Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1343 ggr
ariama
1/31/14, 9:17 AM

DY korsnings-schema

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har Dominant Yellow vet ju redan, men jag skriver ändå, för skoj skull. 😃

DY kan ju aldrig avla rent, eftersom en homozygot DY dör på 6:te dagen som embryo/foster i livmodern. Så det finns alltid "en annan färg" ihop med DY.

Bäst tror jag golden agouti, chocolate, eller kanske även svart, kan vara. (Ej färgavlad svart med bra svärta, men annars tror jag det kan ge bra rödfärg)

Eftersom homozygota A(y) inte finns, ger en parning med A(y) - A(y) färre ungar i kullen. En fjärdedel färre, för att vara exakt.

En fjärdedel "finns inte" som sagt. Två fjärdedelar blir röda som föräldrarna. Och en fjärdedel får annan färg. Dvs den färg som man utavlar på.

Annons:
ariama
1/31/14, 9:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Korsnings-schema? Korsningsmöss? Haha. Två DY-varianter "i kors".

😃

KickiG
1/31/14, 9:28 AM
#2

#1 😂 Tjusigt korsningsschema. Det i #0 var fint och enkelt förklarat det med.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Iyen]
1/31/14, 12:35 PM
#3

#1 Mycket bra! Kramas

ajanki
1/31/14, 12:37 PM
#4

Jättebra!! Till och jag med som är sååå snurrig förstår detta!! 😃😛

ariama
1/31/14, 4:17 PM
#5

Haha! Härligt! 😃

Littlem
1/31/14, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Åhh vad bra!  Jag pratade med Elin igår om det här. Jag har ju en röd hane från henne som ska va DY. Ena föräldern till honom kommer från dig Ariama. Jag parade honom först med en röd honaj ag har (fast hon är ju gul däremot, hanen är ju mer ornage/röd). Vet ju dock inte om hon är recessiv eller dominant då jag inte vet något om släkt bakåt. De fick 6 ungar. Alla gula.

Jag parade honom sedan med en annan gul hona jag köpte samtidigt som den första (från Lolla Dacke i Skåne). Ingen stam på henne heller. Hon fick dejta samma kille som tjejjen ovan. De fick en kull på 4 ungar. Där blev de annat. En gul, en agouti, och två jag tror är cinnamon, men de är satin (alla ungar blev satin) så de gör ju att färgerna bli så mkt mörkare.

Hur funkar de?  Är första honan med DY och andra RY då?

Bilden är på agotui och cinnamon tjejjerna ur kull 2.

Annons:
Littlem
1/31/14, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bifogar en bild på deras gula syster med. Tagen utan blixt, dock inomhus. Men färgen stämmer ändå relativt bra.På bilden ovan blev de mkt mörkare än i verkligheten.

ariama
2/1/14, 9:09 AM
#8

Så länge du får gula ungar i kullen efter hanen, i F1, så är det DY du har!

Elin har inga RY, och alltså bär din gula hane ingen RY-gen.

Ungarna kan alltså INTE bli ee  = RY. För hanen är EE på RY-genen.

Om din gula hona är RY kan jag däremot inte svara på. I så fall har de gula ungarna BÅDE en DY-gen och en RY-gen, och endast DY-genen syns, och ger färg samt defekter.

Att para DY och RY ihop tycker inte jag är någon bra idé. För de är svåra att särskilja, samt om de är bådadelarna samtidigt (vad är vitsen med det?) så är de givetvis gula fortfarande, men har DY:s alla defekter kvar, som tumörer och fetma.

Däremot kan du lugnt använda de icke-gula ungarna vidare i avel, för även om de skulle bära på RY, så kan de inte bära på DY!! (för då skulle det synas, det är bara RY som är recessivt och kan bäras dolt).

Dominant Yellow sitter på A-lokus, medan Recessive Yellow sitter på E-lokus.

Enbart med hjälp av gul/brandgul/orange/röd-färg osv, kan man inte se skillnad på DY och RY. Så jag kan inte säga någonting om bilden på din hona, annat än att hon är väldans SÖT!

ariama
2/1/14, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Farmodern till din DY Elin-hane hette Pigg! (om jag förstått rätt, det bör vara så).

Hon var en svensktypad omplaceringsmus helt utan härstamning. Vet inget alls om henne, inte ens uppfödare. Hon var runt åtta månader när jag övertog henne och hennes syster, från en barnfamlij som inte kunde ha dem kvar.

Hon var lite blyg, men så abolut SUND i alla bemärkelser, så hon tog mig med storm. Sund vad gäller beteende alltså. Så otroligt vänlig och lugn och flocksmart.

Jag tyckte MYCKET om Pigg. Och har givetvis kvar henne i mina stamtavlor.

Som med alla mina DY-möss, slutade hennes liv med en tumör, fast hon var i alla fall över året då.

Och JAG avslutar med en kram till dig, Littlem 😘.

Littlem
2/2/14, 7:24 PM
#10

Hmm ja jag kan ju inte det där med genetik alls.
Men du menar att hanen är DY. Hur tar jag reda på vad honorna är?

Startar en egen tråd med mina :)

ariama
2/3/14, 9:29 AM
#11

Om du parar honorna med en hane som inte är DY (och givetvis inte RY), och som du VET INTE bär på RY (än så länge inte särksilt svårt att få tag på), och får en enda gul unge i kullen, så är honan DY.

Littlem
2/3/14, 9:37 PM
#12

Hade missat ditt svar här innan jag skrev i min tråd. DÅ är jag med!

Då får jag testpara honorna med en annan hane nu då o se :)

Grodan
2/6/14, 7:42 PM
#13

#0 👍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: