Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1531 ggr
[Hallons]
2/5/14, 1:31 PM

höjdrädda??

Stämmer det att möss är så höjdrädda att de kan bo på en hög bokhylla? Jag såg nämligen någon stans här inne att någon hade sina möss på en hylla, med hus och grenar och matskålar. Men detta låter lite riskabelt, eller? 🤔

Annons:
Lamina
2/5/14, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det stämmer faktiskt. Möss ser inte så bra och hoppar inte ner om dom inte kan se golvet nedanför. Såhär bor mina möss t.ex.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

KickiG
2/5/14, 1:51 PM
#2

Jag har ofta mina möss på ett bord där de får springa av sig. Två gånger har en mus ramlat ner, och båda gångerna var det mitt fel. Ena gången hade jag ett fleecetyg som var för nära kanten, så plötsligt åkte tyg och mus i golvet. Andra gången hade jag en tom toarulle på bordet, igen för nära kanten, och när musen var i röret så började det rulla och rullade ner från bordet med mus och allt. Men då satt jag som tur var bredvid så hann fånga upp rulle med mus i innan den trillade i golvet.

De går fram till kanten och tittar ner, men har aldrig försökt hoppa.

Jag har aldrig sett dem hoppa från en grej till en annan inne i buren heller annat än att de först har testat om de når med tassen över avståndet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

hejkomochhjälpmig
2/5/14, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bara de inte kan halka på kanten och om de är nöjda med hur de bor så går det ofta hur bra som helst. :) 

Jag har öppna burar, varav en egentligen i grund och botten är ett stort bord - tjejjerna som bor där skulle aldrig få för sig att hoppa ner. De gillar buren och har inget behov av att vandra vidare om man säger så. För lite aktivering i buren och de kan mycket väl få för sig att ta sitt pick och pack och dra vidare dock. 

Har en hane som jag fick sätta på golvet i ett rum tillslut för på något vänster lyckades han alltid komma ner ur sin öppna bur, fastän hans bröder som bor i likadana burar (130 liter SAMLA lådor med öppen långsida) aldrig har fått för sig att rymma på det viset - han har lite större äventyrslust och behov av att röra sig/aktiveras mer helt enkelt. Antagligen har han klängt på kanten tills han trillat ner och det är inte ofarligt! 

Så är man osäker kan man testa först om de klarar av att bo öppet på en höjd där det inte är farligt för dem om de skulle trilla över, gärna i ett rum som de inte kan komma utifrån så att om de rymmer så vet man iaf vart de är.

Såhär ser mina musflickors öppna bur ut:

[Hallons]
2/5/14, 2:09 PM
#4

Vad mysigt! Funderar på att fixa lite i bokhyllan för mössens skull 😉

Sync
2/5/14, 3:18 PM
#5

För ungefär sju månader sedan hade jag tre möss som bodde på en bokhylla 8 cm från golvet. De hoppade aldrig ner. De bor nu i en bur istället men den är öppen. Har aldrig haft möss som är så pålitliga. Nu är tyvärr två av dem i mushimmelen. 

Däremot har jag haft möss som hoppade ner från höjder på 1 meter utan tvekan. Bara de ser chansen att rymma så tar dom den. 

Själv tycker jag det är olika. Men "friska" möss i sinnet ska inte hoppa ner. 🙂

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[Hallons]
2/5/14, 3:35 PM
#6

#5 hmm.. Okej :)

Annons:
hejkomochhjälpmig
2/5/14, 4:15 PM
#7

Hade nog inte velat kalla det att de inte är "friska" de som hoppar. (Fast nu vet jag ju inte hur dina hoppande möss var i övrigt förstås!) Men överlag skulle jag snarare vilja tro att sådana möss inte är ordentligt sällskapsmössavlade helt enkelt? Lite för mycket "vilt" i kanske? Vilket gör dem svårare att hålla i just fångenskap.

Jag har just sådana, verkar bara vara avlade för att bli sålda och inget annat, zoomöss. Accepterar inte att bli instängda i burar eller bara aktiverade efter vad man väl får säga är "normala" mått men de är inget fel i huvudet på dem på så sätt (om jag får säga det själv 😛). Kan tänka mig att de bara är lite närmare vildmöss i psyket än vad de är tammöss eller något sånt?

Möss kan vara allt från i princip lobotomerade till hoppetossande vildingar så det beror väldigt mycket på vilka möss du har/tänkt köpa TS. :) Därav vikten att köpa möss från en uppfödare vars möss man själv tycker om. Möss som passar just DIG, för det finns så himla mycket olika möss att välja mellan! 😃

[Hallons]
2/5/14, 4:16 PM
#8

#7 hmm okej. Något att tänka på :)

Lamina
2/5/14, 4:49 PM
#9

Det har hänt mig att möss hoppat ner från sina öppna burar två gånger. Båda gångerna var det hanar vars bröder hade gjort klart för dom att dom inte var välkomna i buren länge.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[vintermusen]
2/5/14, 5:00 PM
#10

Stämmer inte alls in på mina möss, dom klättrar och hoppar helatiden men jag har de bara på ell lågt bord!

Sync
2/5/14, 6:27 PM
#11

#9
Hänt mig också! Men det klassar jag inte som rymningsbenägna möss eller så. De fick en varsin bur och var nöjda. 🙂

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Upp till toppen
Annons: