Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 438 ggr
ariama
1/30/14, 2:37 PM

Avelsfunderingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när det börjar finnas mer avelsmaterial i landet, i färger som jag gillar, funderar jag faktiskt allvarligt på att ta upp "en riktig" avel igen.

Givetvis har jag kvar mina gamla raringar. Men jag skulle inte blanda dem med en eventuell nystart (bara åt ena hållet, emellanåt).

Det jag vill ha i så fall, är golden agouti - och/eller cinnamon - i stor engelsk och vacker typ. Dessa möss är så helt otrolilgt vackra!

Jag tror att jag helst enbart vill satsa på en enda variant, och då är det engelska Golden Agouti som gäller!

Nackdelen, och svårigheten för mig, är att jag har svårt att stå ut med "rädda" möss, med möss som springer och gömmer sig och vänder sig bort från mig när jag kommer. Sedan spelar det ingen roll hur lugna och fina de än är i handen när man tar upp dem.

Att "få till dem" i beteende, så som jag vill ha dem, brukar ta mellan 3 och 4 generationer, efter att jag börjat blanda in mina egna möss i dem… Så, det kan jag nästan glömma, tänker jag.

Fast givetvis lär jag jobba på det temat också såklart.

Hur som helst, jag tänker tanken. Det skulle vara himla roligt!! (tror jag … )

Utgångspunkt denna gång, är start-möss från dokumenterat tumörfria möss, och livslängd som åtminstone närmar sig 2-års-åldern till att börja med.

Om det inte finns att få tag i, så får jag väl lägga idén på is så länge…

På fotot min underbara Björndalens Hörru, en agouti-dam född 2009. En helt underbar mus i både temperament, lugn, "glädje", beteende, typ, storlek och färg. Som tyvärr blev "alldeles odrägligt" fet vid ca 7 - 8 månaders ålder. Alltid är det nått …

Annons:
ariama
1/30/14, 2:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Något annat jag har svårt för, just när det gäller uppfödning, är att ju fler möss jag skaffar, desto mindre blir deras burar … Jag vill ha STORA ÖPPNA burar!!

Öppna kan de fortfarande vara, som tur är (jag har stapelbara plastbackar öppna på långsidorna), men stora kan de inte vara!

Små burara, och rädda möss … suck. Det är inte min melodi liksom…

(och då är mina småburar ändå ganska "stora", i jämförelse.

"Cinnamon-detalj" på fotot. Björndalens Tissla (2010).

KickiG
1/30/14, 5:59 PM
#2

Fast jag själv inte har någon tanke på att börja föda upp, tycker jag det är intressant att läsa hur andra tänker och resonerar.

Jag tycker om sättet du tänker på, det låter väldigt vettigt att koncentrera sig på en färg, i annat fall blir det väldigt snabbt väldigt många möss.

Bara av nyfikenhet hur stor är en stor bur, och hur liten är en liten i ditt tycke? Så där ungefär. Och hur många möss har du i en bur?

Väldigt vackra färger på mössen i dina foton!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Grodan
1/30/14, 11:42 PM
#3

Det går absolut att selektera för temperament precis som för allt annat. Hur många generationer det tar med helt nya djur beror helt på djuren.

Jag gillar möss från Finland och Polen. Från uppfödare som faktiskt jobbat ganska mycket med att selektera för färg, typ, temperament och hälsa. Av de möss jag sett, träffat och ägt, så är det dem jag lyckats bäst med. Jag köpte en drös möss av Henry van Raaij 2006-2007 och lyckades få fram trevliga individer till slut. Orassliga, sociala. Jag behöll hela kullar och följde deras utveckling. Jag körde mitt räijs med hanarna, de lugnaste och minst dominanta använde jag till avel, de andra sålde jag eller lät bo ensamma om de inte ville bo i grupp, varteftersom de visade att de inte passade i min avel. Samma sak med honorna, hur fungerade de i grupp, hur var de med nykomlingar, hur reagerade de vid stress och hur kontaktbara och sociala är/var de med människor mm. Jag tycker det gick bra till slut. MEN jag renavlade inte på linjerna, dvs jag mixade ihop dem efter någon generation.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: