Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2130 ggr
vaniljkaka
2014-01-21 09:02

J-la djuraffär! fick hona+hane

Som jag skrivit innan har jag för ca 2 veckor sedan köpt två möss, i djuraffär som skulle vara två honor… nähe idag sätter den ena på den andra och ser att den har en fet pung! 

Får väl åka och lämna tillbaks :( Men måste jag lämna tillbaks honan? går det att köpa en ny hona och sätta tillsammans med den gamla? 

Fan det kostade i bensin att åka dit! tycker djuraffären ska ge pengar för de eller ge två nya gratis möss! 

Vad ska jag göra? :/

Annons:
Evelina!
2014-01-21 09:12
#1

Köp möss av uppfödare nästa gång. Då vet man vad man får.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

vaniljkaka
2014-01-21 09:15
#2

men det finns ingen uppfödare här i närheten

Emmaslindh
2014-01-21 09:18
#3

#2 finns djurtransport.ifokus.se, där brukar det gå att hitta transporter från lite överallt i landet till lite överallt i landet :)

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

vaniljkaka
2014-01-21 09:24
#4

Och vart finner man uppfödare då? blocket fanns de inte mycket på

ajanki
2014-01-21 09:28
#5

Hoppas det löser sig för dig! Tycker gott att djuraffären kan bjuda dig på en eller två möss! 

Det brukar gå bra att sätta ihop honor och kommer dom från samma affär så har dom ganska säkert samma bakterieflora också.

Håller med de andra här i tråden att det är säkrare att köpa mus från uppfödare, både när det gäller kön, temperament och hälsa!

Var bor du?

Här är våran uppfödarlista

[Ruber]
2014-01-21 09:31
#6

Naturligtvist får du byta ut hanen, det är ju fel "vara" du sålts. Nu har du ju en hona som kan vara dräktig, så om det inte är önskvärt för dig, så lämna tillbaka den också. Du har all rätt att få två nya möss istället. Enl konsumentköplagen behöver inte butiken betala pengarna tillbaka,utan det räcker att de ersätter med korrekt vara. OM felet har inneburit betydande kostnader för dig (ex långt att åka, bensin), kan du kräva ersättning för det också. Du kommer sannolikt inte få några enorma kompensationer, men de allra flesta företag förstår att de i sådan läge har gjort bort sig, och vill nog gärna ge lite kompensation iallafal. Om du inte vill ha nya möss utan pengarna tillbaka får du trycka på att de förra gången utgav sig vara kompetenta i könsbestämning, och att du nu tappat fötroendet att de skulle kunna göra det denna gång heller.

Annons:
ariama
2014-01-21 10:07
#7

TALA OM konsekvenserna för dig, åtminstone. VISA att du är ledsen och missnöjd. SÄG att du har inte råd med bensinpengar för sådana här misstag som DE gör.

Var TYDLIG med att tala om och visa att DU fått extra besvär och extra utgifter SOM DU  varken har tid eller råd med.

Hoppas de kompenserar på ett vänligt och vettigt vis! Både med möss och bensinpengar.

Har inte zoo-ägare någon egen "förening" och då även tidskrift? Det borde de ha.

Är det inte en bra idé för Mus.iFokus, eller SVEMUS att skriva en insändare om det här problemet, som är mer regel än undantag?

KickiG
2014-01-21 10:15
#8

HÄR finns djurskyddsmyndighetens föreskrifter om vad som gäller för zoobutiker. Där står det i klar text att hanar och honor skall vara könssorterade = får inte vara i samma bur samt att de skall kunna könsbestämma djuren där. 

Om du väljer att behålla din hona OCH det visar sig att hon är dräktig, så kom överens med zoobutiken du köpte henne från att du i så fall kan lämna ungarna till dem, ifall du inte väljer att behålla några honor själv. Tänk dig väldigt väldigt noga för innan du bestämmer dig för att behålla alla ungar och försöka sälja dem. Det finns väldigt mycket möss där ute, och inte nödvändigtvis jättestor efterfrågan. Om du behåller ungarna måste du vara beredd på att bli med alla, kanske 15 st, själv. I synnerhet hanar är ofta svårsålda.

Vill du vara riktigt säker på din sak, kan du t ex ringa länsstyrelsen som ansvarar för djurskydd och att lagen följs och till konsumentombudsmannen för att höra vad de säger om saken innan du kontaktar zoobutiken. Det kan vara bra att veta vilka rättigheter och skyldigheter man har.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

kent
2014-01-21 11:51
#9

#7 det finns en org. for zoohandlar http://www.zoorf.org/

vaniljkaka
2014-01-21 15:53
#10

Ok, tack för era svar. Fattar inte att djuraffärer bryter mot den där zoobutikslagen. Sjukt tråkigt! 

Ringde dit idag men hon där sa jag skulle ringa på torsdag när chefen är där -.- är ju tvungen att lämna tillbaks dom. Känns inte kul nu när man lärt känna dom och gjort mössen lite tama

vaniljkaka
2014-01-21 20:01
#11

Hörrni! Jag och min kille har pratat lite och kom fram till att kanske behålla mössen och få musungar! Det var idag på morgonen hanen satte på honan .. flera gånger. 

När jag märker att hon börjar bli lite tjock, ska jag sätta hanen i en annan bur då? för bara för dom legat är de väl ingen garanti att hon e gravid??

Tänkte sen spara mamman + en eller två av hennes döttrar. 

låter de som en bra ide?

[Ruber]
2014-01-21 21:31
#12

Fundera på om du har plats med till 3-10 st burar och råd att köpa inredning, spån mm för alla burarna. Hanarna kan du inte räkna med att ha tillsammans. Hört att speciellt hanar är svårsålda! Så du kan hamna i sitsen att behöva avliva dem om du inte kan ta hand om dem och inte få de sålda. Klarar du av det? Jag tror att det är mycket lättare för dig att gå och lämna tillbaka mössen. Det svider en stund, men sedan kan du köpa två honor från en kunnig person, såsom du hade tänkt dig från början. Jag tycker inte att man ska ta en kull om man inte planerat för det. Bebisar är inte bara gulliga, utan kräver kunskap också. Förstår du om någon av dem är sjuk, har du då råd att gå till veterinären? Jag förstår att du hunnit fästa dig vid dom, men en musfamilj är inte samma som två honor… Tycker inte heller att djuraffären bör slippa undan så lätt. De bör få negativa konsekvenser, så att de får press på sig att utbilda personalen bättre. Det är vad jag skulle gjort. Du kommer att fästa dig vid de nya mössen också.

vaniljkaka
2014-01-21 21:36
#13

Jag kommer självklart läsa på om musavel, har redan börjat lite..

Jag vet att man inte ska ha hanar ihop men det blir väl så att man får avlida dom flesta, för jag har ju tänkt att spara mamman + en eller två honor (hennes barn) sen hanen kan få sig en egen bur, för hanar har jag läst kan bo själva.

Annons:
Lindb
2014-01-21 22:07
#14

#13 Hemskt att avliva så många bara för att få ha kvar tre honor.. Liv till spillo ju! Gå tillbaka till affären istället, det är väl det mest humana egentligen.. Lämna tillbaka, och köp två honor från en uppfödare där du har koll på ursprung och teckning :)

/Medarbetare på Ätstörningar Ifokus

vaniljkaka
2014-01-21 22:09
#15

det är JÄTTE långt till närmsta uppfödare, blir flera hundra i bensinpeng. 

vad borde hända med den dräktiga honan  i djuraffären? avlivas säkert om dom inte vill ha fler möss..

hejkomochhjälpmig
2014-01-21 22:19
#16

Rätt stor risk att dina möss är syskon. Jag var med om samma sak nästan, beställde två mushonor från djuraffär - fick 2 st mushonor MEN 9 ungar på köpet också, det är en rätt liten kull. Behöll hela högen.

Om du har bestämt dig för att behålla mössen så se till att de får massor med nyttig mat! I djuraffärer får de oftast inte speciellt bra mat. Bäst är om du blandar eget torrfoder och så ska hon ha massor med nyttig färskmat.

Mitt tips är att läsa artiklarna som finns här så att du har lite mer kött på benen… Här är några:

Mata musen rätt

Mat som stärker immunförsvaret

Hjälp! Jag har blivit med mus!

Aktivera dina möss

Musaktivering

Min mus får ungar

Musen beteende

Ta hand om musen frisk som sjuk

[Iyen]
2014-01-22 00:52
#17

Det tråkiga va att vi sa detta till dig men du vägrade att lyssna. Ville inte kolla könen. Ville inte lyfta dom i svansen för att de inte skulle fara illa. Nu efteråt, är du nöjd med ditt val? Du tror inte att lidandet blir större genom att inte kolla könen? Blir så trött. Ni som vill får gärna anmäla mitt inlägg om ni tycker det är olämpligt. Jag är lite trött på självcensur

KickiG
2014-01-22 08:06
#18

#11 Personligen tycker jag att du ska skilja åt mössen direkt och lämna båda eller ena tillbaka till djuraffären.  Som jag skrev i #8, kom överens med djuraffären om hur ni gör med möjliga ungar om du bestämmer dig för att behålla honan. Jag anser att ungarna är djuraffärens ansvar eftersom du trott att du köpt två honor därifrån. 

Håller lite med #10 också. En del av ansvaret får du ta på dig själv om du inte dubbelkollat hemma som vi rådde dig till att göra här.

Att göra ungar med något som antagligen är helsyskon bara för att sedan avliva 90 % av ungarna (jag tycker man måste räkna med att du inte får dem sålda…) tycker jag är jättedumt, onödigt och framför allt oetiskt och omoraliskt.

Djurägare har ansvar. Som djurägare har man ansvar för LIV. Och enligt mig är det inte något att leka med och ta lätt på.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

vaniljkaka
2014-01-22 11:09
#19

Jag tycker om dom här mössen.. varför inte göra de bästa för dom då? att få stanna kvar hos mig där dom har det bra. Tror inte dom får det bra i djuraffären. Hon är ju redan gravid.

[Ruber]
2014-01-22 13:15
#20

Jag tvivlar inte en sekund på att du skulle ge dem massor av kärlek! Men eftersom du inte hade planerat för massor av möss… Har du då tänkt att du har tid för fler möss än två? Samt ekonomi för fler möss än två? Då handlar det inte längre om hundralappar utan tusenlappar, med allt vad det innebär. En basundersökning hos min närmaste veterinär går på 400 kr, avlivning för en mus 500 kr för att ta några exempel. Har du tio möss så förstår du… När du blir ägare har du ett ansvar för varje individ du har, de ska aldrig behöva lida på något sätt. Även om du skulle lyckas sälja några ungar, kommer du ändå att gå back. Mössen kommer att säljas i djuraffären. Även om du väljer att behålla dem kommer du sannolikt inte heller kunna välja och vraka bland köpare, för att kunna garantera dem ett bra hem, eftersom efterfrågan inte är så stor. Fundera på allt en gång till innan du tar beslutet, så att du vet vad du ger dig in på! :D

Annons:
kigon
2014-01-22 14:09
#21

Tror ej ungarna som du kommer avliva är "det bästa" för dem dock. Ta ej an en kull om du inte kan ta hand om dem, det är liv och inte leksaker du "slänger bort" för att du inte vill ha dem, när alternativet med djuraffären finns.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

hejkomochhjälpmig
2014-01-22 15:50
#22

Fattar inte heller att du inte kollade könen direkt? Det är stor skillnad på att börja med två sällskapsmöss som nybörjare än att börja med 10 -20 st. 

Kan bara säga att jag grät floder när mina musungar behövde flytta ut från mamman och jag insåg att jag inte hade hjärta att lämna tillbaka mushanarna till djuraffären, och att de inte kunde gå tillsammans med varandra heller. Det blev inte alls som jag trodde det skulle bli, löste sig tillslut med mycket jobb och intensivt pluggande av möss. Men det var hemska veckor…

Risken att djuraffärsmöss inte har de bästa förutsättningarna för att undvika ärftliga sjukdomar så som cancer, eller att de har dåligt immunförsvar upplever jag som större - gör du då en syskonparning på två sådana möss kan du ju räkna med att det blir ännu sämre. 

Jag förlorade en av mina zoomöss efter knappt ett år pga av mycoplasma trots att jag gjorde allt jag kunde för henne. Och två stycken förlorade jag pga av tumörer innan de ens fyllt ett år, det är inte jättekul att behöva ta beslutet att avliva dem kan jag säga. Förstår personligen inte hur man ens kan tänka tanken att avliva friska musungar?

Här hos mig kostar det +700 kr bara man kliver in genom dörren hos någorlunda kunnig veterinär (det finns inte så många sådana när det kommer till möss - man ska va glad om man hittar en öht!). Ska det till ytterligare undersökning kan det gå på närmare 2000 kr tillslut. För EN mus. Som nybörjare behöver man all hjälp man kan få, man har inte kunskapen, vanan inne eller ögat för att avgöra saker själv och behövs veterinär så behövs det, så det helt enkelt bara att pallra sig dit. 

Burar till ca 10 möss går inte på lite pengar det heller även om man köper billigt/begagnat. Jag förutsätter alltid att mina djur behöver bra mycket mer än vad som står i lagen och mer än vad gemene man påstår - ändå hade jag ingen aning om hur mycket tid och pengar och utrymme ett gäng möss faktiskt kräver! Släpp en lös på golvet och den utnyttjar hela rummet liksom och sen ska du med gott samvete stoppa den i en liten bur - det går inte. Det gick i alla fall inte för mig så nu har jag möss precis överallt.

Sen har du temperamentet, är inte mössen avlade för att trivas i fångenskap med allt vad det innebär (vilket de oftast inte är när de kommer från zooaffär) kan det göra det svårt för dig att få dem att trivas. Flera av mina är inte speciellt flocksmarta t.ex - mycket aktivering behövs för att de inte ska bli uttråkade och ta ut överskottsenergi på varandra.

Säger bara detta för att du ska ha ett hum om vad du ger dig in på. Jag hade inte heller kunnat lämnat tillbaka mössen om de var mina, men det kan vara bra att veta att resan härifrån antagligen inte kommer vara plättlätt.

[Ruber]
2014-01-26 12:44
#23

Hej Vaniljkaka! Nu är jag lite smått nyfiken på hur det har utvecklat sig? Har du haft mer kontakt med djuraffären? :-D

vaniljkaka
2014-02-02 19:41
#24

#23 Jag lämnade tillbaka mössen, och köpte två gerbilhonor istället, och vet ni vad? igår kväll fick dom ungar… åh satans djuraffär. 

Har skrivit i gerbil i fokus om råd, för detta var jag ej beredd på!

KickiG
2014-02-02 19:46
#25

#24 Neeeej! Vad är oddsen? Jag skulle faktiskt i det här fallet allvarligt överväga att kontakta konsumentverket och länsstyrelsen. Något ansvar bör faktiskt djuraffären ha! Och de har faktiskt regler de ska följa.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
2014-02-06 20:43
#26

#24 Attans.

Nyfiken, har du vågat prata med zoobutiken om detta? Att de håller honor och hanar ihop av div smådjur och att de som köper djuren får hem dräktiga honor? Har du anmält butiken?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: