Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1273 ggr
KickiG
2/2/14, 9:05 AM

Aggressiv mus

Nu behöver jag lite råd och tips från er klokare.

Jag har 4 möss, 3 splash-kullsyskon och en "utomstående" från en annan kull men från samma uppfödare. Denna utomstående långhårs-siames Mary var i början en väldigt trevlig mus-tjej. Nu är hon inte alls trevlig längre. Jag kan inte komma på att något skulle ha hänt, hon har inte blivit skrämd eller annorlunda behandlad än de andra mössen. Splasharna är till lynnet lite olika, Amanda och Robyn är lite försiktiga men nyfikenheten vinner alltid och de klättrar gärna upp i handen och upp på axeln. Lilla Nellie är väldigt blyg och försiktig, men bara hon tid på sig så kommer hon också fram och upp i handen. 

Men problembarnet Mary. Hon kommer fram och hugger i fingret hon. Det började med att hon lite tuggade på en nagel eller "provsmakade" på mitt finger, ett litet mjukt nafs, som jag mera tolkade som ett sätt att kolla vad det var som damp ner i buren. Men beteendet och styrkan i bettet har bara blivit starkare. Blödande sår har det ännu inte blivit, men nog märken i mitt finger. Jag gnäller inte för lite, men det gör faktiskt ont när hon biter!

Jag har alltid pratat med mössen när jag närmar mig, sedan lägger jag långsamt ner handen så att jag inte ska skrämma dem. Mary kollar en stund, sedan kommer hon rakt fram till handen och hugger tag i den del som är närmast. Sedan när hon har tilldelat mig x antal bett, sedan kan hon klättra upp på min arm. 

Ibland hör jag hur det pips i buren, men det är oftast på kvällen när jag lagt mig och jag släckt lampan, så jag ser aldrig vad det är som sker. Eller så pips det inne i boet, där jag inte heller ser vem som gör vad. Alla mössen har morrhåren intakta, och jag har inte heller hittat några synliga tecken på barbering, inte heller sår eller andra skador på dem.

Igår jagade Mary bort de andra mössen från min hand, de fick inte komma nära mig ens.

Min fråga är nu; har ni några bra tips på hur jag kan få Mary snällare? Tror ni att det är hon som bråkar med de andra då det pips? Brukar det vara den som är elak mot människor som också är elak mot andra möss? 

Jag har försökt blåsa på henne då hon biter, jag har inte ryckt undan handen, jag har försökt ge henne godbitar (tar godiset, äter det, hugger sedan eller hugger, tar godis, äter, hugger igen). När hon är på rastplatsen är hon bättre, men nu har hon börjat visa tendenser på att nafsa efter mig där med. 

Jag har ett annat akvarium som jag tillfälligt kan lyfta fram och sära på mössen, men jag är för trångbodd för att det skall kunna vara en långvarig lösning. Sedan vet jag faktiskt inte vem av mössen jag skulle sätta in som sällskap åt Mary. Jag kan säkert ha henne ensam i några veckor för att se om det blir tyst i andra buren, men vad sedan?

För att säga det helt ärligt, jag gillar inte Mary och jag vet inte vad jag ska göra med henne.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
[vintermusen]
2/2/14, 3:21 PM
#1

Jag kan tyvär inte hjälpa dig, mina möss har aldrig bitigt mig, men du kan ju kanske hålla på med henne nästan helatiden. Ge henne något och om hon försöker bita dig så sätter du inte ner henne. Försök visa vem som bestämmer. Är det hon eller du?

ajanki
2/2/14, 6:21 PM
#2

Oj, så svårt att svara på! Du verkar ha tänkt på det mesta i hur du hanterar henne o.s.v

För det första så skulle jag visa henne ordentligt att det inte är okej att bitas, jag brukar blåsa hårt om dom gör nåt dom inte får men det har du ju provat, prova att ta en sprayflaska med vatten i och spraya till precis när hon ska bita dig, det borde få henne att backa! Det är obehagligt för henne men gör ju inte ont på nåt sätt utan det visar obehag precis när hon ska göra nåt dumt.

När jag läser det du berättar så är det som om hon har blivit mer och mer bitig, det tror jag är för att du kanske inte visar henne att det hon gör är fel, eller så har hon blivit tuffare ju längre hon varit hos dig och så tar hon sig mer och mer friheter…

Det kan absolut vara hon som biter de andra mössen så att dom piper, men det kan ju också vara att nån putsar lite hårdhänt, det kan ju ge pip.

Jag har bara haft en mus som bet mig och det var en hane, till slut var jag rädd för att sätta ner handen till honom och det märkte ju han så det blev bara värre och värre…till slut så satte jag på mig vantar när jag hanterade honom, för då visade ju mitt kroppspråk att jag inte var rädd och det märkte han och efter ett par veckor med vantar så slutade han att attackera mig. Jag fortsatte dock att ha vantar på mig 2-3 veckor tills jag var hundra på att hah inte skulle bita mig. Han blev 2 år och efter det där med vantarna (då var han 3-4 månader) så bet han mig inte en enda gång, kan tillägga att jag litade på honom helt och fullt också!

Jag tror att musen känner att man är osäker även om man inte rycker undan handen, för som du skriver så gör det ju ont, och därför så springer den fram och biter igen och igen. Om man däremot stoppar ner handen som jag med vante på och har fullt självförtoende, hur kul är det då att springa fram och bita lixom….

Jag är ganska säker på vad som utlöste bitandet på min mus så därför kände jag att jag ville prova att få han bitfri, jag ville ge honom en chans och inte avliva honom direkt (som jag vet att många gör om deras mus biter)

Jag håller tummarna för att du får Mary att sluta bitas!!

KickiG
2/2/14, 6:34 PM
#3

Tack ajanki, det där med handskar hade jag inte tänkt på! Härtills har hon alltid varit snäll när hon väl är i handen, så hoppas det håller i sig.

Ska se om jag kan justera blomsprutan så att strålen är precis men inte hård, eller så går jag till apoteket och köper en pipett modell lite större, där får man också en ganska bra stråle från. 

Blåsandet var lite problematiskt, för det skrämde ju även dem jag inte ville skrämma. Funderar på om jag ändå skulle ta och sära på henne från de andra för kanske några dagar åtminstone så att jag kan jobba mera med henne och inte behöva oroa mig för att skrämma de andra tjejerna. I synnerhet Nellie som precis börjat börja bli modigare.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
2/2/14, 6:40 PM
#4

Varsågod:)

Min hane var också snäll när han väl var i handen, men när jag skulle ha ner handen i buren för att ge mat, ta upp honom o.s.v så bet han mig och det var då jag började med vantar!

Ja, det är ju synd om du skrämmer dom andra mössen, men jag skulle nog inte sära på dom utan försöka att träna henne med dom andra i buren, men det är ju vad jag tycker….tänkte att det kan bli samma sak igen när du sätter henne med dom igen.

KickiG
2/2/14, 7:05 PM
#5

#4 Du är klok du! ❤️

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
2/2/14, 8:40 PM
#6

#5 Hi, hi inte så ofta nån kallar mig klok, tack! ❤️

Annons:
Moonchillas
2/3/14, 4:05 PM
#7

Hade en råtthane som högg rätt rejält och piskade svans och blåste upp sig mot mig. Där fick jag ta på mig handskar och lägga honom på rygg och visa bestämt att det är jag som bestämmer här. Höll på så i ett par veckor, sen var han världens mysigaste mot människor. Dock avskydde han sin egna art, till och med honor rök han på. 

Önskar dig all lycka och hoppas du får väck hennes fasoner ❤️

KickiG
2/3/14, 6:08 PM
#8

#7 Alltså, jag kan inte låta bli att skratta åt tanken att jag greppar tag i lilla Mary och slänger henne på rygg och ser bister ut 😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ajanki
2/3/14, 7:02 PM
#9

#8 He, he ja det är nog mer en sak man gör med råttor:)

[vintermusen]
2/4/14, 5:11 PM
#10

#8 Hahahaha en kul tanke! Hihihi!!!

Upp till toppen
Annons: