Annons:
Etikettfikarummet-otypiskt
Läst 858 ggr
[Hallons]
2014-02-04 19:55

antal möss?

Hur många möss har du?

Skriv gärna i tråden hur många du har och berätta vad du tycker är max.

Annons:
[Hallons]
2014-02-04 19:56
#1

Jag har ingen åsikt om vad som är max. Det viktigaste är att man hinner med sina möss. Men själv skulle jag inte vilja ha mer än 5 stycken. 😉

Sugar Mist
2014-02-04 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Saknade alternativ som 1 mus/Inga möss. Jag har inga möss för tillfället men har haft två, en svart tan eng. och en burmese satin eng. Skickar med en bild på burmesen Delta

-

[Hallons]
2014-02-04 20:01
#3

#2 söt som socker 😍 Hmm. dumt att jag inte hade med "inga möss" Varför jag inte hade med alternativet "en mus" var för att jag tänkte att enligt svensk djurlag ska man ha minst två möss ihop. 😉

jollycox
2014-02-04 20:04
#4

Jag saknade alternativet en mus. Jag svarade 2 möss men har bara en. Hanar bor ofta ensamna.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Galenidjur
2014-02-04 20:39
#5

Jag har 4 stycken och maxantal som jag skulle kunna tänka mig är fem. Vill kunna ge varje individ så mycket tid som möjligt :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Hallons]
2014-02-04 20:46
#6

#5 håller med :) #4 jaha, trodde att det var lag på att man ska ha möss minst 2 och 2 (?)

Annons:
Galenidjur
2014-02-04 20:53
#7

#6 Det är lag på det, men hanar går ibland inte tillsammans utan kan börja bråka och har det väl hänt MÅSTE man sära på dem annars kan de ha ihjäl varandra

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[Hallons]
2014-02-04 21:07
#8

#7 idag fick jag reda på något nytt!

StillaSinnet
2014-02-04 21:16
#9

jag har en stor uppfödning och har just nu 67 honor i allt från bebisar till gamla penisonärer och 100 hanar. ja, jag har mycket svårt att avliva möss bara för att de har fel kön om de i övrigt är friska och fina så här finns alltid ett överskott av hanar som får gå och skrota. 

Jag säljer nästan inga möss. Det går inte ❤️…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[vintermusen]
2014-02-04 21:31
#10

Jag tycker att 15 möss är gränsen om man är en uppfödare men själv skulle jag nog säga 5. Jag menar alla mössen måste ju få kärlek och bli ompysslade! såg att någon hade kryssat i mer en 20 och det är ju lite överdrivet många skulle jag säga. men som sakt det är väl uppfödare och sådana folk som har så många möss! Själv har jag två jätte fina möss. Dess namn är luna och Selini. Två lugna och lite busiga möss, men dom är rätt så nya så de är inte så tama! Men jobbar på att få dom tama. Hur många möss har du förresten? Och är du ny här? har allafall inte sätt dig här förut. Isånna fall välkommen hit och hoppas att du kommer att trivas här bland alla andra. Oj då såg inte att du var värld, hihi pinigt…… jaja nu är det nog dags för mig att sluta skriva och tacka för mig, så hej då och hoppas att jag inte störde dig! vänta det var bara en sak till…… eller den får vänta denna komentar håller ju på att bli en roman. Måste sluta nu så hej då!

Lamina
2014-02-04 22:45
#11

Jag kryssade i 15-20. Jag har 15 möss, och det räcker inte på långa vägar om man ska föda upp! Jag har 7 honor som är för gamla för att bli mammor. Av dom 4 som är i lämplig ålder är det bara en jag finner lämplig som förälder. Detsamma gäller hanarna, en av fyra är fortfarande aktuell för avel. Än så länge… Kanske blir någon av dom sjuk? Kanske blir dom aggressiva? Jag har köpt mössen i syfte att avla på dom. Men bara för att dom visar sig inte duga i min avel tänker jag inte sälja dom. Jag kommer snart köpa in lite nya möss och ta en 2-3 kullar. Dom flesta ungarna kommer jag spara för utvärdering och fortsatt avel. Det kommer bli många fler möss och en hel del som bara "skrotar" runt här utan något högre syfte.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[[Mellebelle]]
2014-02-04 22:47
#12

#9 hur har du tid med så många möss? och plats?

StillaSinnet
2014-02-05 08:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12 Jag såg ditt PM men svarar gärna här 🙂

När jag var yngre, säg 18 år, jobbade jag i travstall, ägde två travare själv och tre vallhundar, förutom illrar, råttor och chinchillor. Mitt mål i livet just då var att starta upp en kennel med belgare. Jag älskade att jobba bruks och lydnad och var ute med hästar och hundar i princip varje vaken tid på dygnet. Jag var föreningsaktiv på orkens brukshundsklubb, hjälpte min uppfödare som handler på utställningar och startade upp en lokalavdelning i SRS, Mittråttan.

men livet tar sina vändningar. När jag var 22 träffade jag Christer som var pälsdjursallergiker… jag överdriver inte om jag kraschade ett tag. Inga djur i mitt liv längre. men jag fick två barn. Min son blev också allergiker tyvärr. Vi provade med sphynx, nakenråttor osv, men det funkade inte.

Jag har därför sökt i nära 20 år efter en lösning för jag vill fortfarande fylla all min lediga tid med djurskötsel.

Jag har kvar samma man och han har byggt mig en varmbonad stuga på vår gård där jag kan ha mina djur. Mer om hur jag håller dem finns under Månadens medlem.

Jag blandar allt foder själv. Kostnaden blir ca 1000.-/m för strö och mat. Jämför det med en kennel… jag lovar att det är billigare.

Nu är jag 45år och visst får jag och har fått offra en hel del. Inga utlandsresor tex. inga resor alls egentligen. Min familj kan inte sköta mina djur. jag har varit borta någon eller ett par nätter som längst och då alltid haft dåligt samvete och oroats för vattenflaskorna. Alla resor som görs är djurrelaterade.

Jag har ett stort kontrollbehov. Alla möss är reggade, jag fyller i papper hit och dit, märker upp alla burar, vill ha lika i hyllorna så det är snyggt. Jag har svårt att låta andra hjälpa mig för då kan jag k tappa kontrollen en sekund. När mina kära väninnor inom SVEMUS är här brukar vi passa på att städa några burar medan vi tittar på mössen. så gör vi när vi är hos dem också. Förenar nytta med nöje liksom, men det tycker jag är jobbigt! JAG vill fylla på strö och mat så jag vet att jag får det så som jag vill ha det😡. Ja, det är en brist från min sida. det vore enklare om jag kunde släppa lite på kontrollen och ta emot hjälp ibland. Då kanske jag kunde få någon att passa mössen en vecka för solsemenster eller så ☀️

Däremot finns det saker en detaljer som skiljer mig från en "vanlig" musägare:

Jag kan inte klickerträna mina möss. Klickerljudet hör alla möss för jag har bara en lokal att vara i.

Jag har mer erfarenhet när det gäller genetik och parningar/kullar.

Jag har avlat mina linjer i 9 generationer och börjar se mönster i linjerna

Jag vill avla fram möss som trivs med mig och det har jag nått i de flesta linjer. De tycker om lugn och ro, och det är vad jag kan erbjuda dem. Däremot vet jag inte hur de reagerar om de flyttar till en energisk småbarnsfamilj. Jag frågar därför köpare och de upplever inte mina möss nervösa ens där. Det är bra.

Jag säljer inga möss. Det gör oftast de som tar någon enstaka kull. Jag behåller alla mina ungar för att kunna se hur de utveckas och för loggbok på varje individ så jag kan se tillbaka och kunna utvärdera linjerna.

Jag är en reflekterande människa som jobbar som lärare och där lägger vi upp vårt arbete med att se på grundförutsättningarna och sedan planering-genomförande-utvärdering-reflektion-förändring,-planering-genomförander…osv. Jag tycker om den tankeslingan och jobbar därför så i det mesta jag gör. även i föreningslivet. Jag är aktiv i SVEMUS och satt ordförande 2012.

Så här håller jag mina möss. I de stora burarna (Royal Suite) går en grupp råtthonor och en grupp råtthanar. 

Läs mer i Månadens medlem

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Lojs
2014-02-05 10:35
#14

Jag har 10 möss just nu och tycker det är jättelite. ;) Jag har miniatyruppfödning, mest att jag fortsätter den linjen jag har så jag alltid har möss hemma. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
2014-02-06 19:07
#15

Jag har 20+😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2014-02-07 12:21
#16

+20 jag med! Över 100, långt över. 🤐

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tsunamis
2014-02-07 12:25
#17

+20 hehe… Också runt 100-strecket här. Nu tror jag inte det kommer funka i längden för mig att ha så många när jag kommer flytta till nytt men inget brinner i knutarna än så det får vara så.

MvH  Tsunamis

ariama
2014-02-07 12:45
#18

Klickade i Över 20 möss, för det har jag ju, fast inte så många fler.

Littlem
2014-02-07 22:40
#19

+ 20 här med. runt 60 st.

Grodan
2014-02-08 17:42
#20

😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ajanki
2014-02-09 10:18
#21

Jag har runt 60 möss, så 20 +😃

Upp till toppen
Annons: