Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 864 ggr
lovemysack
2014-02-08 10:10

Möss Utomhus

Kan man ta ut sina möss under sommaren? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Annons:
Emmaslindh
2014-02-08 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja, under uppsikt :) 

En liten sommar-mus

Hjärta Älskade husdjur Hjärta

lovemysack
2014-02-08 11:15
#2

Men hur varmt ska det vara då? :) Springer dom inte iväg? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

[Ruber]
2014-02-08 11:23
#3

Det är en sak jag inte förstår. På sidan sägs att allt man plockar från naturen ska upphettas/frysas/torkas länge innan de kan ges till mössen. Om man då släpper de på marken utomhus(som man mig veterligen inte kan desinfiera), blir de inte sjuka direkt??? Eller är det helt enkelt så att vissa är hönsmammor och andra inte? ;-)

[Ruber]
2014-02-08 11:25
#4

Älskar tanken att ta ut mina möss

Lamina
2014-02-08 11:52
#5

#2 En tumregel brukar vara att man ska kunna gå ut i kortärmat utan att frysa. #3 Vissa är hönsmammor och andra inte, ja. Jag slänger inte in vadsomhelst till mina möss. Men om jag ska ta ut dom så har jag dom på platser jag är säker på att vildmöss inte varit. Träd t.ex.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2014-02-08 12:02
#6

#1 Underbar bild!

#3 Jag kan tycka att det är en liten skillnad på att sätta musen på en gren eller en nyklippt gräsmatta en kort stund (för ett foto t ex), än att plocka in saker från naturen (läs nu att man söker sig till skog och mark och plockar där det finns mycket vilda djur) till mössens bostad.

Dock finns ju risken för smitta, alltid. Givetvis. Men jag tror den är större om man plockar bland saker som ligger i naturen än på ens egen tomt.

Själv tar jag inte ut mössen att rastas i någon sommarutebur. Råttorna har jag däremot gjort så med, emellanåt. Jag försöker däremot att plocka in sommaren. Jag plockar ätbara saker som jag sköljer noga och ger mössen att äta och greja med. Plockar även grenar osv. När jag klipper mitt äppelträd sparar jag grenarna och ger till mössen. Jag sköljer grenarna och sedan får de stå ganska länge innan mössen får dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[vintermusen]
2014-02-08 14:46
#7

kan man plocka gräs och sådanna saker eller är det för riskabelt?

Och om man kan det ska man då låta de ligga på tork eller så?

KickiG
2014-02-08 17:50
#8

#7 Jag brukar göra som Grodan skriver i #6. Plockar in och sköljer noga innan jag ger åt mössen. Blåbärsris och gräs brukar jag låta "ligga i blöt" i en balja liknande, sedan sköljer jag det, lägger i en vas med lite vatten i så det håller sig fräscht och så får det ännu stå minst en dag i vasen innan jag ger det till mössen. Delvis för att det skall torka upp efter vattenbadet så det inte blir blött i buren, och delvis för att diverse kryp ska trilla av. 

Sedan har jag också plockat maskrosblad och torkat dem och ger det nu under vintern åt dem. Före snön kom så plockade vi blåbärsris som vi satte i vas här hemma (efter tvätten). Sedan fick de stå i fönstret tills de hade fått blad och lite blommor, och då fick mössen det. De blev så glada åt små spröda blåbärsblad och blommor så här mitt i vintern!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

lovemysack
2014-02-08 18:18
#9

Tack för alla svar! :) Hur länge brukar man ha dom ute isåfall? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Grodan
2014-02-08 18:26
#10

Fast möss är inte djur som tycker om varken dagsljus, öppen terräng eller att vara i bur på marken, så ska man ha dem ute i någon rastgård behöver man göra iordning den så att den är helt rymningssäker och även håller andra djur borta (men man bör inte lämna mössen utan tillsyn) och det behöver finnas massor med saker som erbjuder skydd. Även mat och vatten bör finnas.

Att ta med dem en liten stund i fickan, i luvan, i tröjärmen etc tycker jag kan vara ok, men de bör ha mat, vätska och skydd från sol.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[vintermusen]
2014-02-08 19:48
#11

#8 tack så mycket nu vet jag det!

ajanki
2014-02-09 10:59
#12

Jag brukar ta ut mina möss och fota dom när det är varmt. Är ute med dom max 15-20 minuter och i petboxen har dom mat och vatten, det är viktigt!

Upp till toppen
Annons: