Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 635 ggr
KickiG
2/9/14, 6:46 PM

Musens ålder då och nu

Det dyker upp i diskussioner lite här och där, musens ålder. De som hållit på med möss längre säger att de levde längre förr. Idag verkar möss bli ca 1-1,5 år gamla. Någon enstaka två-åring har jag sett här. 

Men hur gammal har din äldsta mus blivit? Ni som hållit på länge, hur gamla blev de för 10 år sedan? 15? 5? Pratar vi om en markant förändring i ålder?

Och om ni känner för att kasta er in i en djup diskussion, vad beror det på att de inte blir så gamla längre?

Jag lade den här tråden under Avel och Uppfödning, eftersom jag misstänker att boven i dramat ligger där. Jag tror inte att förändringar i ålder beror på att vi skulle ge våra möss sämre mat eller sämre skötsel. Möjligen har hälsan blivit sämre, men är det direkt orsakat av avel?

Många funderingar blev det här nu plötsligt, ursprungligen tänkte jag bara fråga "Hur gammal blev din äldsta mus?"

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Namiko
2/9/14, 6:58 PM
#1

Jag är fortfarande inne på mina två första möss som för tillfället är 2 år och 10 månader.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Chilizera
2/9/14, 8:21 PM
#2

Jag har inte något större tidsperspektiv, skaffade mina första för… 4-5 år sedan? De har levt i allt mellan 1 till nästintill 3 år. Nästan-3-åringen var den som dog allra senast, nu i höstas.

ariama
2/10/14, 4:00 PM
#3

Jag har fått för mig att medelåldern sjunkit i och med importer av många utställningsmöss (stora vackra engelsktypade). Och att de mer rena svenska var härdigare och friskare och levde längre. Men jag vet faktiskt inte.

Jag har haft engelsktypade som blivit ca 2 1/2, och korsade likaså. Någon här och någon där liksom. Oftast har de hamnat under tvåårsstrecket, och några till och med under ettårsstrecket.

Vattnadal
2/11/14, 12:59 PM
#4

Jag hittade  Vattnadals GråvideMus ID 11-1574 död i buren i måndags, han blev 2 år, 6 mån och 2 v, lite drygt…

Jag har många långhår som blir långt över 2 år, även honor. Honor som avlats på blir inte lika gamla dock. Tror det där med ungar sliter en hel del…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tsunamis
2/11/14, 1:03 PM
#5

Tror inte möss har varit uppe i 5 års ålder det faller på sin egen orimlighet med tanke på hur kort dräktighet och hur fertila de är.

Min äldsta blev strax under 2 år vilket jag tycker är helt godkänt. Mina två äldsta nu är 1 år 5 månader hona resp 1 år 4 månader hane (Cumulus ❤️) och de ser inte ut att vara gamla/klena än.

MvH  Tsunamis

StillaSinnet
2/11/14, 3:19 PM
#6

Min äldsta var Vibys Imse, 2år och 7mån, stor engelsktypad hane efter engelska importer. TAM time for Tom, nakenmöss efter engelska importer blev 2år och 2 månader. Runt 2 år måste jag nog säga att de fläska hanar blir här om de får leva sitt liv fritt från mycoplasma och tumörer och det gör de också. Jag har just nu flera gamlingar att pussa extra på. TAMs Aladobe fyller 2 år i april och han tänker inte dö än säger han. Januari månads veteran, TAMs Nikodemus dejtar sin fru för fullt och tänker också fylla två år har han sagt. Men som Vattnadal säger: avelshonor blir inte lika gamla. Dessutom är tumörer hos mig juvertumörer och dessa uppstår oftast på honor som fått ungar. Medellivslängd är svårt att gå efter när folk kullar friska ungar. Om tio kullas vid en månad och 10 dör vid 24 månader så blir medellivslängden på dessa 20 möss ändå ett år :/

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
KickiG
2/11/14, 3:40 PM
#7

Det gläder mitt hjärta att här finns så många gamla möss också!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

StillaSinnet
2/11/14, 6:00 PM
#8

#7 just nu har jag 15 möss över 15 månader och 10 möss över 18 månader. Bland annat 3 hanar som gått ihop tills förra veckan som nu är 18 månader. De har precis fått dejta varsin fru :) Tricolorerna Picasso och Phytagoras. Pigall har tappat lite vikt så han får vara utan fru.

Jag har en hona på 18 månader och hon är oförskämt fin! Men så har hon heller aldrig fått bebisar. Hon har barberat sina väninnor och friare så jag har satt henne ensam. Men priser vinner hon minsann.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Littlem
2/12/14, 8:35 PM
#9

Ja jag har inte hållt på så länge. Men den äldsta mus jag ägt var en egen unge, Clayface. Hon var efter mestadels zoomöss men övervann rosselutbrott (då många andra strök med). Eftersom hon var nån beige variant och dessutom fox passade hon inte in i min svart/vit kofläcks avel. Men kvar blev hon för hon charmade mig totalt. Hon gick bort förra året. 3 veckor från att fylla 3 år!

Äldst just nu är en grabb från Vattnadal. Han är lite över 2 år. Mina äldsta har nog var upp mot 2 år med men har haft ett glapp i uppfödningen så just nu är mina äldsta möss bara 1½ ca.

Upp till toppen
Annons: