flock på 3 individer, hanar går om de är bröder(I bästa fall).

-

Grodan
1/15/14, 9:30 PM
#2

Nu är jag lite lat, men här kan du få svar på många av dina frågor: vanliga-fragor-angaende-moss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
1/15/14, 9:32 PM
#3

#2 Latmask

-

Moonchillas
1/16/14, 12:30 AM
#4

Tycker Sugarmist har svarat bra på frågorna så är inte mycket jag kan tillägga.

Men ju större bur, desto lyckligare möss.

Ska du köra med gallerbur så rekommenderar jag hamsterburar med olika våningsplan, dom har tätt mellan galler så att inte mössen kan smita.

När det gäller bottenströ så kör jag personligen med strimlad papp/kartong som jag köper billigt i storförpackning på granngården. Kör med detta hos både mina möss, råttor och hamster. Det har bra uppsugningsförmåga och stinker inte efter 2 dagar. Annars finns det också toalätt-papperpellets som också är billigt. En stor säck kostar runt 200 kr och räcker i evighet. Dessa två är bra alternativ om man har taskig ekonomi (som jag) vråder från att ha enbart tidningspapper som bottenströ, det börjar lukta efter en halv dag tycker jag. Men det är nog också en smaksak. Sen har vi ju då asp och hampströ, ruskigt bra strö men lite dyrare dock.

För att återgå till bur och man har taskig ekonomi så vet jag att många köper samla-lådor från ikea för en billig peng och gör om lite. Funkar alldeles utmärkt som musburar. Dock tycker jag inte jag dom är snygga. MEN väldigt praktiskt och lätt att hålla rent, så har funderat på att själv ändå köpa hem ett gäng.

Billiga fleecefiltar kan man hitta på ÖoB och Jysk. Av dom kan man sy egna små hängmattor/tunnlar och man kan strimla fleece till bo-material.

Mitt råd är att undvika bomull och hamstervadd, dessa har en förmåga att snärja sig runt tassar och stoppa blodflödet så det kan sluta med att man får amputera tassen.

Grodan
1/16/14, 10:19 PM
#5

#3 aw ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: