Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 361 ggr
adirf1
2014-01-26 10:45

Blir så trött, rossel...

Hej!

De nya små liven kom hem i fredags och idag sitter jag här och suckar uppgivet. Resan var lång och för hanen(ca 6 månader) som alltid haft en burkompis blev det extra jobbigt för, delvis resan och sedan att bli ensam… Han kuttrar, stundvis illa men så snart jag tar upp honom och klappat på honom en stund avtar det, så jag vet inte.. Funderar på hur mycket det är pga stressen över att vara ensam och jag kan ju inte pilla med honom hela tiden. Vill kunna bota honom men har tidigare haft en mus som låtit sig "självdö" när hon blev ensam. F*n

Jag ser det som att det finns tre alternativ där inget är så värst lockande.

1. Mata vidare med nyttig mat, men känns som att det inte kommer räcka, inte om rosslandet är delvis självförvållat då han stressar över ensamheten?
2. Sätta ner en av honorna till honom som sällskap och se om det hjälper, men vill inte att första kullen skall sättas till världen på det viset med en krasslig far, men känns som att sällskap skulle kunna hjälpa tillfrisknandet ihop med nyttig mat? Uhh, vill inte ens behöva tänka i dessa banor.
3. Avliva honom… Vilket jag absolut inte vill, bara om jag känner att det går för långt, blir för mycket för honom..

Är så arg, så ledsen på världen…

Annons:
ajanki
2014-01-26 11:16
#1

Men fy vilken otur du har!

Har du frågat uppfödaren om han rosslat nåt hos henne?

Ja, det finns stressrossel och det kan mycket väl vara det med tanke på vad han gått igenom.

Så här tycker jag att du ska göra: mata på honom så nyttigt du bara kan, även om det är stressrossel så är det aldrig fel med bra mat!

Sätt inte ner en hona till han, känns väldigt dumt…

Och avvakta med avlivning, ge en honom en chans att bli bra på nyttig mat!

Kram ❤️

KickiG
2014-01-26 12:01
#2

Jag håller med ajanki. Nyttig mat och i mån av möjlighet människosällskap. Ge killen en chans att lugna ner sig, stressa ner och bli bekant och van med allting nytt. 

Håller tummarna att han blir bra snart!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

adirf1
2014-01-26 12:50
#3

Jag ska göra som du säger Mamma mus! Det lät som allra värst i morse, nu har jag inte hört något på ett tag och vill inte störa honom, kanske kan det vända snabbt utan komplikationer. Jag håller iaf tummar och tår. Jag överreagerade kanske förut, kände mig så uppgiven men det kanske kan lösa sig!

Tack KickiG! Jag ska absolut ge honom en chans! :)

ajanki
2014-01-26 13:04
#4

Låter bra! :) Förstår att du eventuellt överreagerade! Så har jag också gjort mer än en gång…man blir så ledsen och förtvivlad:(

Håller också tummar och tår för att han ska bli helt bra❤️

ajanki
2014-01-27 17:26
adirf1
2014-01-27 18:07
#6

Oj förlåt att jag glömde svara! Tack så mycket snälla du, tror att tummar och tår hjälper för idag låter det betydligt bättre! :D
Fortsätter det i den här takten är han frisk innan veckans slut(Inte för att det är såå troligt men ja)^^

Annons:
ajanki
2014-01-27 18:51
#7

Så skönt att höra! Hoppas det fortsätter i rätt riktning🙂

Upp till toppen
Annons: